נתניהו בדרך לאובמה; קרי: יתכן שיפור דרמטי ביחסים עם איראן

בראיון ל-CBS אומר שר-החוץ האמריקאי: מאמץ דיפלומטי אינטנסיבי יוכל להניב הסכם בתוך 3 עד 6 חודשים ■ פרשנים: זה חלום הבלהות של נתניהו

ערב פגישתו של ראש הממשלה,בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אומר שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כי הסכם בין ארצו לטהראן עשוי לחולל שיפור דרמטי ביחסים בין שתי המדינות בתוך פחות מחצי שנה. פרשנים בארה"ב אמרו אמש, כי התפתחות כזו היא "חלום הבלהות" של נתניהו.

ראש הממשלה, שהגיע אתמול לניו-יורק, יגיע לוושינגטון היום (ב') ב-5 אחה"צ. שיחתו עם אובמה בבית הלבן תחל ב-18:15 ותימשך כשעתיים. אחר כך מתוכנן נתניהו להיפגש, בנפרד, עם סגן הנשיא,ג'ו ביידן (שיינאם זמן קצר קודם לכן בוועידת ג'יי סטריט) ועם קרי. בהמשך, יישתתף רה"מ באירוע פרידה משגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, על גבעת הקפיטול.

בראיון בתכנית האקטואליה "60 דקות", ברשת CBS, ששודר אמש, הדגיש קרי: "הנשיא אובמה מקדם בברכה את המחוות של רוחאני. אך מילים לא יבואו במקום מעשים. אנו זקוקים לפעולות שיוכיחו שתכנית (הגרעין האיראנית) שוב לא תהווה איום עלינו ועל בעלות בריתנו, ידידותינו באזור".

"ארה"ב לא תסיר את הסנקציות (מעל איראן) עד שיתברר שהחל תהליך שקוף, בר-אימות, שקובע שרשרת אחריות, תהליך שיאפשר לנו לדעת מה איראן עושה, אם בכלל, עם תכנית הגרעין שלה", אמר קרי.

שר-החוץ האמריקאי ציין, כי איראן יכולה להוכיח את כנותה מיד אם תפתח את מתקניה הגרעיניים לפיקוח בינלאומי ואם תתחיל להעשיר את האוראניום שבדיה ברמות נמוכות מאלה שנחוצות לייצור נשק גרעיני.

אך בתשובה על שאלת המראיין האם אפשר לסגור עסקה בתוך שלושה עד שישה חודשים, כפי שאמר נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר קרי: "בוודאי שזה אפשרי. אפשר לסגור עסקה עוד קודם לכן. הדבר תלוי במידת נכונותה של איראן להיות כנה ושקופה. אנו זקוקים לעסקה טובה. עסקה טובה משמעותה שצריכים להינקט צעדי אל-כשל, צעדים שקובעים שרשרת אחריות, כדי לוודא שתכנית הגרעין של איראן מיועדת למטרות שלום. אם זו אכן תכנית למטרות שלום, היחסים עם איראן יוכלו להשתפר באופן דרמטי, ובמהירות".

פרשנים אמריקאיים אמרו אמש, כי מבחינת נתניהו, הלך רוח כזה הוא חלום בלהות, לא פחות. גורמים ישראליים אומרים, שבשיחתו עם אובמה, צפוי רה"מ לטעון, כי החלטה אמריקאית להסיר את הסנקציות מעל איראן, או אפילו רק לצמצמן, תהיה שגיאה אסטרטגית. נתניהו יאמר, שמתקפת החיוכים של איראן בארה"ב נועדה להסוות האצה בפעולות להחשת ההכנותלייצור נשק גרעיני. רה"מ מתכנן לגבות את דבריו במידע מודיעיני.

פקיד אמריקאי בכיר אמר שלשום, בתדרוך רקע, כי תשובת אובמה תהיה שלישראל יש זכות מלאה להיות ספקנית וכי ארה"ב שותפה לספקנות זו. ממשל אובמה מתכנן לנקוט את כל הצעדים הדרושים כדי למנוע הונאה,. יאמר אובמה לרה"מ.