נחשף ב"גלובס": לילך אשר-טופילסקי - מנכ"לית דיסקונט

אשר-טופילסקי מכהנת היום כראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים ■ לאחר כניסתה לתפקיד, 3 בנקים גדולים בישראל ינוהלו ע"י נשים - לאומי, דיסקונט והבינלאומי

כפי שנחשף ב"גלובס", לילך אשר-טופילסקי נבחרה לתפקיד מנכ"לית בנק דיסקונט. דירקטוריון הבנק, שבשליטת קבוצת ברונפמן-שראן, הודיע הבוקר (ה') כי ועדת האיתור בחרה באשר-טופילסקי (43) - כיום משנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החטיבה הקמעונאית - להחליף את מנכ"ל דיסקונט ראובן שפיגל, שהודיע על פרישתו לפני כחודשיים.

למינוי, שמותנה באישור בנק ישראל, עדיין לא נקבע מועד רשמי, אך נזכיר כי שפיגל צפוי להישאר בתפקידו עד סוף מארס 2014. מינויה המפתיע של אשר-טופילסקי לתפקיד מנכ"לית דיסקונט אינו טריוויאלי מכמה סיבות: ראשית, היא מזוהה מאוד עם בנק הפועלים, מכהנת בו בתפקידים שונים זה 15 שנה ונהפכה חברה בהנהלתו הבכירה. למעשה, לא רק שאשר-טופילסקי נחשבת אחד המנהלים הצעירים והמבטיחים בבנקאות הישראלית, היא אף סומנה כמועמדת המובילה לרשת, בבוא העת, את כיסאו של מנכ"ל בנק הפועלים הנוכחי ציון קינן.

שנית, רוב מנהלי הבנקים שמונו בשנים האחרונות הגיעו מתוך הארגון: רקפת רוסק עמינח בבנק לאומי, אלדד פרשר בבנק מזרחי טפחות, ציון קינן בבנק הפועלים, סמדר ברבר צדיק בבנק הבינלאומי - ושפיגל עצמו. ואולם הסיבה העיקרית לכך שהמינוי אינו טריוויאלי נעוצה בגודל האתגר: אשר-טופילסקי בחרה להיפרד מבנק הפועלים, שנחשב מוביל במערכת הבנקאית, לטובת ניהול ארגון ששרוי במצב בעייתי. המנכ"לית החדשה תיאלץ להתמודד עם האתגר שקודמיה בתפקיד ניסו לעמוד בו: להוביל בבנק מהלך התייעלות משמעותי.

דיסקונט, הבנק הרביעי בגודלו בישראל, נחשב להכי פחות יעיל במערכת, ובעל יחס הוצאות להכנסות נמוך מבין חמשת הבנקים הגדולים בישראל. שפיגל חיזק את יחס הלימות ההון בבנק, שנחשב נמוך בהשוואה לשאר הבנקים, אך הדבר עלה לבנק בפגיעה בצמיחתו ובשחיקה בנתח השוק.

לבעיית היעילות מתווסף סכסוך העבודה שעליו הכריז ועד עובדי דיסקונט, בראשות ריקי בכר. הסכסוך - שהוכרז בסוף מאי על רקע ניסיונותיו של המנכ"ל הפורש לייעל על הבנק - היה אחד הגורמים שהאיצו את החלטתו של שפיגל לעזוב לאחר פחות מ-3 שנים בתפקיד, לצד חילוקי דעות עם יו"ר דיסקונט יוסי בכר (לשם השוואה, מנכ"ל דיסקונט הקודם גיורא עופר, כיהן בתפקיד במשך עשור).

שפיגל, נזכיר, היה נחוש לבצע בבנק שינוי אמיתי. הוא הוביל מהלך התייעלות באמצעות סדרת צעדים, שכללו פרישה מוקדמת של עובדים ותיקים ופיטורים של עובדי מיקור חוץ. הסכסוך פרץ לאחר שיו"ר הוועד, הידוע כמיליטנטי, דרש לשמור על מסורת העלאת שכר העובדים ב-5% מדי שנה, ושפיגל סרב.

