צרפתי: "האוצר זורק רימון בין הרגליים של המסתערים"

(עדכון) - ביה"ד לעובדי חברת החשמל: לחזור מיד לעבודה ■ יו"ר ועד העובדים הנחה היום מנהלים לעזוב את העבודה בשל דרישת האוצר להחזיר חריגות שכר

"אנחנו מגלים איפוק בצורה יוצאת דופן", כך אמר היום (ב') יו"ר וועד העובדים בחברת החשמל, מיקו צרפתי, במסיבת עיתונאים בעקבות ההחלטה להשבית היום את עבודתם של כל המנהלים הבכירים בחברה. "עד מתי נוכל להיות המבוגר האחראי? עד מתי נוכל לקחת על כתפנו את האחריות?", אמר.

ההשבתה המפתיעה הבוקר באה בעקבות החלטתו של הממונה על השכר באוצר לראות בתוספות שכר שמקבלים העובדים חריגות שכר ולחייב אותם להחזיר לקופת המדינה למפרע כספים חריגים שקיבלו בשלוש השנים האחרונות. שעות ספורות לאחר הכרזתה של שביתת הפתע הורה בית הדין האזורי לעבודה בחיפה לעובדים לחזור לעבודה ובמקביל הקפיא את החלטת הממונה על השכר באוצר לבקשת הנהלת חברת החשמל.

הוועד זועם על כך שהחלטת הממונה באה בשעה שהמדינה מנהלת מו"מ אינטנסיבי להשגת הסכם רפורמה בחברה ועל רקע הבטחות מצד המדינה כי לא יינקטו צעדים חד-צדדיים עד להשלמת המו"מ.

צרפתי האשים את הממונה על השכר באוצר, מבלי להזכירו בשמו, כי הוא "זורק רימון בין הרגליים של אלה שמסתערים ומנסים להגיע לפיתרון".

"ישבנו בפני ועדת יוגב והסכמנו שצריך להיכנס למו"מ אינטנסיבי בגיבוי שר האוצר ושר האנרגיה, אבל יש את אלו שהחליטו לחבל במאמצים ליצירת רפורמה אמיתית וזרקו רימון בין הרגליים לאלו שמסתערים. שיקולי אגו הם שמושכים בחוטים. כל פקיד יכול לעשות מה שהוא רוצה מבלי להתחשב במחיר שישלמו אזרחי מדינת ישראל, חברת החשמל ועובדי חברת החשמל. יש רק דרך אחת להגיע לרפורמה היסטורית והיא דרך שולחן המשא-ומתן ובתנאי שכל צד ידע לקבל החלטות אמיצות", לדבריו.

עוד אמר צרפתי, בראיון הערב בערוץ 2, כי "המטרה העיקרית של כולנו, של העובדים ושל ראשי המשק, היא להגיע להסכמות ברפורמה במשק החשמל.

"היום כולנו קבענו בתום הישיבה ששמים את כל המחלוקות בצד ופותרים אותן במו"מ כמה שיותר מהר, לטובת כולם. מפנים אצבע מאשימה לגורם הלא נכון - צריך להפנות אותה למי שפוצץ את המו"מ. אני קורא לשר האוצר והאנרגיה - תשלטו בכל הגורמים שמרכזים את המו"מ ושימו את כל הסוגיות הכי קשות על השולחן. אני מתחייב כאן שכל מחלוקת תפתר במו"מ".

דיון נוסף בין הצדדים ביום רביעי

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל את עתירתה של הנהלת חברת החשמל מהבוקר והורה לארגון העובדים להימנע מנקיטת עיצומים בכל הנוגע להחלטת הממונה על השכר, בדבר השבת תוספות שכר למדינה, מכספים שניתנו לעובדים. בכלל זה על ארגון העובדים להורות למנהלי החברה לשוב מיידית לעבודה תקינה ומלאה. כמו כן, קבע בית הדין כי החלטת הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, לא תיכנס לתוקף עד החלטה אחרת של בית הדין. דיון במעמד הצדדים נקבע ליום רביעי בשעה 8 בבוקר.

