פרויקט הפינוי-בינוי ברחוב גאולה ברעננה מצוי בסכנה

מדובר בפרויקט פינוי-בינוי המתוכנן להתבצע בשכונת קריית שרת ■ הוועדה המחוזית דורשת להקצות את החניות התת-קרקעיות המתוכננות בפרויקט לטובת הציבור, ולא להצמידן לדירות החדשות

כבר 6 שנים מקדמים הדיירים ברחוב גאולה 7-11 בשכונת קריית שרת ברעננה, בשיתוף עם חברת רסקו, פרויקט פינוי-בינוי שישפר משמעותית את איכות חייהם ובטחונם האישי. אלא שכעת, גורלו של הפרויקט שאף אושר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה מוטל בספק בשל דרישת הוועדה המחוזית להקצות את החניות התת-קרקעיות המתוכננות בפרויקט לטובת הציבור, ולא להצמידן לדירות החדשות.

מדובר במתחם ישן הכולל 138 דירות ישנות וקטנות ב-3 בניינים רעועיים, הבנויים על שטח של 10 דונם, כשבמרכז במתחם שטח ציבורי פתוח בשטח 10 דונם. כאשר על-פי התוכנית המוצעת, שאושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה רעננה עוד בשנת 2011, יוקמו במתחם 380 דירות חדשות ב-8 בניינים בני 10 קומות כל אחד, וחניונים תת-קרקעיים שיכללו חניה אחת לכל דירה של עד 100 מ"ר ושתי חניות לדירה של מעל 100 מ"ר.

מגרש גדול מהווה בדרך כלל יתרון לצורך תכנון פרויקט פינוי-בינוי, אלא שבמקרה זה השטח הציבורי הנרחב, דווקא מסכן את מימושו של הפרויקט. בישיבת היגוי שהתקיימה לפני שנה בחודש ספטמבר 2012, בלשכת התכנון המחוזית מרכז, ציינה מתכננת המחוז כי אחד התנאים שיש למלא בתוכנית על מנת לדון בה בוועדה המחוזית הוא כי "לא תהייה הצמדה של חניה לדיירים, ויש ליצור מקסימום מקומות חניה שיהיו פתוחים לכלל הציבור". מאז ישיבת ההיגוי, התוכנית לא נדונה עוד בוועדות התכנון.

במכתב ששיגרו לאחרונה נציגות דיירי המתחם, לשר הפנים גדעון סער, מציינים הדיירים, כי הפרויקט מקודם כבר 6 שנים על-ידי חברת רסקו עימה חתומים למעלה מ-90% מהדיירים במתחם, וכי הפרויקט זכה לתמיכת הוועדה המקומית שהמליצה להפקיד את התוכנית לפני זמן רב, אולם מאז הדיון בוועדת ההיגוי לפני שנה, התוכנית תקועה בגלל התעקשות הוועדה המחוזית שלא לאפשר חניה פרטית תת-קרקעית מתחת לשטחים המיועדים לשצ"פ.

"התעקשות זו, הינה מכת מוות לפינוי-בינוי, שכן הדבר מחייב חפירת מספר רב של מרתפי חניה בתא שטח קטן יחסית, תוך ייקור משמעותי של עלויות הבנייה ופגיעה אנושה בכלכליות הפרויקט" ציינו הדיירים. "שכונתנו ודירותינו משוועים לפינוי-בינוי. מדובר ב-138 דירות שיכון, שנבנו בשנות ה-50 של המאה הקודמת, מצבן התחזוקתי גרוע ביותר, התשתיות בשכונה ישנות ביותר, אין לדירות ממ"דים והבניינים אינם עומדים בתקני רעידות אדמה".

בנוסף מציינים הדיירים כי כוונת לשכת התכנון המחוזית שלא להצמיד חניות לדירות, אינה ברורה להם, מאחר שהדבר יאפשר פיתרון חניה לכלל הדירות במתחם, מה עוד שהשטח הציבורי המדובר לא ממוקם בנקודה המושכת אליה קהל רב מלבד דיירי המקום. "בפרויקטים אחרים לפינוי-בינוי כמו בנוה מונוסון, הותרה חניה פרטית מתחת לשטחים בייעוד שצ"פ" טוענים הדיירים במכתבם. "על כך אנו תוהים, מדוע מפלים אותנו לרעה ומביאים לביטול פרויקט כה חשוב?".

עו"ד עודד ישראלי, המייצג את הדיירים, הוסיף כי "לא ברורות הצהרות הממשלה לגבי הצורך בהוספת יחידות דיור, והסרת חסמים לצורך כך מצד אחד, כאשר וועדות התכנון עצמן הן שיוצרות חסמים ומונעות בנייה של יחידות דיור שעשויות להקל על המצוקה הקיימת מצד שני".

ממשרד הפנים נמסר: "התוכנית טרם נדונה בוועדה המחוזית מרכז. מדיניות הוועדה המחוזית מרכז הינה שעקב הגידול הצפוי באוכלוסייה באזורי תוכניות פינוי-בינוי ותמ"א 38, על התוכניות המוגשות באזורים אלה להציע פתרונות לחניה ציבורית מתחת לשטחים הציבוריים, וזאת בנוסף לחניה הפרטית, שתבנה מתחת לשטחים הפרטיים".