תחום המכשור הרפואי איבד הכנסות של 131 מיליארד דולר

דוח של ארנסט אנד יאנג שיוצג בכנס הג'רני: הצמיחה השנתית של חברות המכשור התכווצה מ-12% ל-7% תוך 5 שנים

הדוח השנתי של חברת ארנסט אנד יאנג מצביע על החמרה של מגמות מטרידות בתחום המכשור הרפואי, שעלולות להקשות על צמיחת הפעילות. התחום סובל מהחמרה ברגולציה; דרישות גבוהות יותר של הגופים המבטחים שאמורים לממן את המוצרים; מצוקה תזרימית של חברות בשלבים מוקדמים ושינוי אסטרטגי שמעביר את ההחלטה לגבי מוצרים מרופאים לגורמים אחרים במערכת הבריאות, מלבד הרופאים. האם החברות מצליחות לשרוד את הסערה? דיון בנושא ייערך בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס" שייערך ב-17 באוקטובר בתל-אביב.

חברות המכשור הרפואי הענקיות עדיין רושמות מכירות יפות מאוד, ואפילו ממשיכות לצמוח. למרות זאת, קצב הגידול שלהן ירד מ-12% לפני 5 שנים ל-7% כיום. בארנסט אנד יאנג מציינים כי אם קצב הגידול המקורי היה נשמר, הרי שההכנסות של החברות היו גבוהות ב-131 מיליארד דולר, נתון שמכונה בדוח "הכנסות אבודות". אובדן ההכנסות גרם לקיצוצים בתקציבי המו"פ, כאשר "אובדן" ההשקעה במחקר ופיתוח מוערך ב-12 מיליארד דולר.

הדוח מציע שלושה פתרונות. הראשון הוא שינוי שנקרא "מעבר למוצר" (Beyond the product). הדוח ממליץ לחברות מכשור רפואי לא להסתפק במכירת המוצר אלא להעניק לחולה במחלה מסוימת שירות כולל, שהמוצר הוא רק חלק ממנו. ההיבט השני הוא "מעבר לטיפול" - עיסוק בניטור ומניעת מחלות. האספקט השלישי, "מעבר לבית החולים", מציע לחברות לפנות גם לקליניקות חיצוניות, בתי אבות והבית הפרטי של החולים.

הגורמים שיובילו חברות להצלחה בעידן הנוכחי, כך אומרים בארנסט אנד יאנג, הם יעילות בניצול התקציב, גישה חיובית, שיתוף פעולה ומוצר שניתן להוכיח את יעילותו הכלכלית בקלות יחסית. חברות ישראליות מצטיינות בדרך כלל בכל מה שנוגע לשמירה על המשאבים ועשויות להיות חזקות בסעיף שיתופי הפעולה. עם זאת, לרוב החברות המקומיות יש קושי לגייס את כמות המשאבים שנדרשת להוכיח את ההיתכנות הכלכלית של המוצר.

הצורך של השוק בהוכחות ליעילות מוצרים לא הגיע משום מקום, ואין זה מקרה שהוא מופיע לאחר תקופה של גידול מרשים בשימוש במכשירים רפואיים. נראה כי פרוצדורות רפואיות פופולריות רבות נמצאות בשימוש יתר. הארגון הרפואי האמריקני, שלא ניתן לחשוד בו בחוסר חיבה למכשור רפואי, גורס כי מספר רב של פרוצדורות רפואיות נמצא בשימוש יתר.

את המגמות שצוינו לעיל ניתן לראות בבירור גם במספרים שמתארים את היקף גיוסי ההון של התחום. בשנה האחרונה חלה ירידה של 9% בהשקעה בחברות שטרם הגיעו לשלב השיווק. ההשקעה בהן מהווה פחות מ-20% מההשקעות הכוללות במכשור רפואי, לעומת יותר משני שליש בעשור הקודם.

ירידה חדה עוד יותר, של 33%, נרשמה בהשקעות בסבב הראשון או סבב הסיד של חברות מכשור רפואי. השקעות אלו מהוות היום רק 13% מההשקעות של קרנות הון סיכון בתחום המכשור הרפואי. כתוצאה ישירה מכך, מספר החברות קטן.

הסינים וההודים מתקדמים

האם השווקים המתפתחים יכולים לחפות על השינויים בשווקים העיקריים של תחום המכשור הרפואי, אירופה וארה"ב? רוב מנהלי חברות המכשור הרפואי הגדולות חושבים שלא.

ייתכן שלחברות הצעירות צפוי גורל שונה. מי שאינו מבוסס בארה"ב ואירופה, יכול לנסות לפנות לשוק אחר. נתון מעודד לגבי עתיד השווקים המפתחים בתחום המכשור הרפואי נוגע לפעילות של חברות סיניות והודיות במערב. חברות סיניות רכשו מגוון פעילויות מכשור רפואי אמריקניות.

בסיכום נכתב בדוח כי תקציבי הבריאות, למרות הכול, אינם מצטמצמים אלא ממשיכים לגדול. "אין מחסור בכסף בתחום הבריאות", גורסים הכותבים. "אבל הוא יזרום לחברות מכשור רפואי רק אם יראו שהמוצרים שלהן מביאים ערך משמעותי".