150 שקל למופעי חנוכה השנה; רמי לוי שובר שוק עם הצגה ב-20 שקל

מופע חנוכה ב-20 שקל, ועוד בכיכובם של רינת גבאי וטוביה צפיר, הוא הזדמנות ששום הורה לא מחמיץ; ואכן, רוב הכרטיסים למופע - שרמי לוי וכאל מסבסדים את הפקתו - אוזלים במהירות ■ "גלובס" בודק כמה נשלם השנה במופעי חנוכה

רק לפני רגע היינו במערבולת החגים האחרונים - וכבר אנו צוללים קדימה: פריצתו של רמי לוי לשוק הפקות הילדים לחנוכה מסמנת, חודש וחצי לפני חג המופעים המובהק, את יריית הפתיחה במלחמת הכרטיסים הגדולה עם הצעה מהפכנית לצרכן.

תמורת 20 שקלים לכרטיס - הוצאה משפחתית ממוצעת של עשרות שקלים בלבד - יקבלו הילדים בסבסוד משותף של לוי עם חברת האשראי כאל לא רק את המופע "פנטזיה" של תיאטרון "הבימה", עטור כוכבים ממובילי הז'אנר כמו טוביה צפיר ורינת גבאי, אלא גם תיק ממותג עמוס צ'ופרים מחטיפים ושתייה ועד למברשת שיניים. זאת במקום בילוי חנוכה סטנדרטי של מאות שקלים, לפני שתייה ואוכל, שבו הורגלנו.

הבשורה, יש לציין, היא לא רק המחיר אלא גם הפריסה הגיאוגרפית הרחבה, עם נציגות מרשימה לערי הפריפריה - מנהריה וקריית שמונה ועד לדימונה. זה הדבש - וגם עוקץ בצדו: שעות ספורות לאחר פתיחת המכירה באינטרנט אתמול, כמעט ולא נותרו כרטיסים פנויים. כעת, מספרים בהפקה, נשקלת הוספת מופעים לרשימה הקיימת. הקמפיין שהעלתה כאל אתמול בערב הוסר, לעת עתה, עם הסתערות הצרכנים שחיסלה את המלאי.

מהסבסוד המשותף שמנסה לשבור את השוק הצרכנים, כמובן, מרוויחים: לא רק חברות האשראי, ועדי העובדים ומועדוני הצרכנות מציעים השנה הנחות - לזירה נכנסת, בניסיון להשיב מלחמה, גם רשת שופרסל דיל - עם חסות לשני מופעים: "שלגיה והצייד" ו"אלדין ויסמין" - המוזילה את מחיר הכרטיסים ל-50 שקל, במהלך שיחל באמצע אוקטובר. ובכל זאת, קיים הבדל לא רק במחיר: ההטבה במקרה הזה מיועדת לחברי מועדון בלבד, ולא לקהל הרחב, ומותנית ברכישה בגובה 100 שקל בסניפי הרשת.

"כבר שנים אני שומע את הלקוחות, את העובדים, אפילו את הילדים שלי - מדברים על מחירי המופעים שבשמיים", אומר לוי ל"גלובס", וזה עוד לפני כל ההוצאות הנלוות. אני באמת מנסה לחשוב על הצרכנים".

- במחיר כזה, קשה להאמין ש-30 הצגות יענו על הביקוש.

"רצף ההופעות מאוד אינטנסיבי. אנחנו לא יכולים להציל את כל עם ישראל. מה שחשוב הוא שכבר יצרנו תחרות - כבר אנחנו רואים גורמים נוספים שמנסים להוריד מחירים, וטוב שגם הם נכנסים לתמונה".

מנכ"ל כאל, דורון ספיר, מוסיף כי החבירה למיזם של לוי נועדה "לרקום מהלך חברתי צרכני משותף - מופע חנוכה לכל המשפחה במחיר שווה לכל כיס. לכן החלטנו לייעד את המהלך לכלל האוכלוסייה ולא רק ללקוחותינו".

המחיר האמיתי

מחירו המלא של כרטיס לרוב המופעים עומד על 150-170 שקל, כשהמשמעות היא 600-680 שקל למשפחה עם שני ילדים, לא כולל שתייה ומזון, שבדרך-כלל נמכרים בתוך מתחמי המופעים במחירים מופקעים.

בפועל, בעבור רוב המופעים ישלמו רוב המזמינים מחיר ממוצע של 60 שקל.

ומה לגבי העלילה? יש מי שנצמד יחסית לקלאסיקות (כמו אלאדין או בגדי המלך החדשים), יש מי שהופך את הקלאסי לעיבוד חדשני לגמרי (כמו שלגיה והצייד), חלקם של המחזות מקוריים ולעתים "עלילה" היא רק המלצה - נסו, למשל, למצוא תקציר לעלילה בפרסומי "מותק של פסטיבל" או "הגיבורים". גם אם היא קימת, אף אחד לא מתכוון לפרט - ממילא ההנחה היא שהפופולריות היא על פי הכוכבים שמעטרים אותו - וכאלה יש בשפע: כוכבי ילדים ותיקים, פליטי ריאליטי, דוגמנים ושחקנים (ראו פירוט חלקי בטבלאות).

