כתב אישום נגד אייל גולן בגין העלמת הכנסות ב-2.65 מיליון שקל

רשות המסים מאשימה את גולן ואת חברת ההפקות שבבעלותו, ליאם הפקות, בהעלמת הכנסות, הגשת חשבונות פיקטיביות והגשת דוחות כוזבים למס הכנסה

הוא שופט בתכנית עתירת הרייטינג "כוכב נולד" ומככב בימים אלה על המסך הקטן, וככל הנראה הוא גם זמר הזמר הים-תיכוני המצליח ביותר בישראל. עכשיו הוא יכול להתהדר בתואר נוסף: נאשם בפלילים. רשות המסים הגישה הבוקר (א') לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום חמור נגד כוכב הזמר הים-תיכוני המצליח אייל גולן בגין העלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

מכתב האישום, שהוגש בידי עו"ד אסנת ברזילי, מנהלת היחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס, ועו"ד שירן באדי, נגד הזמר אייל גולן וחברת ההפקות שבבעלותו, ליאם הפקות, עולה לכאורה כי גולן ומנהלים בכירים בחברתו העלימו הכנסות בגובה של כ-2.5 מיליון שקל מהופעות באירועים פרטיים ועל ספינות נופש, הגישו חשבוניות פיקטיביות בסך של כ-2.3 מיליון שקל על מנת להקטין את תשלום המע"מ בו הם חייבים על עסקאות שלא התקיימו בפועל, וכן הגישו דוחות כוזבים לרשות המסים.

הזמר המצליח, יחד עם מנהלים נוספים בחברה, גולן שרעבי ואריק בני משה, אשר שימש כיועץ מס בחברת ליאם הפקות, נעצרו בינואר 2011 בעקבות חקירה של מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים ופקיד שומה חקירות ירושלים, בחשד כי פעלו יחד בחברת ליאם הפקות בע"מ, המשמשת להפקת אירועים ולייצוג אמנים ובכללם לייצוגו והפקתו של הזמר אייל גולן, להעלים הכנסות מהופעותיו של גולן ולתעתע ברשויות המס.

מכתב האישום עולה כי במהלך השנים 2007-2010 השמיטו הנאשמים מהדיווחים לרשויות המס הכנסות מהופעותיו של הזמר אייל גולן בספינת נופש המפליגות מחוץ לגבולות הארץ, וכן הכנסות שהתקבלו מאירועים פרטיים שונים בארץ, כאשר בגין חלק מההכנסות לא הוצאו חשבוניות מס כלל ולא דווח עליהן לרשויות, ובמקרים אחרים, חשבוניות המס שהוצאו לא שיקפו את התמורה המלאה שהתקבלה בפועל, ולפיכך ההכנסות דווחו בחסר ובכזב.

על-פי האישום, חלק מהכספים שגבתה חברת ליאם והתקבלו אצל גולן שרעבי בגין האירועים בהם הופיע גולן, שימשו, בידיעתם של אייל גולן ואריק בני משה, לצרכיו הפרטיים של גולן שרעבי ולא הועברו לאריק בני משה.

בנוסף, הואשמו כי בין השנים 2008-2010 רכשו מעוסקים שונים חשבוניות פיקטיביות תמורת עמלה, באמצעותן דיווחו על הוצאות בסך של למעלה מ-2.3 מיליון שקל וניכו מס תשומות, מבלי שעמדה מאחוריהם כל עסקה ממשית.

כתב האישום מגולל את מערכת הפקת חשבוניות המס המזויפות על-ידי גולן והנאשמים הנוספים. על-פי האישום, קנו הזמר והמנהלים האחרים בחברה 30 חשבוניות פיקטיביות מאחרים - נועם לוי, אודי סלו, וירון גונן, "מוציאי החשבוניות הפיקטיביות", תוך שימוש במירמה ותחבולה, ובמטרה להתחמק מתשלום מע"מ.

