הסוף למשחקי ידידות? אופ"א שוקלת להקים את "ליגת האומות"

ארגון הכדורגל האירופי שוקל: הגברת אטרקטיביות משחקי הידידות של הנבחרות - באמצעות החלפתם במפעל תחרותי

אופ"א מתכננת לבצע שינוי רדיקלי בכדורגל הנבחרות: לייסד מפעל חדש שיתקיים במקביל וללא קשר למשחקי המוקדמות של הטורנירים הגדולים השונים (מונדיאל ויורו), שמשמעותו ביטול כמעט מוחלט של קונספט משחקי האימון/ידידות המסורתי.

הפורמט החדש, שעלה לדיון לראשונה בכנס הוועד הפועל של ארגון הכדורגל האירופי שנערך בחודש שעבר בדוברובניק, קרואטיה, אמור להיקרא ליגת האומות של אופ"א (UEFA Nations League). במסגרת התחרות, כל 54 המדינות החברות בארגון, ביניהן כמובן ישראל וגם המצטרפת החדשה גיברלטר - יחולקו למקסימום של תשעה בתים שונים, שזהותם תיקבע על-פי מיקומי הנבחרות בדירוגי פיפ"א. הבתים יכללו מערכת של עליות וירידות בין כל בית, בהתאם לתוצאות שיושגו בכל סבב משחקים. על-פי התוכנית, יחולקו להתאחדויות השונות בונוסים כספיים בהתאם לתוצאות שישיגו ב"ליגת האומות".

המשחקים אמורים להיערך בתאריכים בהם מתקיימים כיום משחקי הידידות המסורתיים, ואמורים לבוא על חשבונם באופן כמעט מוחלט (עדיין לא ברור האם במצב כזה יישארו לנבחרות האירופיות מספיק תאריכים פנויים לקיים משחקי אימון מול יריבות מיבשות אחרות).

הפורמט החדש, שפרטיו נחשפו לראשונה בעיתון הנורבגי "דאגנבלט", אמור להוסיף אטרקטיביות למשחקי הנבחרות - שצפויים לאבד מעט מהיוקרה שלהם החל ממוקדמות יורו 2016 הקרובים, טורניר אליו יעפילו לראשונה 24 נבחרות (במקום 16 עד היום), במה שצפוי להפחית את רמת התחרותיות והמתח סביבם.

סקטור התעופה ינחת בליגת האלופות?

בתוך כך, אופ"א שוקלת להוסיף מפרסם ראשי נוסף למפעל המועדונים הבכיר שלה, ליגת האלופות, שיצטרף לששת הספונסרים המרכזיים הקיימים של המפעל - החל מעונת 2015/16.

אתר sportbusiness.com מפרסם כי ארגון הכדורגל האירופי מעוניין לנצל את התחרות הגוברת בשוק התעופה העולמי סביב פרסום בספורט, על מנת לבצע התמחרות בין מספר חברות בולטות עבור הזכות להיות שותפה מסחרית של הצ'מפיונס ליג. בין החברות שהוזכרו כמועמדות: אמירייטס, אתיחאד איירווייז, קטאר איירווייז, טורקיש איירליינס ואירופלוט.

כאמור, חברת התעופה שתיכנס לא צפויה להחליף את אחד מששת השותפים המסחריים הראשיים של אופ"א לליגת האלופות, אלא להצטרף כמפרסמת בכירה שביעית. כיום, ששת הספונסרים הם פורד, פלייסטיישן, UniCredit, גזפרום, מאסטרקארד והייניקן.

על-פי הדוחות האחרונים של אופ"א, הנכונים לעונת 2011/12, הכנסותיה מהשותפים המסחריים של ליגת האלופות עמדו על 260.9 מיליון אירו - המהווים 22.7% מהמחזור של המפעל באותה עונה (יתר הכסף נכנס ממכירת זכויות שידור ברחבי העולם).