תכף באמת יורידו את השאלטר

מיקו צרפתי אדם מאופק, אבל גם לו יכול לקפוץ לפעמים הפיוז

המצב בחברת החשמל מידרדר במהירות לקראת אובדן שליטה. השאלטר קרוב מאי-פעם להורדה.

זה לא קרה אף פעם בשנים האחרונות כי יו"ר הוועד מיקו צרפתי הוא אדם אחראי, זהיר ומאופק. אבל גם לצרפתי מסתבר יכול לקפוץ לפעמים הפיוז. היום הוא כינס את כל ראשי האגפים בחברה וסגניהם ונשא בפניהם נאום משולהב. "החברה בדרך לפשיטת רגל", אמר צרפתי, "הדירקטוריון מנותק והמנכ"ל חסר אונים. אמרתי לו 'תניח את המפתחות על השולחן, אי-אפשר לנהל ככה חברה'". 'הגיע הזמן שהמדינה תתחיל להתנהג כמו המבוגר האחראי כי לנו נמאס'.

ראשי האגפים וסגניהם, כ-100 במספר, עמדו ומחאו כפיים ולאחר מכן הלכו הביתה באמצע יום העבודה. מנכ"ל החברה והיו"ר הכריזו מצב חירום ורצו לבית הדין לקבל צו מניעה. דבר כזה עוד לא קרה ב-90 שנות קיומה של החברה.

ייתכן שמאחורי כל הסערה הזאת עומדת תחושת פגיעה בכבודו האישי של הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם. לפני חודשיים, הכריזו שרי האוצר והתשתיות הלאומיות על מינוי ועדה ממשלתית בראשות אורי יוגב שתכין מתווה מוסכם לרפורמה במשק החשמל. לצד ראשי האוצר ומשרד התשתיות מונה לוועדה כנציג ציבור אלי כהן, כיום בכיר בבנק הפועלים ובעבר הממונה על השכר באוצר.

הממונה הנוכחי אמסלם מאוד לא אהב את מינויו של כהן לוועדה, ובמהלך הדיונים כמעט ולא פצה פה. כשיוגב חזר והבטיח לחברת החשמל שלא יינקטו שום צעדים חד-צדדים עד שהוועדה תשלים את עבודתה - אמסלם לא אמר דבר.

תירוץ מושלם

ביום חמישי האחרון שיגר אמסלם מכתב קטלני להנהלת חברת החשמל ולוועד. במשך שנתיים בודק הממונה על השכר את חוקיותן של תוספות שכר מסוימות שמקבלים עובדי חברת החשמל מזה שנים.

במכתב ביום חמישי הודיע אמסלם כי החליט לבטל לאלתר את מרבית התוספות ולדרוש מהעובדים והגמלאים של החברה להחזיר לקופת המדינה למפרע את כל הכספים החריגים שקיבלו מאז אוקטובר 2010. מדובר בסכומים שעשויים להגיע לעשרות אלפי שקלים לעובד.

מה שעוד יותר מעניין מתוכנו החריף של המכתב היא רשימת המכותבים - אמסלם כיתב פקידים בדרג בינוני באוצר אך לא את הממונים עליהם.

הוא לא כיתב את יוגב ולא את החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, חבריו לוועדה. יוגב, לוי ועבאדי שמעו על המכתב לראשונה מחברת החשמל.

הכעס על אמסלם באוצר אינו נופל מהכעס עליו בחברת החשמל. הוא סיפק לעובדי חברת החשמל את התירוץ המושלם לשבור את הכלים. הטעות הגדולה של שר האוצר ובכיריו הייתה שלא עשו דבר. מיד לאחר פרסום המכתב שלשום באתר "גלובס", ציפו בחברת החשמל מלפיד ואנשיו שיפרסמו את עמדתם - האם הם מגבים את אמסלם או את יוגב.

הם בחרו לא לעשות דבר ובכך נתנו לכדור השלג את הדחיפה.