2010-2013: הרצוג-פוקס-נאמן טיפל בעסקאות בשווי 8.3 מיליארד דולר

גוף מחקר בינלאומי בדק את פירמות עורכי הדין המובילות במזרח התיכון מבחינת טיפול במיזוגים ורכישות ■ משרד עוה"ד הישראלי הרצוג-פוקס-נאמן מדורג במקום הראשון מבחינת מספר העסקאות, ובמקום השמיני מבחינת היקפן הכספי

לפני כחודש חשף "גלובס" כי 3 שותפים בכירים ממשרד עורכי הדין הוותיק והשני בגודלו בארץ - הרצוג-פוקס-נאמן - החליטו לפרוש מהמשרד ולערוק לפירמה המתחרה והשלישית בגודלה בארץ - מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל ושות'. המדובר בעו"ד-רו"ח אלדר בן-רובי, שותף המיסוי הבכיר בפירמה; עו"ד אלון סהר, שותף ההיי-טק הבכיר ומהמובילים בארץ בתחום; והשותף עו"ד חיים גואטה ממחלקת התאגידים.

בהמשך, התברר כי הסיבה לעזיבתם היא, ככל הנראה, הוראה שקיימת בהרצוג-פוקס-נאמן, שמאלצת את השותפים הבכירים בפירמה לפרוש ממנה בהגיעם לגיל 60. זאת, במטרה למנוע מצב נפוץ מאוד במשרדי עורכי הדין בארץ, שבו הפירמות מחויבות להעביר נתחים נכבדים מרווחיהן לשותפים הוותיקים, במשך שנים ארוכות וגם לאחר פרישתם לגמלאות.

עדיין מוקדם לדעת כיצד תשפיע העזיבה של השותפים הבכירים, אליהם הצטרפו גם עורכי דין שכירים רבים של הפירמה הוותיקה, וכיצד היא תשפיע על הפירמה המתחרה, אליה הם ערקו. ואולם, ניתן לומר בוודאות כי מצבן של שתי הפירמות בשנים האחרונות הוא מצוין.

מחקר שערך לאחרונה גוף המחקר הבינלאומי MARGER MARKET (חברה-בת של "פיננשייל טיימס") מוכיח זאת פעם נוספת. מהמחקר עולה כי שתי הפירמות הן מהמובילות במזרח התיכון מבחינת היקף העסקאות של מיזוגים ורכישות, שבהן היו מעורבות בתקופה שבין אוגוסט 2010 לאוגוסט 2013 וכן מבחינת היקפן הכספי של עסקאות אלה.

לפי המחקר, הרצוג-פוקס-נאמן מדורג במקום הראשון מבחינת כמות העסקאות שנעשו בתקופה זו במזרח התיכון. המשרד העניק שירות משפטי בלא פחות מ-49 עסקאות של מיזוגים ורכישות, והוא מקדים פירמות ענק בינלאומיות שפועלות במזרח התיכון, כמו Allen & Overy, Freshfields Bruckhaus Deringer ואחרות.

לפי המחקר, הרצוג-פוקס-נאמן מדורג במקום השמיני מבחינת שווי העסקאות, כאשר 49 העסקאות שבהן הוא העניק שירותים משפטיים היו בשווי כולל של 5.2 מיליארד ליש"ט.

מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל ושות' מדורג במקום החמישי והמכובד מבחינת כמות העסקאות, שבהן ייצג לקוחות בולטים עם 28 עסקאות. על היקף עסקאות אלה לא נמסרו נתונים, כיוון שהמשרד אינו מדורג בפרמטר זה ב-10 הפירמות המובילות.

לפי המחקר, במקום הראשון מבחינת שווי העסקאות ניצבת הפירמה הבינלאומית - Freshfields Bruckhaus Deringer - שהייתה מעורבת ב-3 השנים הללו בעסקאות מיזוגים ורכישות במזרח התיכון בשווי כולל של 17.4 מיליארד ליש"ט; ובמקום השני מדורגת פירמת עורכי הדין הבינלאומית Allen&overy, שלפי המחקר העניקה ייעוץ משפטי בעסקאות בשווי כולל של 15.1 מיליארד ליש"ט.

יותר מ-200 עורכי דין

בין העסקאות הבולטות שבהן ייעץ הרצוג-פוקס-נאמן בשנים האחרונות ניתן לציין את הייעוץ לחברת מכתשים אגן בעסקה שבה היא נרכשה בידי תאגיד הענק הסיני, כימצ'יינה; ייעוץ לאייפקס בעסקת רכישת השליטה בבית ההשקעות פסגות מקרן יורק; וייצוג חברת אקסס תעשיות שבבעלות לן בלווטניק, ברכישת עיקר אחזקותיה של חברת אי.די.בי פיתוח ובכלל תעשיות. המשרד גם ייצג את האצ'יסון בעסקה לרכישת השלטה בחברת פרטנר.

הרצוג-פוקס-נאמן הוא אחד מהמשרדים הוותיקים בישראל, והוא מעסיק יותר מ-200 עורכי דין. הפירמה נוסדה ב-1972 על-ידי נשיא המדינה, לשעבר חיים הרצוג, מיכאל פוקס ופרופ' יעקב נאמן, ששב אליה לאחרונה לאחר שסיים לכהן כשר משפטים.