גבאי ואולמן עשויים להמליץ על דחיית מכרז אי.די.בי

בפגישה בין אי.די.בי אחזקות למומחי ביהמ"ש, אולמן וגבאי, הוסכם שהעמדת מידע ע"י החברה תביא לדחיית מועד הגשת הצעות ההשקעה ל-10 בנובמבר

כבר יותר משנה נמשכת סאגת הסדר החוב בקונצרן אי.די.בי , והסוף לא נראה באופק. אמש התקיימה פגישה בין נציגי אי.די.בי אחזקות, עדיין בשליטת נוחי דנקנר, לבין המומחים מטעם ביהמ"ש - המשקיף עו"ד חגי אולמן והמומחה הכלכלי אייל גבאי. בפגישה הוסכם בין הצדדים כי במידה שהחברה תפעל לאספקת מידע לגבי החברות שבבעלותה, ובנוסף תקיים פגישות עם משקיעים פוטנציאלים, ישקלו אולמן וגבאי להציע לביהמ"ש לדחות את מועד הגשת הצעות ההשקעה בקונצרן ל-10 בנובמבר. זאת, במקום ה-20 באוקטובר, המועד המקורי שקבע שופט ביהמ"ש המחוזי איתן אורנשטיין. כך נודע ל"גלובס".

אי.די.בי הביעה נכונות בפני המומחים לקבל את הצעתם, ולספק מידע שיתמקד בחברות הבנות המרכזיות שבבעלותה - מכתשים אגן, כלל ביטוח, שופרסל וסלקום. לטענת אולמן וגבאי, הליך זה יאפשר הגשת הצעות מבוססות לנושים וקבלת החלטה מושכלת מצדם. דחייה נוספת, משמעותה המיידית היא כי עשרות המומחים בהסדר החוב, הנאמנים ועורכי הדין של הצדדים, ימשיכו לגזור קופון מקופת החברה המצטמקת, כתוצאה מהתמשכות התהליכים.

נזכיר כי ב-30 בחודש זה אמור היה גבאי להגיש את חוות דעתו לגבי ההצעות השונות שיוגשו לביהמ"ש בנוגע להשקעה בקונצרן. אם אכן יתממש תרחיש הדחייה הנ"ל, יביא הדבר לדחייה אוטומטית בהגשת חוות הדעת של גבאי, וכך גם לגבי סיומה של סאגת הסדר החוב כולה. בינתיים, נזכיר, מעוכבים על ידי ביהמ"ש בחשבון נאמנות כ-800 מיליון שקל שהייתה אמורה החברה הבת אי.די.בי פתוח להעביר לנושיה.

טוב לדנקנר ולבוש, רע לאלשטיין

הראשונים ליהנות מתרחיש של דחייה הם בעל השליטה דנקנר ושותפו המיועד להשקעה בקונצרן, אלכסנדר גרנובסקי (באמצעות חברת אמבלייז, עליה השתלט לאחרונה). מטרת גרנובסקי היא לצבור עד 47% ממניות אמבלייז, הון שיאפשר לו להעביר החלטה לגייס את קופת המזומנים של החברה, שבה שוכבים כחצי מיליארד שקל, לטובת ההשקעה באי.די.בי, שהיקפה בהסכם הוא כ-826 מיליון שקל. אמבלייז טרם הודיעה על כינוס אסיפת בעלי מניות בנושא, מהלך שהיה מביא את דנקנר ושותפו גרנובסקי לבקש בכל מקרה דחייה מביהמ"ש.

נהנים נוספים מהדחייה הם מתעניינים שטרם הגישו הצעות השקעה, דוגמת קבוצת המשקיעים הזרה בראשותו של ניל בוש, אחיו של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש. הקבוצה הודיעה לאחרונה על התעניינותה ברכישת השליטה באי.די.בי, ככל הנראה לא באמצעות חבירה למחזיקי האג"ח או לבעל השליטה, אלא כהצעה שתוגש בנפרד לביהמ"ש. חשיפת מידע עסקי על החברות שבשליטת אי.די.בי עשויה לה לסייע לה בגיבוש הצעתה.

כפי שחשף "גלובס" לאחרונה, שכרה קבוצת בוש את שירותי משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן במסגרת העסקה הנרקמת. משרד עו"ד זה, נזכיר, מייצג בין היתר גם חלק מחברות קונצרן אי.די.בי - מכתשים אגן וחברת קרדיט סוויס בה מושקעת כור.

מנגד, דווקא אדוארדו אלשטיין, בעבר שותפו של דנקנר אשר חצה את הקווים וגיבש הצעה נגדית עם מחזיקי האג"ח, עשוי להיפגע מהצעד, שכן כל דחייה בסאגה הנוכחית מעלה את הסיכוי לקיומן של הצעות מתחרות, שעשויות בתורן להוריד מהאטרקטיביות של הצעתו.

לכך נוסיף את החלטתו האחרונה של ביהמ"ש, שאמנם אישר קיום אסיפות אג"ח בנוגע לדחיית תשלום של 25 מיליון דולר לנאמנות על ידי אלשטיין, אך הבהיר כי הצעתו של איש העסקים הארגנטינאי אינה מחייבת, אלא היא מהווה את הרף התחתון להצעות השקעה נוספות בחברה.