רשות המסים: רכישת רכב חדש - רק ע"י העשירון העליון

הדוח השנתי של רשות המסים חושף גם כי מעל 315 אלף איש מקבלים בישראל רכב צמוד ונוסעים בו כמעט כפול מבעלי הרכב הפרטי ■ למרות זאת שוללת הרשות את הורדת מס הקנייה על רכב

רכישת רכב חדש בישראל הייתה ונשארה פריבילגיה של בעלי ההכנסות הגבוהות, כך עולה מהסקירה השנתית של ענף הרכב, שמפרסמת רשות המסים. על-פי הדוח רוכשי רכב חדש מיבואן נמצאים בממוצע ברמה של העשירון העליון בהכנסות עם הכנסה חודשית ממוצעת של כ-17.3 אלף שקל בחודש. במקרה של כלי רכב מיבוא אישי המצב אף יותר קיצוני וההכנסה החודשית הממוצעת של רוכשי רכב כזה עומדת על כ-26 אלף שקל בחודש. לפיכך, קובעת רשות המסים, "שוק הרכב החדש ושוק היבוא האישי הינם שוק קטן יחית והרוכשים בו משתייכים לרמות הכנסה גבוהות מהממוצע".

למרות, ולמרות שמס הקנייה על רכב תופס בממוצע כ-61% מעלות היבוא של רכב בישראל, רשות המסים מתנגדת להורדה גורפת של תקרת מס הקנייה על רכב בישראל ודוגלת בהפחתה סלקטיבית באמצעות המס הירוק ושיטות דומות. לטענת רשות המסים, "הפחתה מוגזמת במסי הקנייה תביא לרכישות מוגברות של כלי רכב מעבר לרמה האופטימלית למשק שהייתה מתקבלת לו כל נהג היה נושא בעצמו במלוא העלויות שהוא מייצר". בנוסף טוענת הרשות כי מ הקנייה מסייעת "לווסת ביקושים בהתאם לקיבולת של תשתית הכבישים הקיימת". לטענת הרשות "הפחתת מס קנייה חדה מדי תגרום לנזק כבד למשק בשל הגדלת הגודש".

נתוני רשות המסים חושפים כי מעל 315 אלף עובדים בישראל נהנים מרכב צמוד מהעבודה. מתוכם כ-223 אלף הם רכבי ליסינג. זאת למרות ירידה יחסית בהיקף הרכישות של חברות הליסינג מתוך כלל היקף רכישות הרכב ב-2012. רכישות חברות הליסינג, כולל לצורך ליסינג פרטי, עמדו בשנה שעברה על כ-49% מכלל הרכישות.

על פי נתוני רשות המסים הנסועה השנתית של רכב צמוד, בעיקר רכבי ליסינג, עמדה בשנה שעברה על כ-28,600 קילומטרים, עליה של 2.9% לעומת 2011. לשם השוואה, הנסועה השנתית של רכב בבעלות פרטית עמדה ב-2012 על כ-14,700 קילומטרים ירידה של כ-7.2% לעומת 2011, והיא נובעת ככל הנראה בעיקר בשל עליית מחירי הדלק. למרות זאת רשות המסים לא מצדדת בהעלאת שווי השימוש על רכב צמוד וטוענת כי על פי חישוביה הוא מתקרב כיום לשוויו הריאלי. בכך שוללת למעשה הרשות את הצעת האוצר להעלות את שווי השימוש ולהחיל אותו גם על הטבת הדלק החופשי.

ביחס ל"מס הירוק" טוענת רשות המסים כי הוא שינה באופן מקיף את שוק הרכב ובשנה שעברה כמעט 82% מכלי הרכב המיובאים השתייכו לקבוצות הזיהום הנמוכות 2 עד 6, שזכאיות להטבת מס משמעותית יחסית. עם זאת רשות המסים רומזת כי "במקרים מסוימים יצרני הרכב אף מבצעים התאמות בייצור על מנת להפחית את זיהום האוויר מכלי הרכב הנמכרים לישראל, תוך התאמה לתמריצי המס הניתנים במסגרת ה"מיסוי הירוק". מכך עולה, שהיצרנים "הסתגלו" לנוסחת זיהום האוויר שעל פיה מחושבות התאמות בישראל ובעצם מנצלים את תקנות המס לטובתם, ללא קשר ישיר לזיהום האוויר "הרשמי" שעמו שיוצא הרכב מהמפעל.

רשות המסים מצדדת ברפורמה של האוצר ולפיה יכולות חברות הליסינג למכור כלי רכב חדשים ישירות ללקוחות ללא רישום "יד" ובורה כי הדבר יגביר את התחרות וייצור לחץ על המחירים כלפי מטה. עם זאת בסוגיית היבוא האישי, שנחשבת לאחת מסוגיות הליבה של "חוק רישוי הרכב", שמנסה כיום לקדם משרד התחבורה, רשות המסים תוקפת ישירות את החוק. במסמך של הרשות נאמר כי " חוק רישוי שירותי הרכב, אשר נמצא בשלבי חקיקה מתקדמים, כולל בתוכו שורה של סעיפים שנועדו להקל על יבוא אישי ו/או לתת לגיטימציה לעיסוק מסחרי בו. רשות המסים רואה בדאגה רבה את ההקלות המסתמנות, שכן, אלה עלולות להרחיב באופן משמעותי את היקפי היבוא של רכב משומש, עם כל הבעייתיות באכיפת חוקי המס ופוטנציאל נרחב לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים" לדברי הרשות החוק הרחבת היבוא האישי "עלולה להרחיב את מקלט המס ואת האפשרות להתחמק מתשלום מס אמת שניתנת באופן סלקטיבי למעמד המבוסס יחסית".

יצוין כי חוק רישוי הרכב, ובתוכו גם סעיפים היבוא האישי, יידונו מחר (ד') בוועדת הכלכלה.

מצבת כלי רכב
 מצבת כלי רכב