ניצב ניסו שחם מואשם בהפרת אמונים, מעשה מגונה והטרדה מינית

כתב האישום מתאר כיצד במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרת ישראל יצר ניצב שחם קשרים אינטימיים בעלי אופי מיני עם שוטרות צעירות, על-פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) הגישה היום (ב') לבית משפט השלום בירושלים כתב אישום נגד ניצב ניסו שחם בגין עבירות של מירמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית, בפרשה בה מעורבות 8 שוטרות.

כתב האישום, שהוגש בהמשך לסדרת דיונים שנערכו עד לאחרונה במח"ש ובלשכת פרקליט המדינה, מתאר כיצד במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרת ישראל בתפקידים פיקודיים בכירים, יצר ניצב שחם קשרים אינטימיים בעלי אופי מיני עם שוטרות צעירות, על-פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו - וזאת בניגוד לחובות ולכללים החלים עליו כעובד ציבור וקצין משטרה בכיר. למרות האמור, ניצב שחם לא נמנע מלקבל מעת לעת החלטות בעניינן של אותן שוטרות, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים ותלוי במוצא פיהן לשמירת סוד היחסים.

בנוסף מפרט כתב האישום עבירות נוספות של מעשה מגונה בשוטרת בלא הסכמתה, הטרדה מינית של שוטרת אחרת תוך ניצול מרות וביצוע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות.

ביולי 2012, בעקבות חקירה סמויה שנערכה במחלקה לחקירות שוטרים, ניצב שחם נחקר באזהרה בחשד לעבירות של הפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית שביצע לכאורה בשוטרות תחת פיקודו.

בנובמבר 2012 הודיעה המחלקה לחקירות שוטרים לבאי-כוחו (דאז) של ניצב שחם כי בכפוף לשימוע נשקלת אפשרות להגיש נגדו כתב אישום.

בעקבות הליך שימוע ממושך אשר כלל מספר דיונים עם באי-כוחו (דאז) של ניצב שחם, הוגש היום כתב האישום נגדו.

על-פי כתב האישום, הקשרים החריגים בין ניצב שחם לשוטרות הזוטרות כללו התקשרויות טלפוניות אינטנסיביות, מפגשים מיניים מזדמנים וקשר אינטימי מתמשך, שהתקיים הן במהלך שגרת עבודתם של הקצין ושל השוטרות הזוטרות - לעיתים במשרדו של שחם או ברכב או במתקן משטרתי - והן מחוצה לה, בביתו הפרטי, בבית אימו ובמקומות שונים בארץ.

לדברי הפרקליטות, את חלק מהשוטרות הזוטרות הכיר ניצב שחם לאחר שבתוקף תפקידיו וסמכויותיו, בעודו משמש כממונה עקיף עליהן, באו בפניו מעת לעת, כדבר שבשגרה, בקשות שונות שלהן - בנוגע לאיוש תפקיד בו חפצו, יציאה ללימודים ומימונם, מעבר ליחידה אחרת במשטרה, החשת מעבר כזה וכיו"ב.

לבקשות אלה - בהן החליט הנאשם כחלק מתפקידו ובמסגרת סמכויותיו - הייתה משמעות רבה עבור השוטרות הזוטרות. חלקן של השוטרות אף נקלעו למצוקה ונזקקו מאוד לאישור בקשותיהן בידי קצין בכיר, והיה בהליך האישור, לפחות מבחינתן, מרכיב של חוסר ודאות.

חרף הקשר החריג בינו לבין השוטרות הזוטרות, בהווה או בעבר, טיפל ניצב שחם מעת לעת בעניינן ובבקשותיהן.

כתב האישום מתאר כיצד השוטרות הזוטרות היו תלויות בקצין הבכיר, במוצא פיו ובהחלטותיו באשר לבקשות שהגישו, כמו גם באשר לבקשות עתידיות שלהן העשויות לבוא בפניו ולהשפיע על המשך עתידן, והקצין מצידו היה תלוי בנכונותן של השוטרות הזוטרות לשמור את סודו בדבר הקשרים החריגים עימן, וזאת על מנת שלא יווצר מבחינתו סיכון לחשיפת הסוד, שעלולה הייתה לפגוע בסיכוייו להמשיך לכהן בתפקידו כקצין משטרה בכיר או להתקדם בשרשרת הפיקוד.

כתב האישום מפרט כיצד ניצב שחם קלע עצמו לניגוד עניינים זה, באופן שהיה בו כדי לפגוע באופן מהותי באמון אנשי המשטרה במפקדיהם, וכן באמון הציבור במשטרה, בטוהר המידות של מפקדיה ובתקינות פעולות הרשות.

כמו כן מפרט כתב האישום כיצד ניצל ניצב שחם את תפקידו, מעמדו ונסיבות היכרותו עם השוטרות, כמנוף ליצירת סיטואציה אישית ואינטימית, במהלכה ביצע עבירה של מעשה מגונה בשוטרת בלא הסכמתה, הטריד מינית שוטרת תוך ניצול מרות וכן ביצע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות.

שחם: לא נפל פגן במעשיי

בא-כוחו של ניצב שחם, עו"ד בעז בן-צור, מסר בתגובה: "ניצב שחם דחה את הצעת התביעה להסדר טיעון על בסיס כתב אישום מוצע, על אף שכלל אישומים בעבירות של הפרת אמונים בלבד. הבחירה להעמידו לדין פלילי בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום כפי שהוגש מלמדת על שיבוש מושגי שנפל אצל רשויות התביעה.

"ניצב שחם מתעתד לקיים הליך משפטי סדור וממצה ומאבק חסר פשרות לחשיפת האמת, הן בנוגע לטענות המועלות נגדו, והן בנוגע לאופן הפסול של ניהול החקירה בעניינו, אשר כלל בין היתר איומים מפורשים על עדים. ניצב שחם משוכנע כי בסופו של הליך יימצא כי לא נפל פגם במעשיו".