מחקר: הונאות קליקים עולות למפרסמים בארה"ב 6 מיליארד דולר

חברת האבטחה White Ops זיהתה אתרים ש-20%-90% מהמודעות והקליקים בהם מזויפים כתוצאה מתהליכים אוטומטיים שרצים בהם

מחקר חדש חושף כי הונאות קליקים בארה"ב עולות למפרסמים 6 מיליארד דולר בשנה. לטענת חברת האבטחה White Ops, שערכה את המחקר, היא זיהתה אתרים ש-20%-90% מהמודעות והקליקים בהם מזויפים כתוצאה מתהליכים אוטומטיים שרצים בהם.

על-פי המחקר, הנזק שנגרם למפרסמים כתוצאה מהקלקות מזויפות וטראפיק לא אמיתי עומד על 6 מיליארד דולר בארה"ב בלבד. יצירת בוטים או מחשבי זומבים נעשית לרוב על-ידי הדבקת מחשב משתמש - אם על-ידי קבצים שמצורפים למיילים ואם על-ידי הורדת קבצים ותוכנות נגועות מהאינטרנט. משם הדרך להקלקות או כניסות לאתרים ללא ידיעת בעל המחשב קצרה.

אחת הבעיות העיקריות בענף הפרסום הדיגיטלי הוא העובדה שהחיבור בין המפרסמים והמותגים לבין הבאנר הסופי שעולה באתר עובר דרך הרבה צינורות, חלקם אפילו עובדים באופן אוטומטי כמו בורסות פרסום.

כך, מפרסמים לא באמת מודעים לכלל האתרים שבהם רצות המודעות שלהם ולמעשה גם אם הם מגלים שהן רצות על אתר בעייתי, אין תהליך רשמי שבו הם מקבלים את כספם בחזרה.

בתחום זה פועלת גם חברת סטארט-אפ ישראלית בשם DoubleVerify, שמאפשרת למפרסמים לעקוב אחר המודעות שלהם ולדעת היכן הן מפורסמות. גם לחברת White Ops יש כעת פתרון לנושא, שיאתר אותן בזמן אמת וימנע מפרסומות של לקוחות החברה מלהעלותן באתרים בעייתים וחשודים.

מנכ"ל החברה, מייקל טיפאני, אמר ל-AdWeek כי בדומה לאחרים בתעשייה, גם הוא האמין כי תופעת הונאות המודעות היא בעיה קטנה. "הנחתי שגוגל הצליחה לפתור את הבעיה עד עכשיו", טען.

החברה עסקה בניטור הונאות בחשבונות בנקים, אך לדברי טיפאני, הם התחילו לחוש מעבר של פושעי הרשת לכיוון הפרסום. "זה פשע משתלם יותר כי יש פחות אנשים שעוקבים אחריך", הוא מסביר.

לדברי דן קמינסקי, מומחה אבטחת סייבר שנמנה על הצוות של White Ops, "כבר לא מדובר פה בחובבנים אלא בארגוני פשע מאורגנים מקצועיים. בפרסום אתה יכול לבצע הונאה של מיליוני דולרים, ואף אחד לא ישים לב. למעשה, כולם שמחים כי אחוזי ההקלקה עולים, אבל בשורה התחתונה צריך להילחם בהם כדי להפסיק את התופעה הזו".