תוקם יחידה להנחיה ופיקוח על התובעים הפליליים בשירות המדינה

היועמ"ש וינשטיין החליט לאמץ את המלצות הצוות שהוקם לפני כשנה וגיבש מנגנוני הנחיה ופיקוח על כלל התובעים הפליליים במשרדי הממשלה וברשויות המדינה

‎‎היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט לאמץ את המלצות הצוות שהוקם לפני כשנה וגיבש מנגנוני הנחיה ופיקוח על כלל התובעים הפליליים בשירות המדינה. במסגרת ההמלצות, תוקם יחידה ייעודית שתקיים הנחיה ופיקוח על כלל התובעים.

מדובר בכלל התובעים במשרדי הממשלה וברשויות המדינה, לרבות תובעים חיצוניים הפועלים מכוח הסמכה מטעם היועמ"ש, שבסמכותם להגיש כתבי אישום פליליים - למשל, במשרד להגנת הסביבה, במשרד החקלאות, ברשות להגבלים עסקיים ועוד.

‏במשרד המשפטים אומרים כי במבנה הקיים היום יש ביזוריות רבה, שיצרה שונות גדולה בין אופן פעולתה של התביעה שאינה חלק מפרקליטות המדינה או מהמשטרה, בגופים השונים שבהם היא פועלת. שונות זו באה לידי ביטוי הן בהשתייכות הארגונית של התובעים (עובדי ציבור אל מול תובעים חיצוניים), הן בקביעת מדיניות התביעה, הן בהיקף הפיקוח והבקרה המופעלים על התובעים השונים בידי היועץ המשפטי לממשלה, ובהיבטים רבים נוספים - מערך ההכשרה וההדרכה, המודלים של הפיקוח על מלאכת התביעה, הסיוע והתמיכה ממשרד המשפטים ועוד.

‎‎התווית מדיניות

‏הצוות המליץ להקים יחידה ייעודית במשרד המשפטים, שתפעל מטעם היועץ המשפטי לממשלה, ותהיה מופקדת על התווית מדיניות אחידה בתחום התביעה הפלילית; הקמת מערך הסמכה אחיד שיאפשר מעקב ונגישות למידע אודות התובעים בעלי ההסמכה‎, הנחיה, ריכוז, פיקוח, ליווי והתוויית עיקרי מדיניות לגורמי התביעה השונים.

הצוות בחן, בין היתר, את מבנה מערך התביעה, בחירת תובעים והסמכתם, הדרכה והכשרת תובעים, מדיניות האכיפה, קשרי עבודה מול הפרקליטות וגופים נוספים, הנחיה מקצועית של תובעים, פיקוח ובקרה על עבודת התובעים ועוד.

הצוות מכיר במציאות הנוכחית, לפיה הגופים המרכזיים של התביעה הכללית - הפרקליטות והמשטרה - אינם יכולים לטפל בכל תחומי התביעה, ולכן יש הכרח בקיומן של יחידות חקירה וגופי תביעה במשרדי הממשלה והגופים הציבוריים העוסקים בכך כיום, מה גם שלגופים אלה יש יתרון מבחינת מסירותם ומומחיותם בתחום הפעילות הספציפי שבו הם עוסקים.

יחד עם זאת, אכיפה פלילית היא מקצוע ותחום התמחות מיוחד, ועל כן נדרשת תפיסה כוללת, ראיית רוחב ופיקוח ובקרה בהיקף המתאים מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה.