שמן: קידוח הנפט "ים 3" יבש

(עדכון) - 175 מיליון דולר מכספי המשקיעים ירדו לטימיון ■ בחודש שעבר דיווחה החברה על סימני נפט באיכות גבוהה לאחר הגעת קידוח "ים 3" ליעד הסופי בעומק של 5,700 מטר

קידוח "ים 3" של שמן יבש - כך הודיעה היום (א') החברה לאחר הפסקת מסחר במניותיה בבורסה.

לאחר נעילת המסחר דיווחה שמן כי על-פי מידע שנמסר לה על-ידי מפעילת הקידוח, חברת Caspian Drilling, לאחר מבחני הפקה ב-2 מקטעים נמצא כי הקידוח הינו קידוח יבש (dry hole).

שמן מוסיפה עוד כי כמקובל בענף חיפושי הנפט, מבחני ההפקה מסתיימים סופית רק לאחר הוצאת הציוד מחור הקידוח, באופן שניתן לוודא שלא אירעה תקלה בביצוע מבחני ההפקה. נכון למועד זה, מדגישה שמן כי טרם הוצא ציוד הקידוח, "ולפיכך קיימת אפשרות קלושה כי אירעה תקלה במחני ההפקה שבוצעו במקטע העליון".

במילים אחרות, ישנה ודאות כי הקידוח היבש עד כדי כך שהחברה מצאה לנכון לעדכן את המשקיעים כבר בשלב זה, עוד לפני שהסתיימו מבחני ההפקה.

רק בחודש שעבר דיווחה החברה על סימני נפט באיכות גבוהה לאחר הגעת קידוח "ים 3" ליעד הסופי בעומק של 5,700 מטר - ונטעה תקווה רבה במשקיעים.

יו"ר שמן הוא הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, והמנכ"ל הוא יוסי לוי, לשעבר מנכ"ל ישראמקו שגילתה את מאגר "תמר". לאחרונה נודע כי השניים בחרו שלא לממש 605 אלף אופציות מסדרה 4 שהיו ברשותם ופקעו. האופציות ניתנו להם בחינם. בשמן הסבירו אז כי "אשכנזי ולוי לא מימשו את אופציה 4 בעקבות חוות-דעת משפטית, חד-משמעית, לפיה הם חשופים למידע פנים שעלול להשפיע על החלטתם בביצוע רכישה זו. אין בהחלטה זו משום מסר כלשהו למשקיעים למעט ההנחיה המשפטית. יו"ר החברה והמנכ"ל פועלים וימשיכו לפעול לאור עצה משפטית ובהתאם לכללי הרשות לניירות ערך".

אשכנזי, נזכיר, משתכר 100 אלף שקל בחודש כדמי ייעוץ.

התקציב הכולל של מבחני ההפקה בשמן עמד על 24.4 מיליון דולר. זאת, בנוסף להשקעה כוללת של כ-150 מיליון דולר בקידוח.

קידוח "ים 3" נעשה ברישיון "שמן", שבתחילת שנות התשעים בוצעו בו שני קידוחים, עוד כשנקרא "מד אשדוד". בקידוח השני שנעשה באתר, "ים 2", הגיע המקדח לשכבת המטרה ומצא בה נפט, אולם בשל העובדה שהציוד לא היה מותאם ללחצים ולטמפרטורות הגבוהות שהיו בעומק האדמה, הופסקו מבחני ההפקה בו לאחר זמן קצר. בסקרים הסייסמיים שבוצעו לפני הקידוח הנוכחי, העריכה חברת המחקר האמריקנית NSAI כי במבנה "ים" יש רזרבות בהיקף של 120 מיליון חביות נפט (P50).

על-פי הסקר הסייסמי המוקדם היה גם סיכוי של 36% למציאת רזרבות גז טבעי בהיקף של 1.8 TCF (טריליון רגל מעוכב).

שמן הונפקה בנובמבר 2011 לפי שווי של 700 מיליון שקל - שווי נמוך משמעותית מזה שאליו כיוונו בעליה - וגייסה מהציבור 120 מיליון שקל.