בקרוב: קמפיין עם צופית גרנט יעודד התאגדות עובדים

היקף הקמפיין של ההסתדרות: 6.5 מיליון שקל ■ צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים: "זה לא משרת שום צורך חוץ מאגו של מישהו" ■ עיני: "זה מתבקש"

עובד מתבקש להגיע למשרדו של המנכ"ל כדי לקבל לידיו מכתב פיטורים. המנכ"ל מופתע כשהעובד לא מגיע לבדו, אלא מוקף בעשרות חבריו העובדים. אנחנו ביחד, הם אומרים לו, וביחד זה כוח.

התסריט הזה עומד להופיע בתקופה האחרונה בשיא זמני הרייטינג של הטלוויזיה, ברדיו, באינטרנט ואפילו בסלולר למשך חצי שנה - לא פחות ולא יותר.

מדובר בקמפיין אינטנסיבי ושאפתני של ההסתדרות הכללית, במטרה לאגד את כל העובדים במשק, ופרטיו המלאים נחשפים כאן בראשונה וכבר יוצרים מהומה מול ארגוני המעסיקים.

את הקמפיין תוביל חברת "לעומק התודעה", וזאת לאחר שההסתדרות בחנה מספר הצעות של משרדי פרסום.

6.5 מיליון שקל - זו עלות הקמפיין שאושרה סופית פה-אחד לפני כשבועיים בישיבת הנהגת ההסתדרות. בימים הקרובים ייחתם החוזה עם מגישת הטלוויזיה צופית גרנט, שתשמש כפרזנטורית המרכזית, שתציג בין היתר את הסיפורים האישיים שיופיעו בחלק מהסרטונים.

אחד מחברי ההנהגה (אילן ויקלמן) תהה האם ראוי להוציא סכום גבוה כל-כך לצורך קמפיין בתקופה שבה מדברים על פיטורי עובדים, והציע כי אולי מוטב להקצות לפחות חלק מהמשאבים כדי לסייע למפעלים במצוקה.

"אין קשר", השיב לו יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "דווקא בתקופה הזאת של התאגדות עובדים זה מתבקש, בטח בתקופה שמסיתים נגד העבודה המאורגנת. זה לא בא על חשבון שום דבר. לא בגלל זה ההסתדרות תעזור למפעלים או לא תעזור להם".

ויקלמן הקשה,ושאל האם לא יהיה זה פספוס להתעלם ממה שהגדיר "הקו המיליטנטי של שר התחבורה ישראל כ"ץ", והציע כי הקמפיין יעסוק בהסברה כנגד המתקפה על הוועדים החזקים לא רק בעידוד ההתאגדות.

עיני השיב כי הקמפיין נותן מענה גם לכך והסביר: "אין להתבלבל, כל העליהום הזה נועד לחסל את העבודה המאורגנת, לפגוע בה. הנמלים זה מקום עבודה מאורגן חזק. כשהולכים על מאבק להסכמי שכר, מה שמכריע זה לא מקומות עבודה שיכולים לסבול שביתה של חודש, אלא מקומות עבודה כמו שדה התעופה, נמלים, 'שאלטריסטים'. הממשלה, וגם המעסיקים הפרטיים שחזרו להיות חבורים עם הממשלה, נבהלים ממגמת ההתאגדות".

המעסיקים מתקוממים

כשעיני מדבר על חבירת המעסיקים הפרטיים לממשלה, הוא חושף טפח מהתקררות היחסים בין ההסתדרות ללשכת התאום של המעסיקים, בראשות צביקה אורן. המעסיקים אף עתרו לבג"ץ נגד מה שמכונה "פסק דין פלאפון" - פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שאסרה על המעסיקים להביע כל עמדה בעניין התאגדות עובדיהם. פסק הדין הזה הוא למעשה הטריגר להשקת הקמפיין, ובחלק מהסרטונים שיעלו באינטרנט יוצגו עיקריו.

אורן הופתע לשמוע היום (ב') על הקמפיין, ואמר בשיחה עם "גלובס": "זה בלתי נחוץ ובלתי מועיל, וחוץ מלשרת צרכים של אגו, אני לא מבין מה מטרת הקמפיין. חשבתי שמשרתי ציבור צריכים לשרת את הציבור, ופחות את האגו. למה להתסיס את כל העובדים נגד המעסיקים שלהם דווקא עכשיו? זה עיתוי אומלל. המפעלים במצב לא טוב, אנחנו עושים שמיניות כדי לשמור על העובדים שלנו".

כשנשאל מדוע זה מופרך שארגון עובדים יוצא בקמפיין לארגן את העובדים, השיב: "זה מופרך, כי עובדים צריכים להתאגד רק כשיש צורך. זה צריך להיות אמצעי ולא מטרה. אני לא חושב שהאינטרס של העובדים הוא להתעסק בהתאגדויות, אלא לשלב איתנו ידיים ולשמור על מקומות העבודה".

על האמירה של עיני, שלפיה המעסיקים הפרטיים "חברו לממשלה", אמר אורן: "להגיד כזה דבר זה לעשות לי חיבור לא נכון. אני מתחבר רק למה שאני מאמין בו".

ההסתדרות לא מתנצלת

בישיבת הנהגת ההסתדרות אמר עיני כי מטרת הקמפיין היא להציג מקומות עבודה חדשים שהתאגדו בשנתיים האחרונות, כמו במקרה של חברת פלאפון, ולא להיגרר לשיח על "ועדים חזקים מול ועדים חלשים, מחוברים מול בלתי מחוברים.

"גם לפלאפון יקראו בעוד איקס שנים 'ועד גדול'. אני מאחל שכל ציבור העובדים באחד הימים יהיה 'מחובר'. ההסתדרות לא מתנצלת. הלוואי ורוב מקומות העבודה לא יתנצלו. התעשייה האווירית למשל לא צריכה להתנצל שלעובדים שלה יש זכויות... אלה שמטיפים מוסר להסתדרות רוצים שכולם יהיו בשכר מינימום. זו הקונטרה שלנו", אמר עיני.

לדבריו, "להסתדרות אין ישועה מהממשלה, ולא משנה איזו ממשלה זו. לא רואים מצידה מהפכה חברתית הכי גדולה ולא פתרונות חברתיים. הדבר החברתי הגדול ביותר שקורה כיום זה הנושא של התאגדות עובדים, ואני מקווה שזה יתן 'בנפיט' נוסף למה שקרה עד היום".

עיני הסביר כי על אף הפסיקה החשובה שאסרה על המעסיקים לפגוע במהלכי ההתאגדות, הרי שלא כל העובדים קוראים "גלובס" ו"דה מרקר", כדבריו. "אני רוצה שאחרון העובדים יידע על פסק הדין הזה", אמר.