באחד המקרים, צוין בכתב האישום, סיפקו מירון גונן וחברת י.ג.ע.מ 10 חשבוניות פיקטיביות לחברת ליאם הפקות, בלא שביצעו לחברת ליאם כל עבודה בגינן או שירות; גם מאודי סלו וחברת אורין קנתה חברת ליאם, שתי חשבוניות פיקטיביות שהוציאו ומכרו לה אודי סלו וחברת אורין בלא שביצעו כל עבודה בגינן או שירות; גם מנועם לוי וחברת איתן עבודות עץ קנתה חברת ליאם, חשבונית פיקטיבית אחת, שהוציאו ומכרו לה בלא שנתנו לה שירות.

לכתב האישום אף צורפה טבלה המפרטת את החשבוניות הפיקטיביות אשר הוצאו לחברת ליאם.

תמורת החשבוניות הפיקטיביות, נכתב באישום, שילמו אייל גולן והנאשמים הנוספים למוציאי החשבוניות הפיקטיביות, עמלה בשיעור של כ-5% מהסכום הרשום בחשבונית הפיקטיבית וכן את הסכום הרשום כמע"מ. לצורך פירעון התשלום בגין החשבוניות הפיקטיביות, וכנגד מסירת החשבוניות הפיקטיביות, הוציאו למוציאי החשבוניות הפיקטיביות, צ'קים המשוכים על שם ליאם הפקות על מלוא הסכום הרשום בחשבונית הפיקטיבית.

הצ'קים נרשמו לפקודת מי ממוציאי החשבוניות הפיקטיביות, בהתאם לשם העוסק בחשבונית הפיקטיבית. מוציאי החשבוניות הפיקטיביות פרעו את הצ'קים למזומן, והשיבו לנאשמים לזמר ולחברה במזומן את סכום החשבונית הפיקטיבית, בניכוי אחוזי העמלה והסכום הרשום בחשבונית הפיקטיבית כמע"מ.

מליאם הפקות נמסר בתגובה: "אנו משוכנעים בצדקתו של אייל גולן ובטוחים כי נוכיח זאת בבית המשפט".

החברה ביקשה עוד להדגיש כי "אייל גולן הינו אמן מוזיקאי שכל מעייניו אך ורק באמנות ובמוזיקה; משנודע לאייל לראשונה על אי-הסדרים הכספיים, הוא הנחה לפעול באופן מיידי לתיקון אי-הסדרים ומינה צוות יועצים ומנהלים שיפעל במרץ לתקן את הליקויים וכן ליידע את רשויות המס לגביהם.

"אייל לא היה מעורב באופן אישי במעשים המפורטים בכתב האישום, והאחריות המיוחסת לו הינה אחריות של מנהל ובעל החברה בלבד; חברת ליאם הפקות, באמצעות יועציה, פעלה ופועלת מול רשויות המס על מנת לשכנע ולהוכיח כי לאייל אין אחריות, אף לא כמנהל; החברה מאמינה כי היא תצליח לשכנע בעניין זה את רשויות המס, וככל שיידרש, אף את בית המשפט, ומאמינה לחלוטין בחפותו של אייל".

‎מצטרף למשה וקובי פרץ

גולן מצטרף לשורה של זמרים ים-תיכוניים, הנאשמים או חשודים בעבירות מס. במאי השנה הוגש כתב אישום נגד הזמר משה פרץ ואמרגנו, אמנון זינדני, בגין העלמות מס בהיקף של כמיליון שקל.

בנוסף, לפני כ-3 חודשים ‏הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) על כוונתה להגיש נגד הזמר קובי פרץ כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין העלמת מס על הכנסות של כ-5 מיליון שקלים ואיומים על אמרגנו.

ברשות המסים נוהלה חקירה נוספת גם נגד הזמר ישי לוי, וגורם ברשות מסר ל"גלובס" כי חקירות סמויות נוספות מתקיימות כל העת.

עו"ד דורון ברזילי, ראש לשכת עורכי הדין וראש משרד ברזילי ושות', המתמחה בעבירות מס וצווארון לבן ומייצג בין היתר את הזמר קובי פרץ, מסר בתגובה: "אחת לתקופה אנו עדים לכך שרשות המסים בוחרת להוביל קמפיין תקשורתי רחב-היקף לגבי סקטור ציבורי על גבם של המפורסמים. לאחרונה נראה כי הרשות בחרה 'להתלבש' על אמני הזמר המזרחי. לא בטוח שההליך היה מתנהל באותו אופן לו היה מדובר באנשים לא מפורסמים".