כוח עבודה נטול אגו

מי שמטיף להעסיק פליטים, שיתכבד ויעסיק אותם קודם אצלו

כמה מנקי רחובות ישראלים ראיתם לאחרונה עם מטאטא ויעה בחום הצהריים? האם זה בגלל שאריתראים דוחקים אותם מהמשרות הללו, או שמא העבודה הזו נחשבת בעיניהם לבזויה?

האריתראים והסודנים גם לא תופסים את מקומם של הקיבוצניקים שהיו מגיעים בעבר לעיר הגדולה ומתפרנסים מניקוי דירות. עבודת ניקיון זה לא מכובד, גם עבודה בחקלאות ובבניין נחשבת נחותה בעיני העניים שלנו. ולמרות שהעבודה בבתי-מלון היא עבודה מועדפת למשוחררים מצה"ל, לא ראיתי אלפי צעירים מצטופפים בפתחי המלונות באילת כדי לקבל עבודה כחדרנים או מדיחי כלים בחדר האוכל.

מבקשי המקלט בישראל הם כוח עבודה נטול אג'נדה, נטול אגו, נטול מוסכמות ועכבות, ונכון שלעיתים גם נטול מוסר, כוח עבודה רעב שיהיה מוכן לעשות את כל מה שאף בן משפחה ענייה מתל-אביב או מהפריפריה, לא יהיה מוכן. כמו למשל לנקות רחובות.

בוועידת ראש הממשלה לענייני מיעוטים שהתקיימה באמצע השבוע, קרא ראש עיריית תל-אביב לאפשר למבקשי המקלט לעבוד. הרבבות האלה, אמר רון חולדאי, הם כוח עבודה יצרני, אנשים שמסוגלים ורוצים לעבוד ולהתפרנס. אם נעשה זאת, הוסיף, הרווח שלנו יהיה משולש, הם יתרמו לצמיחת המשק, יפסיקו להיות נטל על החברה הישראלית ויקלו על חייהם של תושבי דרום העיר.

האמירה שלו איננה אמירה פילנתרופית, אלא אמירה כלכלית טהורה, מגובה במחקרים שהוכיחו כי מהגרי עבודה ומבקשי מקלט הם כוח שמניע את הכלכלה. רק שבמדינת ישראל מסרבים להפנים את העובדות האלה ומעדיפים להתמקד בדאגה לזהותה היהודית של המדינה, שעלולה להיות מאוימת על-ידי 50,000 איש. 50,000, לא 500,000 ולא 5 מליון. אנשים שאם ירוויחו כסף מעבודה, עליו ישלמו מסים, יצרכו הרבה יותר, יצרו מקומות עבודה וכך יעזרו בהנעת הכלכלה הישראלית, בדיוק כמו שאמר חולדאי, במקום להיות עליה לנטל.

האמירה הזאת משמעותית במיוחד, כשהיא באה מפי האיש שנאלץ להתמודד לבדו יום-יום עם עשרות אלפי אריתראים וסודנים שאף אחד אחר לא טורח לטפל בהם, וממי שבמשך חודשים ארוכים הקפיד שלא להתייחס לנושא הזה בכלל, פן יעלה לו הדבר בקולות המצביעים בקלפי ובזעם אלה שגרים בסמוך להם וחוששים לצאת לרחובות השכונות שבהן הם גרים.

גם במקרה הזה מוטב מאוחר מאשר אף פעם. טוב עשה חולדאי, היחיד במדינת ישראל שהפגין במהלך שנות כהונתו חמלה ודאגה לגורלם כבני אדם ולא רק התעסק במציאת דרכים לסלק אותם מפה, כאשר, על-פי האמנות שעליהם חתומה מדינת ישראל, הדבר הוא בלתי אפשרי, שהעלה שוב את הנושא הזה לסדר היום.

הייתי מעדיפה לשמוע את חולדאי קורא להעסיק את מבקשי המקלט כחלק מקמפיין הבחירות שלו, ולא כשהסתיים. אבל עכשיו, כשיש לו עוד 5 שנים לשבת בבניין באבן גבירול, ויש לו הכוח והלגיטימציה הציבורית, אני קוראת לראש עיריית תל-אביב לעשות מעשה ולהיות הראשון שיעסיק מבקשי מקלט, בבחינת נאה דורש ונאה מקיים.