שולה זקן: החוקרים אמרו לי שאולמרט "משתין עליי בקשת"

ראש לשכתו של רה"מ לשעבר פתחה את עדותה במשפט הולילנד וטענה כי חוקרי המשטרה אמרו לה שאולמרט מוכר אותה ■ "מה שאני עברתי, אף אחד לא עבר"

"כשהתפוצצה פרשת הולילנד הייתי בחו"ל. חזרתי לארץ ועברתי כאן חקירות משפילות. נאמר לי (על-ידי חוקרי המשטרה) שאולמרט 'משתין עליי בקשת' ומוכר אותי. מה שאני עברתי, אף אחד לא עבר. התנהגו אליי לא כאל בן אדם ולא כדי להגיע לחקר האמת" - כך העידה היום (א') שולה זקן, מי שהייתה ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, במשפט פרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

אחרי שהבוס שלה לשעבר, אולמרט, סיים את עדותו במשפט פרשת הולילנד, הגיע בשעות הצהריים תורה של זקן, שמואשמת בתיק זה בלקיחת שוחד ובהלבנת הון, לעלות לדוכן העדים ולמסור את עדותה.

משפט הולילנד הוא כבר המשפט השלישי שבו זקן עומדת לדין פלילי בגין התנהלותה בשנים שבהן עבדה לצדו של אולמרט. במשפט פרשת רשות המסים היא הורשעה במירמה והפרת אמונים; ובמשפט הקודם, שבו עמדה לדין לצדו של אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, היא הורשעה בשתי עבירות מירמה והפרת אמונים בנוגע לאישומים בפרשת "ראשונטורס".

בעדותה, זקן השוותה בין חקירותיה במשטרה בפרשות השונות. "במשפט שעסק במוריס טלנסקי שמרתי על זכות השתיקה, ובכל זאת עימתו אותי איתו, אבל פה (בחקירתה בפרשת הולילנד) ביקשתי שיכניסו את שמואל דכנר ויעמתו אותו איתי, ולא עשו את זה. אני למודת עימותים. עימתו אותי עם טלנסקי, עימתו אותי עם ג'קי מצא (ראש רשות המסים לשעבר). ביקשתי להתעמת אם דכנר, כי לא היה לי מה להסתיר, והם לא רצו, כי האמת לא הייתה חשובה להם. מי מבקש להתעמת אם הוא חושב שהוא משקר?".

את העדות פתחה זקן בהצהרה/וידוי: "יהיה לי קשה לדבר אחרי אמן דיבור כמו אהוד אולמרט שהעיד לפניי", אמרה. "אפשר לראות בעדויות שלי במשטרה שהדיבור הוא לא הצד החזק שלי".

בהמשך תיארה זקן את תולדות חייה ואת היכרותה עם אולמרט, עמו נפגשה לראשונה לפני כ-40 שנה, כשהיה עורך דין צעיר בירושלים. "התחלתי לעבוד אצל אולמרט כמזכירה. אהוד היה כאב עבורי, הייתי מאוד צעירה, והוא ושותפיו אורי מסר וברוך אדלר היו כמו משפחה שנייה עבורי. בשנת 1983 אולמרט נתן לי במתנה 300 אלף דולר לצורך רכישת דירה. נכון שזה לא דבר טבעי, אבל היינו ממש משפחה".

ב-1988 מונה אולמרט לראשונה לשר, ולזקן נתפר תפקיד כיועצת בכירה לשר. כעבור שנתיים מונה אולמרט לשר הבריאות.

"ביום הראשון שאהוד הלך למשרד, הוא התקשר ואמר 'תבואי מיד', והמשכתי בתפקידי כיועצת בכירה לשר", העידה זקן. "רתמתי את כל כוחי לאולמרט. רציתי לעזור לאהוד להצליח במשימותיו. באתי למשפחה שלי ואמרתי להם שזו משימת חיי. האמנתי באמונה שלמה שאני נמצאת עם מנהיג אמיתי שהמדינה צריכה אדם כמוהו".

בהמשך ליוותה זקן ללוות את אולמרט לאורך הקריירה הפוליטית שלו כשר הבריאות, ראש העיר ירושלים, שר התמ"ת וראש הממשלה.

לפי כתב האישום במשפט הולילנד שהגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בשלהי שנת 2002 פנתה זקן לעד המדינה המנוח, שמואל דכנר, כנציג היזמים, וביקשה ממנו כסף מזומן לתשלום הוצאות שונות עבורה ועבור אולמרט. לפי הנטען, בעקבות בקשתה של זקן ובהתאם לתוכנית העבריינית עליה סיכם עם יזם הולילנד, הלל צ'רני, נתן דכנר לזקן שוחד בדמות 4 צ'קים בסך כולל של 50 אלף שקל, אותם היא הפקידה בחשבונה הפרטי בבנק דיסקונט.

לדברי הפרקליטות, "זקן ידעה כי בקשותיה השונות לקבלת כספים ייענו, נוכח תפקידה כמנהלת לשכתו של אולמרט ויכולת השפעתה עליו ומכוח השפעתה בשל קרבתה אליו גם על גורמים אחרים בעיריית ירושלים לקידום פרויקט הולילנד".

לטענת הפרקליטות, בתמורה לכספים הפעילה זקן את השפעתה על הגורמים בעיריית ירושלים, פעלה לקידום פגישות בין יזמי הולילנד ונציגיהם לבין אולמרט ודאגה להעביר מסרים ובקשות מהיזמים לאולמרט.

עוד מואשמת זקן כי באפריל 2004 העביר דכנר לזקן 5 צ'קים בסך כולל של 100 אלף שקל כשוחד בתמורה לקידום ענייני חברת הזרע, שאת ענייניה קידם דכנר במקביל לקידום פרויקט הולילנד. לפי כתב האישום, מתוך הסכום האמור העבירה זקן לאולמרט לפחות 60 אלף שקל.

עוד טוענת הפרקליטות כי באוקטובר 2004 לקחה זקן בעבורה ובעבור אולמרט 70 אלף שקל מדכנר למימון סקר שביקש לערוך אולמרט.

כמו כן טוענת הפרקליטות כי בשנים 2003-2004 קיבלה זקן מדכנר טובות הנאה נוספות ושונות. בין היתר, נטען, רכש דכנר לזקן ב-24 באוקטובר 2003 זוג עגילים בשווי של 10,000 שקל שאותם החליפה זקן בסט של 3 טבעות בשווי 11 אלף שקל, כשגם את ההפרש שילם דכנר. לפי האישום, בינואר 2004 רכש דכנר לזקן תמונות זמן בשווי 1,200 דולר, ובמועד אחר רכש לזקן זוג נעליים ותיק בסך כולל של כ-3,000 שקל.

זקן מואשמת גם כי היא ניסתה להסוות את כספי השוחד שקיבלה, בין היתר באמצעות הפקדת הכסף בחשבונות של בניה, רועי ונדב, ובחשבונות של בנימשפחה אחרים.

זקן כופרת באישומים נגדה. ואולם, מצבה המשפטי נחשב לקשה יותר מאשר זה של אולמרט, היות ובידי הפרקליטות קיימות הוכחות מוצקות לכך שהיא קיבלה כספים וטובות הנאה משמואל דכנר.

בשבוע שעבר עזבה זקן את אולם המשפט בכעס במהלך עדותו של אולמרט, כיוון שחשבה שהוא לא מגן עליה די הצורך.