אפרתי: "לא קיבלתי שוחד מדני דנקנר, זו הלוואה מאבי אשתי"

משפט הולילנד: יעקב אפרתי, ראש מינהל מקרקעי ישראל לשעבר המואשם כי לקח שוחד מדני דנקנר באמצעות אחיינו מאיר רבין, הכחיש את האישומים נגדו

"לא מאיר רבין ולא אף אדם אחר השפיע עלי מעולם בקביעת שום עמדה" - כך העיד היום (ג') במשפט פרשת הולילנד יעקב אפרתי, ראש מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, המואשם כי לקח שוחד בסך של לפחות 45 אלף שקל מאיש העסקים דני דנקנר, באמצעות אחיינו של אפרתי, ה"מאכער" מאיר רבין. אפרתי דחה בעדותו את הטענות כי קיבל שוחד וטען כי מעולם גם לא הוצע לו שוחד.

פרשיית דנקנר-אפרתי היא אחת מספיחי משפט פרשת הולילנד. האישום נגד אפרתי נוגע למערכת יחסיה של חברת תעשיות מלח עם מינהל מקרקעי ישראל.

בכתב האישום טוענת הפרקליטות כי החל מאמצע שנות ה-90 פעל דנקנר לקדם הסדר מקרקעין שנחתם בין החברה לבין המינהל, שעניינו שינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת למגורים, תיירות ומסחר.

לפי כתב האישום, בשנים 2002-2004, בשל חריגותו של ההסדר והיקפו, סיכמו דנקנר ומאיר רבין כי האחרון יפנה לאפרתי כדי שיסייע בקידום ההסדר. דנקנר, טוענת הפרקליטות, "נתן לרבין בשם חברת תעשיות מלח 1.1 מיליון שקל, כדי שייתן טובות הנאה כספיות לאפרתי", והסווה את מתן השוחד באמצעות "שימוש במערכת כוזבת של כיסוי חשבונאי".

באשר ל-45 אלף השקלים שהועברו לחשבונו בבנק יהב, ואשר הפרקליטות טוענת כי הם ניתנו לו כשוחד בתמורה לסיועו לדנקנר, העיד אפרתי כי מדובר היה בהלוואה שקיבל לשם מימון חתונת בתו מאבא של אשתו, וכי יש לו מסמכים המוכיחים זאת.

כאשר נשאל אפרתי על מערכת יחסיו עם אחיינו, רבין, שעבד עבור דנקנר, הוא טען כי רבין שאל אותו שאלות עקרוניות בלבד, וכי הוא מעולם לא העביר לידיו מידע בדבר חברת תעשיות מלח.

"מאכער" להשגת מידע פנים

בעדותו במשפט בשבוע שעבר דחה גם דנקנר את אישומי השוחד נגדו. דנקנר העיד כי הוא מעולם לא דיבר עם רבין על שוחד לאפרתי. לטענתו, רבין עבד עבורו כ"מאכער" שתפקידו להשיג מידע במינהל מקרקעי ישראל ולסייע בקידום האינטרסים של תעשיות מלח, וכי כל הכספים שקיבל ניתנו כשכר על עבודתו.

"היינו צריכים מישהו שייתן לנו אינפורמציה ויגיד לנו איפה הדברים תקועים. מישהו שיגיד מה עובר, איך עובר, למה עובר", העיד דנקנר. "הייתי צריך את רבין כמישהו שמכיר את המינהל, שיבוא ויגיד איפה הדברים נמצאים, לקבל מידע פנים ממה שקורה כדי שאדע איפה אני עומד. מה מונע את מעבר ההסכם למועצת המינהל. שכרנו את שירותיו של רבין מסיבה נוספת - הביורוקרטיה וסחבת בכל התהליך".

אפרתי מיוצג בידי עורכי הדין ירון קוסטליץ, הדס שפרן-ליס ונעה פירר ממשרד ד"ר יעקב וינרוט ושות'; דנקנר מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור, יוסי בנקל, יורם ראב"ד, רותי ליטבק וטל שפירא; התובעים במשפט הם עורכי הדין ליאת בן-ארי, יונתן תדמור, אתי בן-דור וירון גולומב מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).