הנהלת פלאפון והוועד על סף חתימת הסכם קיבוצי

בצד תוספות שכר, תקציבי רווחה ומנגנון למניעת פיטורים שרירותיים - יקוצצו מאות משרות בהדרגתיות ■ ההסכם עשוי לעודד עובדים בחברות נוספות ■ יו"ר ההסתדרות עופר עיני: "כשייראו את ההסכם בפלאפון לא יאמינו"

ההסכם הקיבוצי הראשון בתולדות ענף הסלולר בישראל צפוי להיחתם בימים הקרובים בחברת פלאפון - כך נודע ל"גלובס".

נציגי ועד העובדים וההנהלה נמצאים בדיונים מרתוניים ביממה האחרונה במלון במרכז הארץ, שמיקומו המדויק נשמר בסוד, ועורכי הדין של הצדדים עסוקים בניסוחים אחרונים.

באופן אירוני, פלאפון הייתה עד לפני 10 חודשים סמל למאבק כוחני בהתאגדות עובדים ומי ש"זכתה" לפסק דין הרשום על שמה, שיצר תקדים מרחיק לכת ואסר על כלל המעסיקים להביע עמדה בעניין התארגנות עובדיהם בשום צורה.

גורמים המעורים בפרטי ההסכם מדברים על "שינוי דרסטי" בתנאי ההעסקה של העובדים, שיכלול תוספות שכר; קרנות השתלמות; מנגנון מיוחד למניעת פיטורים שמחייב היוועצות עם הוועד וכולל מודל מוסכם להכרעה במקרה של מחלוקת; מנגנון למניעת שחיקת שכר באמצעות קידום אוטומטי; תקציב רווחה מיוחד שיכלול כפי הנראה סבסוד גני ילדים ועוד.

גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני הביע התלהבות מהתוצאה המסתמנת, ואמר בישיבה סגורה: "כשייראו את ההסכם בפלאפון, לא יאמינו שאך לפני שנה זו הייתה חברה שיכלו לפטר בה את מי שרוצים".

אבל חגיגות הניצחון של ההסתדרות ושל עובדי פלאפון, בראשות ברק לוי ואיתמר אביטן, ילוו ככל הנראה גם בתחושה צורמת. ל"גלובס" נודע כי בצד הסכם העבודה הדרמטי, הוועד נאלץ להסכים גם לצמצום כוח-האדם בחברה.

הנהלת פלאפון התחייבה, ככל הנראה, לבצע את הצמצום קודם באמצעות אי-איוש תקנים של עובדים שעזבו מרצון, אולם המהלך צפוי לכלול גם פיטורים. צמצום כוח-האדם ייעשה בהדרגה על פני שנתיים ואפילו שלוש, כאשר בסוף התהליך יקוצצו מאות משרות.

עם זאת, גורמים בוועד ציינו היום (ג') כי עדיין לא הושגה הסכמה סופית בעניין צמצום כוח-האדם.

ועד עובדי פלאפון בלם עד היום מהלכי פיטורים גדולים בזכות ההתארגנות, אולם גם אנשיו מכירים בצורך של החברה לצמצם את היקף כוח-האדם לאור התחרות בתחום הסלולר ובענף התקשורת כולו, ועל רקע צמצום משמעותי שנעשה כבר בחברות המתחרות.

במסגרת ההסכם תיקבע תקופת "זמניות", ככל הנראה של שנתיים, כך שהנהלת החברה תוכל לפטר עובדים המוגדרים "זמניים" גם ללא הסכמת הוועד. את יתר העובדים, שיוגדרו "קבועים", ניתן יהיה לפטר רק לאחר היוועצות עם הוועד, כאשר במקרה של מחלוקת ההכרעה בעניין תעבור לוועדה פריטטית, שבה יישבו בכיר בהסתדרות ובכיר בפלאפון.