"יש לאן לצמוח"

ואם לא די בכך, אשר-טופילסקי תיאלץ להשתתף בהכרעה בסוגיה של מכירת דיסקונט ניו יורק. מכירת הפעילות, שהייתה סלע המחלוקת האמורה בין שפיגל ליו"ר דיסקונט בכר, הינה דילמה לא פשוטה: למכור נכס משמעותי של הבנק - מה שיאפשר לו להגיע ליעדי ההון ולצמוח בתיק האשראי מחד גיסא, אך יאלץ את דיסקונט להיפרד ממוקד רווח מרכזי בטווח הארוך מאידך גיסא.

אין ספק כי למנכ"לית הנכנסת צפויה עבודה קשה, ואולם ברשותה לא מעט כלים שייסעו להצלחתה בתפקידה החדש. מלבד היותה מנהלת מנוסה ומוערכת, לאשר-טופילסקי יתרון בתחום הקמעונאי, שבו דיסקונט צפוי להתמקד.

"בנק הפועלים נחשב מוביל בתחום הקמעונאי, ולאשר-טופילסקי יש חלק לא מבוטל בכך", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון. לדבריו, המערכת הבנקאית מקטינה את היקף האשראי העסקי ומחזקת את הפעילות הקמעונאית - תחום שאותו סימנו בהנהלת דיסקונט כמנוע צמיחה. "תחום משקי הבית כולל פוטנציאל רווח וצמיחה משמעותיים, ולא בכדי שני המועמדים המובילים לתפקיד מנכ"ל דיסקונט הגיעו מהתחום הקמעונאי", אומר גלזר, שמתכוון לאורי פז - מנכ"ל בנק ירושלים בהווה ומנהל החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים בעבר, ששמו עלה כמועמד. "כך או אחרת" אומר גלזר, "אין ספק כי הבחירה בה למנכ"ל דיסקונט מצוינת".

לאשר-טופילסקי, נזכיר, ניסיון גם בניהול מו"מ עם ועד עובדים, ואף היה לה חלק מרכזי בגיבוש הסכם השכר האחרון בבנק הפועלים, שהיטיב עם ההנהלה הודות להעלאת שכר בשיעור נמוך יחסית. עם זאת יש לזכור כי הוועד בדיסקונט נחשב קשוח הרבה יותר. "אין ספק שמדובר באתגר עצום", מסכם גלזר. "לאחר שנים שבהן דיסקונט טיפל בצורכי ההון, הרי שכיום - בעיקר אם נראה עסקה למכירת דיסקונט ניו יורק - יש לדיסקונט לאן לצמוח. מדובר בבנק בעל בסיס לקוחות גדול, וכן הון ומאזן שיכולים לסייע לו להפוך לבנק דומיננטי יותר".

רוב נשי בצמרת הבנקאות

לילך אשר-טופילסקי החלה את דרכה בבנק הפועלים ב-1998 כעוזרת האישית של יו"ר הבנק דאז שלמה נחמה. בארבע השנים האחרונות היא מכהנת כמשנה למנכ"ל בנק הפועלים וכחברת הנהלה הממונה על החטיבה הקמעונאית. במסגרת זו, היא אחראית על 280 הסניפים של בנק הפועלים וכן על הבנקאות הישירה והמשכנתאות - פעילות שמגלגלת כ-250 מיליארד שקל.

ב-2007-2009 כיהנה כמשנה למנכ"ל וכחברת הנהלה הממונה על חטיבת האסטרטגיה. במסגרת זו הייתה אשר-טופילסקי אחראית על גיבוש והתווית אסטרטגיה עסקית לפעילות הבנק, על זרועותיו השונות. קודם לכן ניהלה את אגף הבנקאות הישירה, המרכז את הפעילות באינטרנט. לאחר כהונה כראש האגף קודמה לתפקיד מנהלת אזור המרכז של בנק הפועלים - שכלל אחריות על 40 סניפים ו-900 עובדים. לפני שהצטרפה לבנק הפועלים, שימשה יועצת בחברת הייעוץ האסטרטגי הבינלאומית BCG - The Boston Consulting Group, במשרדם בשיקגו.

אשר-טופילסקי (43) בוגרת תואר ראשון בהצטיינות במסלול הדו-חוגי לכלכלה וניהול מאוניברסיטת ת"א ומוסמכת במינהל עסקים (MBA) מאוניברסיטת Northwestern בשיקגו. עם מינויה, שלושה מתוך חמשת הבנקים הגדולים בישראל ינוהלו על ידי נשים: רקפת רוסק עמינח בלאומי, סמדר ברבר צדיק בבנק הבינלאומי ואשר-טופילסקי בדיסקונט.