בעלי קופיקס: "יש תקדים לרשת שחותכת עוגות מהמתחרה?"

בעקבות קופיקס שמציעה קפה ב-5 שקלים, מחיר הקפה ברשת ארומה ישראל יורד בכ-30% ■ רשתות בתי-הקפה האחרות שומרות בינתיים על שתיקה ■ אבי כץ, בעלי קופיקס, מרוצה: "כל יום שעובר אני רואה שהמהלך שלי היה נכון"

שוק הקפה רותח: בעוד שרשת ארומה ישראל הודיעה היום (ג'), בעקבות רשת קופיקס, כי תוזיל את מחיר הקפה - ברשתות בתי-הקפה האחרות התרחקו היום מהתקשורת בניסיון להרגיע את הבאזז ומחשש לנזקים נוספים.

בהתייחס לרשתות הקפה רומז היום אבי כץ, היזם ומבעלי קופיקס, כי הוא ממתין לתגובת רשתות הקפה. "כל מי שקילפו את הקצפת מהעוגה יושב וחושב מה לעשות איתי", אומר כץ.

- למה אתה מתכוון?

"יש תקדים לרשת שלוקחת עוגות מהמתחרה וחותכת אותם בפני עיתונאים? אני לא זוכר תקדים כזה. מאיפה קנית? איפה זה עמד בינתיים? מי אמר שהמוצרים שלי? ובסוף זה עוד נראה טוב ויוצא טעים. כשהסערה נרגעת, ואתה מבין את החומרה בעניין, אתה מבין שמדובר בחציית קווים. כקמעונאי, אני מעולם לא עשיתי דברים כאלה".

- אומרים שהמוצרים שלך נחותים ושאתם משתמשים במרגרינה, לא בחמאה.

"יש לך שתי אפשרויות: להיות קונדיטור שמבין בעוגות - או לקנות מקונדיטור שמבין בעוגות. אני בחרתי באפשרות השנייה. לי זה טעים. כל יום שעובר אני רואה שהמהלך שלי היה נכון ונהפך מאמירות ביקורתיות לזה שכולם רוצים להיות כמוני. כל יום המהלך מוכיח את עצמו כנכון".

עוד אומר כץ כי הוא אינו מוכר בשלב זה זיכיונות, עד שהמודל הכלכלי יוכיח את עצמו בפועל: "איך אני יודע מה המתווה של העסק וכמה זה עולה? בן אדם שרוצה לקנות זיכיון רוצה לדעת כמה הוא מרוויח וכמה עולה, ולכן אין מכירה של זיכיונות. כל מי שפנה, אמרתי לו לדבר אתי בעוד חודשיים. אני לא יכול למכור משהו שאני לא יודע מהו עדיין".

- מהי נקודת האיזון הכלכלית של קופיקס?

"כרגע עלויות כוח-אדם גבוהות יותר משחשבנו, ומצד שני אנחנו מוכרים כפול ממה שחשבנו. בעסק מהסוג הזה, עד שאתה לא פותח ועובד 3 חודשים, אתה לא יודע. הכול על בסיס הערכות. לפי ההערכות שלי, הרווחיות תהיה יפה, אבל אין לי אומץ להגיד. זה ממש קזינו.

"לפי הנתונים היבשים של עלויות, מרווח מוצרים וכמה פריטים אני מוכר - עשיתי עסק מצוין, אבל העניין הוא שעד שאתה לא עושה את המאזן הרבעוני הראשון, אתה לא יודע אם אתה צודק. יש שתי אפשרויות: למכור המון ובזול - או מעט וביוקר. בטווח הארוך עדיף המון ובזול, אם כי בטווח הקצר עדיף מעט וביוקר".

- מה התוכנית שלך?

"אני מתכנן לפתוח כמה מאות חנויות ,אבל מוקדם לדבר. אני לא יודע לעשות חנות בודדת. כל יום שעובר אני רואה שהמהלך שלי היה נכון, הוא מוכיח את עצמו. כולם רוצים להיות כמוני".

- מה עלות המוצרים שלך?

"כמה עולה ק"ג גזר? כמה עולה לטחון אותו? ומה את חושבת שאני קונה - זול או יקר? כוס עם קש ומכסה של 330 מ"ל עולה 30 אגורות, ותעשי חשבון כמה עולה למלא אותה".

- מה אתה חושב שיקרה? האם תשפיע על בתי-הקפה בסביבה שלך?

"בתי-הקפה הקיימים יחזקו את תפריט הישיבה, ובארץ יימכר הכול יותר בזול. התופעה של קפה לקחת תהיה תופעה בפני עצמה שלא קשורה לקניונים או לחנויות עם הוצאות גבוהות".

כמה אנחנו משלמים בבתי קפה
 כמה אנחנו משלמים בבתי קפה