בעקבות החלטת בית הדין כינס מנכ"ל החברה הערכת מצב מיוחדת שבה הוא מורה על ביטול מצב החירום וחזרה לשגרה .

קודם לכן הורה מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, להכריז היום על מצב חירום בחברת החשמל, על רקע חשש בהנהלה כי העובדים עומדים להשבית את החברה לאלתר.

בהנהלה אמרו היום כי העובדים איימו לנקוט בצעדים חסרי תקדים על רקע פיצוץ השיחות לקראת רפורמה בחברה. כפי שנחשף ב"גלובס" ביום שבת, הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, החליט לפסול תוספות שכר לעובדי חברת החשמל ולחייב אותם להשיב למדינה כספים שקיבלו לטענתו שלא כדין.

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, כינס היום את כל ראשי האגפים בחברה לישיבה שהוגדרה סוערת. צרפתי אמר כי החברה צועדת לפשיטת רגל בעוד הממשלה מביאה לפיצוץ השיחות לקראת רפורמה בחברה. צרפתי הוסיף כי דירקטוריון החברה "מנותק" ואינו מודע למצבה הקשה. הוא גילה כי המליץ למנכ"ל גליקמן "להניח את המפתחות ולהתפטר".

צרפתי זכה לתשואות מצד מנהלי האגפים וסגניהם לאחר שקרא להם "לשבת בבית" עד שהממשלה תודיע מה בכוונתה לעשות עם חברת החשמל.

בצהריים הוציאה ההסתדרות הודעה רשמית בה היא מכריז על סכסוך עבודה בחברת החשמל: "סכסוך העבודה נוגע לכלל 13 אלף עובדי החברה והוכרז בעקבות דרישת העובדים לחתום על הסכם עבודה קיבוצי אשר יסדיר את מכלול זכויות העובדים ותנאי העסקתם במסגרת הרפורמה. כמו כן בנוגע לצעדים חד צדדיים על רקע השינוי המבני ודרישת הממונה על השכר להפחתת זכויות העובדים".

זעמם של ראשי הוועד התפרץ בעקבות מכתב ששיגר הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם ביום חמישי שעבר ובו הודיע על כוונתו לחייב את עובדי החברה כספים שקיבלו לטענתו שלא כדין. הנהלת חברת החשמל והעובדים טענו כי המהלך של אמסלם נעשה בניגוד גמור להצהרותיו של אורי יוגב העומד בראש ועדה ממשלתית להתוויית רפורמה במשק החשמל.

יוגב הבטיח כי לא יינקטו מהלכים חד-צדדיים כל עוד הוועדה עובדת, אלא שאמסלם, בעצמו חבר בוועדה, טען כי אין לו שיקול דעת לעכב את פעולותיו בנושא חריגות השכר.

מיקו צרפתי, יו"ר ועד חברת החשמל מסר בתגובה: "כל פעם שישנה התקדמות במו"מ, המדינה פותחת באותו ריטואל קבוע ומנסה לשלוף שפן חדש מהכובע, שמטרתו לפוצץ את המשא ומתן. כך קרה ב-2008, ב-2010 וגם היום. בפועל, התרגיל המלוכלך של המדינה מוביל לדחיה במו"מ ולנזק במיליארדים למשק החשמל. בתגובה החלטנו כצעד ראשון כי דרג המנהלים יעזוב את משרדי החברה. אנו דורשים מהמדינה להמשיך לנהל איתנו את המו"מ באופן שקוף, אמין ובתום לב".

בפורום יצרני החשמל הפרטיים כינו את העיצומים בחברת החשמל "שביתה פוליטית". מהפורום נמסר בתגובה להכרזה על סכסוך העבודה כי "מדובר במהלך שנועד להפעלת לחץ על ועדת יוגב".