ביהמ"ש: הזמרת איה כורם לא תקבל פיצוי מחברת ההפקה עננה

כורם טענה כי עננה החתימה אותה על הסכמים בלתי חוקיים שכבלו אותה לחברה למשך תקופת התקשרות ארוכה ובלתי סבירה, אך השופט דחה את טענתה

‎‎הזמרת איה כורם לא תקבל פיצוי מחברת ההפקה "עננה". בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (ד') את התביעה שהגישה כורם לביטול ההסכמים ולתשלום פיצוי כספי נגד "עננה" ומנהלה יניב דוידסון, וקבע כי כורם לא הייתה רשאית לבטל את החוזים עם החברה וכי הם תקפים.

‏כורם טענה כי "עננה" החתימה אותה על הסכמים בלתי חוקיים, שכבלו אותה לחברה למשך תקופת התקשרות ארוכה ובלתי סבירה. ואולם, השופט קבע כי "על אף שמדובר, על פניו, בתקופת התקשרות ארוכה, כורם לא הוכיחה כי היא חורגת מהמקובל בתחום".

3 הסכמים

בין כורם ל"עננה" נחתמו בספטמבר 2005 שלושה הסכמים - ניהול, מו"לות (פבלישינג) והפקת אלבומים. לפי ההסכמים, העבירה כורם לעננה את זכויות היוצרים ביצירותיה, ובתמורה התחייבה "עננה" לשלם לה 50% מהתגמולים שהיא תקבל ממכירת תקליטיה.

כמו כן, כורם התחייבה למנות את עננה באופן בלעדי כמפיקה וכמנהלת עסקיה בכל הקשור לפעילותה האמנותית. כורם אף העניקה זכות בלעדית ל"עננה" להפיק ולממן את ההקלטות של יצירותיה, להפיק ולהוציא לאור את אלבומיה וכן זכות לקבל תמלוגים.

כורם טענה כי היא הייתה רשאית לבטל את ההסכמים, הן בשל אי-חוקיותם והן משום ש"עננה" הפרה אותם והטעתה אותה בשלב המשא-ומתן לכריתתם.

לדבריה, "עננה" תימרנה אותה לחתום על ההסכמים, שהיו מנוסחים בעמימות וגזלו ממנה את זכויות היוצרים ואת הבעלות ביצירות ובהקלטות.

כמו כן, נטען כי ההסכם נוגד את תקנת הציבור, שכן הוא קובע תנאים בלתי אפשריים לסיום ההתקשרות, לפיהם תקופת ההתקשרות היא ל-9 שנים או לאחר שיופקו 4 אלבומים חדשים, והוא אף מקנה ל"עננה" זכות להאריך את ההסכם ל-9 שנים נוספות.

לדברי כורם, החל מאמצע 2008 חדלה "עננה" מלבצע כל פעולה עבורה מכוח ההסכמים, לא קידמה את הקלטותיה, לא ניהלה יחסי ציבור עבורה והעבירה את התחייבויותיה כלפיה לצדדים שלישיים.

כמו כן, כורם טענה כי "עננה" הסתירה ממנה את העובדה שהיא קיבלה תמלוגים בגין הקלטות יצירותיה מהפדרציה הישראלית לתקליטים והקלטות.

‏‎‎מאנונימיות להצלחה

‏השופט ד"ר עדי זרנקין דחה את כל טענותיה של כורם וקבע כי כורם לא הוטעתה, וכי טענתה בדבר הפרת ההסכם לא הוכחה.

השופט דחה גם את טענתה כי "עננה" לא השקיעה בעבודתה ולא השתדלה בעבורה. לדבריו, כורם הפכה מיוצרת אנונימית לאמנית ידועה ומוכרת תוך מספר שנים בודדות, גם בזכות פעילותה של "עננה".

עוד נקבע כי "לא ניתן לומר כי ההסכמים קובעים תקופת התקשרות בלתי מוגבלת בזמן".

כורם חויבה לשאת בהוצאות חברת "עננה" בסך של 25 אלף שקל.

‏‎‎‏חברת "עננה" יוצגה בהליך בידי עורכי הדין בנימין חורף ועדו חיטמן ממשרד יגאל ארנון ושות'. כורם יוצגה בהליך בידי עורכי הדין בעז בן-צור ואלעד פלג.