תראו מי מדבר על ירידה

מה יוצא מכך שהאדם הלא נכון אומר את הדבר הנכון?

אני יכול להבין מאד את התפרצותו של יאיר לפיד נגד יורדי ישראל, במיוחד אלה המחפשים את עתידם החדש בגרמניה בכלל, וברלין בפרט. זו בהחלט תופעה מקוממת שמרחפת עליה השאלה: מילא החלטתם לרדת - אבל למה דווקא גרמניה? יכול להיות שהמילה "דווקא" אינה מדויקת. בדרך כלל המניע אינו דווקאות, אלא סיבות שונות, החל ממצב חברתי ונפשי וכלה בסיבה הקלסית, הכלכלית. למרות זאת, אני לא רק מבין את לפיד, אלא גם מזדהה עם ביקורתו. ירידה היא תופעה פסולה, ירידה לגרמניה היא חרפה.

יש ירידות שאפשר להבין

אפשר לפעמים להבין ירידה, ואפילו להצדיק אותה, אולם דווקא לא במקרים של הרצון לשפר מצב כלכלי. ברוב המקרים את השיפור אפשר לעשות גם כאן, בדרך כלל ביתר קלות מאשר במדינות אחרות. הירידה המובנת ביותר היא של אנשים המרגישים שמיצו את עצמם כאן. כלומר, הגיעו לרמה מסוימת במקצועם או באמנותם שהמדינה קטנת הממדים והאוכלוסיה אינה מאפשרת להם להרחיב את אופקיהם. אין שום סיבה שאנשים כאלה יתעקשו לפגוע בעצמם ובדרכם בחיים רק משום שנולדו במדינה קטנה.

גם לפיד ירד

אבל בעיקרון הירידה, כאמור, היא תופעה פסולה. לכן חשוב שיתריעו נגדה. אבל לא פחות חשוב שיעשו זאת האנשים הנכונים. לפיד אינו נימנה עליהם. רק יצאה ביקורתו נגד היורדים ומיד הזכיר לנו הגולש נעם פורר כי לפיד עצמו עזב את ישראל בשנת 1997 למען תפקיד ניהולי בחברה של ארנון מילצן. הוא חזר, אבל לפני שחזר הוא ירד. אז מה קרה כאן? לפיד שכח את היותו יורד? (אמנם לא לברלין).

תשואות על שטויות

יש לי תיאוריה המעוגנת בכך שזה קורה ללפיד לעתים קרובות. ההתייחסות שלו לנושאים שונים היא שטחית (ראו ב. מיכאל ביו טיוב. חובה). תמיד הייתה כזאת. אבל כל עוד בא לביטוי בטלוויזיה, למי אכפת? אדרבא, בטלוויזיה שטחיות היא יתרון. לפיד עבר לפוליטיקה, ומסתבר שאפשר לשנות תחום עיסוק, אבל אי אפשר לשנות שטחיות ורדידות מחשבתית. כשדיבר שטויות בטלוויזיה הוא קיבל תשואות (ולאחר מכן קולות בקלפי). כחבר הממשלה זה נראה קצת אחרת.

גם עוזי דיין קופץ

האדם השני שהשמיע קול בעקרות לפיד, בקול בוטה וגס בהרבה מזה של לפיד, הוא עוזי דיין. מיד פורסם שדיין הוא היום אדם המקבל כל שנה מקופת המדינה כמה מיליוני שקלים. הן ממפעל הפיס בו סידר לעצמו את הג'וב של יו"ר; והן פנסיה מלכותית מהצבא. אדם כזה לא יכול לבוא ולומר לאף אחד להתעלם ממצוקת הדיור.

אבל דיין, שהרבה בחייו לזגזג בין תפקידים ואידיאלים פופוליסטיים - לא התאפק. כשהאנשים הלא נכונים אומרים את הדברים הנכונים הם פוגעים בעניין אליו הם מתייחסים. זה מה שקרה הפעם. הדיון על הירידה ממתין עדיין לאנשים רציניים שיעשו אותו.