אייסקיור מזנקת לקראת ניסוי להשמדת גידולים סרטניים

החברה מכרה שתי מערכות לבי"ח ביפן שישמשו רק לניסוי קליני וקיבלה עבורן 100 אלף דולר

חברת אייסקיור מדיקל , שפועלת בעיקר בארה"ב בהסרה בהקפאה של גידולים שפירים בשד, הודיעה על מכירת שתי מערכות לבית חולים ביפן לשימוש דווקא בתחום סרטן הריאות.

בעקבות ההודעה עולה מניית החברה 10%, והיא נסחרת לפי שווי שוק של כ-33 מיליון שקל. בחודשים האחרונים מניית אייסקיור הגיבה כמה פעמים בעליות וירידות חדות להודעות שפורסמו מטעמה.

מחיר המניה הבוקר עמד על 35 אגורות - עלייה של 80% במחיר המניה מחודש יוני, אז הייתה במצוקת נזילות קשה והודיעה לפתע על הסכם מסחרי והשקעה קטנה. עם זאת, מתחילת השנה רשמה המניה ירידות של 40%.

תחום סרטן הריאות סומן בעבר כתחום עתידי של החברה, אך זו הפעם הראשונה שמבוצעת בו פעילות מסחרית. המערכות אמנם נמכרו לצורך ניסוי קליני, אך החברה קיבלה תמורה כספית בסך 100 אלף דולר.

החברה מציינת כי באותו בית חולים נערך גם ניסוי קליני בשימוש במכשיר של אייסקיור לטיפול בסרטן השד.

סרטן הריאות הוא הקטלני ביותר, כלומר גורם למספר הרב ביותר של מקרי מוות בשנה. גידול בריאות קשה יותר להסרה באמצעים כירורגיים מאשר גידול בשד. זו גם הסיבה שלמוצר של אייסקיור יכול להיות יתרון, שכן הוא מאפשר הקפאה של הגידול על ידי החדרת מחט למרכזו והעברת גז קר לתוכו. הגז מתפשט מפנים הגידול החוצה, ומקפיא אותו תוך פגיעה מופחתת ברקמות שמסביבו.

למרות הפוטנציאל של הטיפול בהקפאה בגידולים, תחום זה לא הצליח להתרומם עד כה. אייסקיור רשמה במחצית הראשונה של 2013 הכנסות של 403 אלף שקל בלבד, קיטון של כ-20% לעומת המחצית המקבילה.

את החברה מנהל חזי הימלפרב, ובעלי המניות העיקריים באייסקיור הם מגדל, דוקור וקרן Grosvenor Financial Asset Management האנגלית. קרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה כשעוד הייתה פרטית הקטינו את החזקתן בהדרגה לאחר הנפקתה בבורסה ב-2010, שבוצעה לפי שווי של 107 מיליון שקל.