מומחים למשא-ומתן קיבוצי ומקורות המעורים במשא-ומתן שהתנהל בפלאפון מודים כי יצירה של "עסקת חבילה", שכוללת הישגים רבים מחד ופיטורי עובדים מנגד, היא בעייתית בלשון המעטה ויוצרת קושי בהצגתה לעובדים ולציבור הרחב.

מצד שני, נראה כי בוועד העובדים של פלאפון מעדיפים "להניח על השולחן" את סוגיית הפיטורים ולהתמודד עם הביקורת שהם עשויים לספוג, מאשר לחתום על הסכם שמציג רק הישגים תוך "הסכמה שקטה" לפיטורים בהמשך הדרך.

אחד המומחים ציין כי ממילא ההתארגנות בפלאפון נולדה, בין היתר, על רקע החשש מפני פיטורים, כך שעצם המנגנונים שנקבעו למניעת פיטורים שרירותיים הם הישג משמעותי, גם אם לא מדובר במניעה מוחלטת של פיטורים.

הנהלת פלאפון אישרה את הדברים, ומסרה כי "פלאפון וועד העובדים נמצאים בעיצומו של משא-ומתן מתקדם לקראת חתימה על הסכם קיבוצי".

יצוין כי הרווח הנקי של פלאפון צמח ברבעון השני של 2013 ב-5% והסתכם ב-161 מיליון שקל, אולם רשם ירידה של 17% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

כבר לא גוררים

המאבק של עובדי פלאפון, או אם תרצו - המאבק של הנהלת פלאפון בהתאגדות עובדיה, הפך לאחד האירועים המשמעותיים בשנה האחרונה שסימלו את גל ההתאגדויות במגזר הפרטי.

הנהלת פלאפון הגיבה ביד קשה למהלך ההתאגדות, ומנהלים בחברה לחצו על עובדים למשוך את הצטרפותם להסתדרות.

ועד העובדים התגלה כנחוש וכריזמטי במיוחד, ולמרות הלחץ הכבד המשיך לארגן את העובדים תוך הפגנות יומיומיות מול בתיהם של המנכ"ל גיל שרון והבעלים שאול אלוביץ'.

שתי נקודות מפנה הכריעו את המאבק לטובת העובדים: הראשונה היא החלטת ההנהלה לגרור את כלי הרכב של העובדים השובתים, ובהם ראשי הוועד, אף שהיו בהם חפצים אישיים כולל כסאות בטיחות לילדים. חלק מכלי הרכב נגררו מתוך חניית ההסתדרות, מושבו של היו"ר עיני, שהתקומם על כך. המהלך גרר ביקורת נוקבת גם מצד מעסיקים.

הנקודה השנייה היא פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שאסר כאמור על המעסיקים להביע כל עמדה וביטוי בעניין התאגדות עובדיהם - פסיקה שגררה גם היא ביקורת מצד המעסיקים על הנהלת פלאפון, שלכאורה "הביאה עליהם את המכה".

4 ימים בלבד לאחר הפסיקה, הודיעה ההנהלה כי היא מכירה לראשונה בהתאגדות העובדים ומוכנה למשא-ומתן. בהזדמנות זו הודתה לראשונה ההנהלה כי העובדים נקטו בשביתה חלקית מספר שבועות.

"צרת רבים"

חתימה על הסכם בפלאפון צפויה להעניק רוח גבית דווקא להנהלת סלקום, שגם היא הכירה לאחרונה בהתאגדות עובדיה.

הסכם קיבוצי נתפס במקרים רבים על-ידי המעסיקים כמשקולת על צווארם, כך שריבוי "משקולות" כאלה בענף עשויה להיתפס כ"צרת רבים, חצי נחמה", כלומר התחרות בין החברות תתנהל מנקודת פתיחה מאוזנת יחסית.

בפרטנר מתקיים באחרונה תהליך התארגנות איטי במסגרת ההסתדרות הלאומית; ואילו עובדי הוט התאגדו במסגרת ארגון כוח לעובדים, אולם החברה הוציאה את כל מערך השירות הטכני ושירות הלקוחות למיקור חוץ.

עיקרי ההסכם
 עיקרי ההסכם