הדולר היציג ירד ל-3.53 שקלים; "האמון בדולר נפגע קשות"

האירו היציג נקבע בירידה של 0.3% לרמה של 4.797 שקלים ■ FXCM ישראל: התנודתיות השבוע במסחר העולמי בדולר, וכנראה גם במסחר מקומי, צפויה להיות גבוהה

השקל מתחזק היום (ב') קלות מול המטבעות הזרים, כאשר הדולר הדולר והאירו נחלשים מול המטבע המקומי בשיעור של כ-0.3%. הדולר היציג נקבע ברמה של 3.537 שקלים והאירו היציג נקבע בירידה של 0.3% לרמה של 4.797 שקלים. בעולם האירו/דולר נסחר סביב 1.35 דולרים לאירו.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מסבירים הבוקר כי "הדולר-שקל ממשיך לשמור על יציבות סביב רמת המפתח של 3.55 שקלים, כשהפעילים בשוק המט"ח העולמי כולו נושאים עיניהם לוושינגטון בתקווה כי הפוליטיקאים יצליחו להגיע להסכמה לפני ה-17 באוקטובר ולמנוע מצב קטסטרופלי של חדלות פירעון.

בשבועות האחרונים, על רקע ההשבתה בארצות הברית והמבוי הסתום בשיחות על אישור התקציב והעלאת תקרת החוב, הדולר נחלש בהתמדה למול המטבעות המרכזיים, כאשר הדולר-אינדקס, הבוחן את ערכו של המטבע האמריקאי למול סל של מטבעות מובילים, ירד בשבוע שעבר לשפל של 8 חודשים.

הדולר הינו מטבע הרזרבות הראשי בעולם ומהווה נתח נכבד מתמהיל המט"ח של מדינות העולם. עצם האפשרות, גם אם עדיין בסבירות נמוכה, כי ארצות הברית תגיע למצב של חדלות פירעון, פגע קשות באמון של השוק בדולר ועשויה להשפיע על הדולר בטווח הארוך יותר ולהגדיל את הריביות על החוב האמריקאי. אי הוודאות הזו פגעה גם במעמדו של הדולר בשוק המט"ח העולמי כמטבע מקלט בטוח, המהווה למשקיעים חלופה בטוחה יותר בעתות של אי ודאות, וניתבה תחת זאת ביקושים לין היפני ולפרנק השוויצרי".

לאור זאת, מעריכים ב-FXCM ישראל כי התנודתיות השבוע במסחר העולמי בדולר, וכנראה גם במסחר מקומי, צפויה להיות גבוהה. ככל שיתקרב ה-17 באוקטובר ולא תחול התקדמות משמעותית במו"מ, המשקיעים צפויים לברוח מהדולר והוא ייחלש גם למול השקל. מנגד, פיתרון המשבר עשוי להוביל לזינוק בערך הדולר בעולם כתוצאה של אנחת רווחה בקרב המשקיעים.

בטווח הארוך יותר, גם מינויה בשבוע שעבר של ג'נט ילן לתפקיד נגידת הבנק הפדרלי (מותנה באישור בתי הנבחרים), הינו בשורה רעה עבור הדולר. ילן הינה תומכת אדוקה במדיניות ההרחבה הכמותית, אשר מחלישה את ערכו של הדולר כתוצאה של הדפסה והזרמת עודף דולרים לשוק. ברמה המקומית, שער חליפין מעל 3.55 שקלים מבטא כרגע שער חליפין מאוזן מבחינת הפגיעה בייצוא. ואולם, אם נראה את הדולר שוב קורס, בנק ישראל עשוי בהחלט להתערב שוב. ברמה הטכנית, עלייה מעל 3.58 שקלים עשויה לדחוף את הצמד מעלה לעבר 3.61 שקלים, ומנגד, ירידה מתחת 3.54 שקלים עשויה להאיץ את המומנטום כלפי מטה, לעבר 3.51 שקלים.