אנטרופי: שכר בעלות של עד 5 מיליון שקל בשנה ללוי רחמני

לוי רחמני מאיילון אחזקות לא קיבל שכר בשנתיים האחרונות, עקב התנגדות חברת הייעוץ לשכר של עד 8 מיליון שקל

חברת הייעוץ אנטרופי ממליצה לאשר ללוי רחמני, מייסד, בעל השליטה ויו"ר חברת הביטוח איילון אחזקות, שכר בעלות שנתית של עד 5 מיליון שקל בשנה. נזכיר כי שכרו של רחמני - שב-2011 עמד על עלות של כ-12 מיליון שקל - הוקפא מאותה שנה, על רקע אי הסכמות עם חברת הייעוץ למוסדיים. כך נודע ל"גלובס".

מודל השכר שהציעה איילון וזכה לתמיכת אנטרופי אושר על ידי פרופ' אהוד קמר, שנשכר כיועץ חיצוני בלתי תלוי על מנת להכריע בסוגיה. קמר קבע כי "עלות חבילת התגמול תואמת את המקובל בענף". המודל כולל דמי ניהול חודשיים בעלות של 2.9 מיליון שקל, ומענק שנתי תלוי ביצועים יחסיים בעלות של עד 2.1 מיליון שקל.

נציין כי בשנת 2012 ביקשה ועדת התגמול של איילון לאשר לבעל השליטה בה שכר שנתי בעלות של 8.2 מיליון שקל. שכר זה היה מורכב משכר שנתי שעלותו 3.2 מיליון שקל, מענק שנתי בעלות של עד 2.5 מיליון שקל ומענק שנתי מיוחד בעלות 3.2 מיליון שקל.

"החברה התקדמה כברת דרך בחשיבתה עד לגיבוש הצעת התגמול הנוכחית", כתב קמר בחוות הדעת שלו, שצורפה לעבודה של אנטרופי. ואכן, אם בוחנים את עלות שכרו של רחמני, אחד משיאני השכר במשק, רואים בבירור עד כמה השינוי גדול. לפי מודל התגמול הנוכחי, עלות שכרו של רחמני תהיה דומה לזו שקיבל לפני עשור (5 מיליון שקל ב-2003). מאז תפח שכרו כמעט מדי שנה, עד שהגיע כאמור ל-12 מיליון שקל.

אנטרופי מתנגדת לכפל התפקידים

אישור תנאי העסקתו של רחמני הוקפא בדצמבר 2011, לאחר שהתגמול השנתי שאותו ביקשה החברה לאשר, בעלות של כ-8 מיליון שקל, לא הובא לאישור האסיפה הכללית.

אחת הסיבות לכך הייתה הסתייגותה של אנטרופי מהתנאים שהחברה ביקשה לאשר. שנה לאחר מכן, בסוף 2012, ביקשה איילון לאשר לרחמני שכר בעלות דומה, ואנטרופי שוב הסתייגה מהמתווה המוצע. נוכח התנגדות בעלי המניות הנושא הורד מסדר היום.

על מנת לקדם את התהליך, מינתה אנטרופי את פרופ' קמר כיועץ חיצוני שינהל מול נציגי החברה את גיבוש תנאי ההתקשרות עם רחמני. ואולם, לצד תמיכתה במודל התגמול של רחמני, ממליצה אנטרופי להתנגד לכפל כהונתו של רחמני כדירקטור וכמנכ"ל. החברה מנמקת את המלצתה בכך ש"במינוי זה יש פוטנציאל לניגוד עניינים, נוכח העובדה כי מחד הוא מכהן כדירקטור בחברה ובכך הינו מפקח בין היתר על ההנהלה, בעוד מהצד האחר הינו עומד בראש אותה הנהלה".

במקביל, ממליצה חברת הייעוץ להתנגד גם למינויה מחדש של נחמה רחמני-סברון (בתו של נחמני), מנכ"לית החברות הבנות יו גארד ואיילון סיכונים רפואיים, כדירקטורית בחברה. גם כאן סבורים באנטרופי כי במינוי זה קיים פוטנציאל לניגוד עניינים בין תפקידה של רחמני-סברון כדירקטורית, לרבות פיקוח על הגוף המבצע, לבין כהונתה בתפקיד ניהולי-ביצועי בחברה, אשר נמצאת תחת פיקוחו של הגוף המפקח (הדירקטוריון).

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה שכרו של רחמני עולה לכותרות. בספטמבר 2011 חשף "גלובס" כי רשות ני"ע, שבראשה עומד פרופ' שמואל האוזר, מנהלת דיאלוג עם רחמני בנוגע לשכר ותגמולים בעלות של למעלה מ-100מיליון שקל שקיבלו הוא ובנו נגה מהחברה, ושלכאורה לא אושרו כיאות (בסה"כ זרמו לכיסיהם של השניים כ-43 מיליון שקל). רחמני ובנו חלקו על טענות הרשות, אולם כשנה לאחר מכן, במסגרת הסכם פשרה בתביעה נגזרת שהוגשה נגדם, הוסכם כי על בעלי השליטה להשיב לחברה האם 22.5 מיליון שקל.

לוי רחמני מכהן כיו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל של איילון החזקות מ-1976. נזכיר כי עד אוקטובר 2005 כיהן רחמני גם כיו"ר הדירקטוריון וכמנכ"ל חברת הביטוח איילון (חברה בת), ובנו כיהן כמשנה למנכ"ל וכדירקטור בחברה האם וכמשנה למנכ"ל של החברה הבת. אולם, בעקבות הרשעתם ב"פרשת קרטל הביטוח" הורחקו השניים מניהול חברת הביטוח למשך כמה שנים.

עלות שכרו של לוי רחמני
 עלות שכרו של לוי רחמני