יריית פתיחה

עם השנים, נעשו ההפקות גרנדיוזיות ומחירי המופעים בלתי אפשריים - והקהל אמנם זורם בהמוניו, אך מעטים אם בכלל משלמים מחיר מלא. את תפקיד הספונסר תופסים בעיקר חברות האשראי ומועדוני הצרכנות, שנאבקים על לב הצרכן במתן הצעות ערך משמעותיות. מחירי הקופה הראשוניים ירדו גם הם - אם בעבר כל כרטיס להפקת ענק עלה 220-250 שקל, הרי שהיום עומד מחיר התחלתי למופע יקר על 170 שקל. המחיר הזה לא השתנה, אגב, מאז השנה שעברה על פי בדיקת "גלובס".

בפועל, מתמלאים האולמות בעיקר הודות להטבות שניתנות לצרכן במתכונת 1 1 או כהנחה ממש, שמתבררת פעמים רבות כמשתלמת הרבה יותר ומגלמת גם הוזלה של 60%-70% מערך הכרטיסים. "השינוי בשיטת הכוכבים של חברות האשראי תרם את חלקו לעניין", מוסיף דורי גנאל, סמנכ"ל לקוחות מקבוצת נופשונית. "היום ההטבות מורגשות בכיס, ללא תרגום חסר פרופורציה של נקודות או כוכבים שנאגרו במשך חודשים ארוכים. בהתאם גם מספר המופעים הגדולים גדל משניים ביום לארבעה, באותם אולמות ענק".

יריית הפתיחה, כאמור, נורתה מעט מוקדם: נותני ההטבות הפוטנציאליים עוד לא חשפו את כל הקלפים - ובשבועות הקרובים, מגלה ניסיון העבר, יצוצו קרוב לוודאי הטבות נוספות גם באתרי הקופונים למיניהם וברשתות שונות (כמו חנויות ספרים וחברות תקשורת) שייצאו במבצעי חנוכה לקהל לקוחותיהן.

פרשנות: הופעה וקפה ב-25 שקל / דפנה הראל-כפיר

בשבוע אחד זכו צרכני ישראל לרוות נחת פעמיים - קפה ב-5 שקלים ומופע ילדים מושקע בחנוכה ב-20 שקל בלבד. הציניקנים יגידו שרשת קפה ב-5 שקלים היא בדיחה פופוליסטית לא מוצלחת ושמופע ב-20 שקל הוא מופע מפסיד.

הנאיבים יגידו שסוף-סוף יש כאן צדק חברתי. אבל גם בלי להשתייך לאף אחד מאלה, אי-אפשר שלא להתפעל משתי היוזמות האלה, שמגיעות יותר משנתיים אחרי שמאות אלפי ישראלים החלו להעז ולהתלונן בקול על יוקר המחיה.

משהו קורה כאן. מצד אחד, עולם כמנהגו נוהג - רשתות בתי-קפה מוכרות כוס קפה ב-18 שקל, מחיר מלא של כרטיס לפסטיגל עומד על 170 שקל ופופקורן ב"דיסני על הקרח" היכל נוקיה נמכר ב-50 שקל, ומצד שני, הסדקים בהגמוניה של החברות הגדולות מתחילים להתגלות.

את אותם ציניקנים שמספידים את רשת קופיקס עוד לפני שמלא שבוע לפתיחתה, נשלח לקרוא את הדיווחים על מהלכי תגובה שכבר נראים בשטח, כמו זה של רשתות בתי-הקפה בקניון רחובות שהוזילו את הקפה ל-5 שקלים.

ולמי שמזלזל במהלך של רמי לוי, שסבסד את מופע החנוכה פנטזיה ואיפשר מכירת כרטיסים ב-20 שקל, נזכיר את השאננות של חברות הסלולר, שלפני שנה וחצי הביטו בהתנשאות על חברות הסלולר הקטנות - והיום חוות נטישה המונית של לקוחות (כ-100,000 נטשו את 3 החברות הגדולות בספטמבר, כפי שנחשף השבוע ב"גלובס").

אז כן, משהו מתחיל לזוז. זה אמנם לקח זמן, זה אמנם מעט ומאוחר, וזה אמנם עדיין לא נוגע ברוב הסעיפים הכבדים של ההוצאות המשפחתיות, אבל כשיוקר המחיה כל-כך גבוה - בהחלט נעים להתנחם בהופעה ב-20 שקל ולקנח בקפה ב-5 שקלים.

מותק של פסטיבל
 מותק של פסטיבל

שלגיה והצייד
 שלגיה והצייד

בגדי המלך החדשים
 בגדי המלך החדשים

מומנטיטו
 מומנטיטו

אלאדין ויסמין
 אלאדין ויסמין

הגיבורים
 הגיבורים

פנטזיה
 פנטזיה

פסטיגל
 פסטיגל