57 חודשי מאסר למנהל ההשקעות שלום קופרמן שהורשע בגניבה

קופרמן הורשע בגניבת כ-5 מיליון שקל מלקוחותיו, רובם חרדים ■ בנוסף הוטל עליו קנס בסך 85 אלף שקל ופיצוי למתלוננים בסך כולל של כ-1.3 מיליון שקל

בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (ב') עונש של 57 חודשי מאסר בפועל ו-3 שנות מאסר על-תנאי על מנהל ההשקעות שלום קופרמן, שהורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה מלקוחותיו, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הדחה בחקירה ומשיכת צ'קים ללא כיסוי. כמו כן הוטל על קופרמן קנס בסך 85 אלף שקל ופיצוי לקורבנותיו בסך כולל של כ-1.3 מיליון שקל.

פרשת קופרמן נחשפה בתחקיר התוכנית "כלבוטק", שבעקבותיו החלה חקירה של רשות ניירות ערך, ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום.

קופרמן הורשע בכך שבשנים 2007-2003 קיבל למעלה מ-5 מיליון שקל מלקוחות שונים, תוך שהציג את עצמו כמנהל השקעות בשוק ההון. קופרמן הורשע כי הציג בפני לקוחותיו מצגים כוזבים של התקשרות בטוחה, הכוללת התחייבות להשבת הקרן בתום התקופה ולהשאת ריבית קבועה הגבוהה בהרבה מעל המקובל בשוק. ואולם, קופרמן לא החזיר את הכספים שנטל, והמתלוננים הפסידו את כל הקרן. במרבית המקרים שילם קופרמן ללקוחות את הריביות לאורך חלק מהתקופה, אך בשלב מסוים הפסיק לשלם את הריביות.

קופרמן הורשע כי לא גילה ללקוחותיו שהוא היה נתון בחובות אישיים ועסקיים, וכי נטל את כספי הלקוחות, ביודעו כי אין לו אפשרות להחזיר.

לקוחותיו של קופרמן, חרדים ברובם, היו נטולי השכלה כלכלית ונתנו בו אמון מלא לניהול כספיהם, בין היתר בשל היותו חרדי.

הכספים נמסרו לידיו של קופרמן באופן אישי ולא במסגרת תיק השקעות מנוהל, והוא הורשע כי עשה בהם שימושים לטובת עסקים בבעלותו ולצרכיו האישיים. בין היתר השתמש קופרמן בכספים לצורך רכישת דירה על-שם מקורבו ולהשקעה בחנות צילום בבעלותו. חלק אחר מהכספים הועברו לחשבונות של קופרמן בחו"ל.

"לשמש פה לקורבנות"

השופטת לימור מרגולין-יחידי קבעה כי הכספים נמסרו לידיו של קופרמן באופן אישי ולא במסגרת תיק השקעות מנוהל. זאת, לאחר שכנועים מצד קופרמן שבדרך זו ניתן לחסוך בעמלות ועלויות שונות, ושבדרך זו הוא יכול להבטיח תשואה חודשית קבועה וביטחון מלא על הקרן.

השופטת ציינה כי קופרמן הוא נעדר עבר פלילי, וכי הוא אדם רחב אופקים וברוך כישרונות, ש"במרבית מישורי החיים לרבות המשפחתי תפקודו ראוי לשבח".

עם זאת, השופטת ציינה כי בית המשפט צריך "לשמש פה לקורבנות" שנפגעו, וכי קופרמן לא לקח אחריות על מעשיו הפליליים וביצע מעשים חמורים.

התיק נוהל בידי עוה"ד עמית בכר ואלינור שרבני-יחיאלי ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר בידי מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך.