שוק המט"ח: הדולר היציג ירד ל-3.535 ש', האירו התחזק

האירו עלה ל-4.823 שקלים ■ הסתיימה השבתת הממשל בארה"ב; תקרת החוב הורמה ■ נתניהו ולפיד: ההחלטה על מינוי נגיד תתקבל עד יום א' הקרוב

השקל נסחר היום (ה') במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים העיקריים, כאשר הדולר היציג נחלש בכ-0.5% ל-3.535 שקלים, בעוד האירו עלה בכ-0.2% ל-4.823 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר כי "על רקע הציפייה להסכמה על תקרת החוב בארה"ב, התחזק הדולר אל מול המטבעות המרכזיים. אולם, העובדה כי אין מדובר בפתרון מקובל, אלא בהסכמת ביניים המעניקה חלון הזדמנויות להדברות בין הנשיא לקונגרס. למעשה, מדובר בדחייה של הבעיה וכי בתחילת 2014 ישובו ויעלו לדיון ואשרור סוגיות התקציב והחוב. לכן, בשווקים מעדיפים לשמר מדיניות פיזור מטבעי דבר שבא לידי ביטוי התחזקות מחודשת של האירו הליש"ט והפר"ש אל מול הדולר", מסביר עוד מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות.

לפנות בוקר שעון ישראל הצביעו הסנאט ובית-הנבחרים בוושינגטון על ההצעה להרים את תקרת החוב של ארה"ב ולסיים את השבתת הממשל. על פי הצעת החוק שקיבלו שני בתי הקונגרס, ושנשיא ארה"ב ברק אובמה חתם עליה הבוקר, יחודש מיד המימון לכל סוכנויות הממשל ברמתה של שנת הכספים 2013 עד 15 בינואר 2014. תקרת החוב תורם עד 7 בפברואר.

במילים אחרות: השבתת הממשל הסתיימה היום ומשרד האוצר יוכל ליטול הלוואות כנדרש בארבעה וחצי החודשים הקרובים. הממשל הורה לעובדים פדרליים להתייצב היום במקומות העבודה שלהם. וכך, שעות ספורות לפני חדלות פרעון פוטנציאלית, בא לסיום משבר תחיקתי ופיסקלי ששיתק את ארה"ב והכתים את המוניטין שלה, אם כי ייתכן שמדובר בהפוגה זמנית בלבד, ושהמשבר ייתחדש בתחילת 2014.

ובינתיים, בישראל, סאגת מינוי נגיד חדש לבנק ישראל עדיין לא הסתיימה. אמש, בתום התייעצות ארוכה באשר לשאלה מי יהיה הנגיד הבא, פרסמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד הודעה רשמית שמבשרת על דחיית ההחלטה עד ליום א' הקרוב.

נזכיר כי שלושת המועמדים במירוץ לנגידות הם פרופ' מריו בלכר, פרופ' צבי אקשטיין ו-ויקטור מדינה. בתפקיד הנגידה הזמנית מכהנת עדיין קרנית פלוג, מאז שסטנלי פישר סיים את תפקידו ב-30 ביוני השנה.