ועדת יוגב בוחנת מימוש נכסי נדל"ן של חברת החשמל

ועדת יוגב, שתפקידה להמליץ למדינה על מתווה לשינויים מבניים במשק החשמל, תפתח בקרוב במשא ומתן רשמי עם העובדים לקראת הרפורמה ■ לחברת החשמל כ-13.5 אלף נכסי נדל"ן בשווי 7 מיליארד שקל

ועדת יוגב תפתח בקרוב במו"מ רשמי עם עובדי חברת החשמל לקראת רפורמה בחברה, כך נודע ל"גלובס". בצוות המו"מ ישתתפו חלק מחברי הוועדה ובהם מנכ"לית המשרד לתשתיות לאומיות, אנרגיה ומים אורנה הוזמן-בכור, הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, הממונה על השכר קובי אמסלם ויוגב עצמו. כמו כן נודע ל"גלובס", כי הוועדה בודקת את האפשרות שהרפורמה תמומן באמצעות מימוש מאסיבי של נכסי נדל"ן שבידי חברת החשמל, כאלטרנטיבה לאי-הורדת תעריף החשמל, כפי שדורשת חברת החשמל.

כזכור, ועדת יוגב מונתה בחודש אוגוסט האחרון על ידי שרי האוצר והתשתיות הלאומיות כצוות היגוי מקצועי שתפקידו להמליץ למדינה על מתווה לשינויים מבניים במשק החשמל כולו. הצוות, שאמור להגיש את המלצותיו לשרים עד סוף השנה, שמע בשבועות האחרונים סקירות מפי השחקנים המרכזיים במשק החשמל, ובהם החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בואינג'ו (שהיא גם חברה בצוות - ע.ב), הנהלת חברת החשמל וועד העובדים. מלבד יוגב, הוזמן-בכור, לוי ואמסלם, חברים בצוות גם שאול צמח מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות לשעבר, ראש מינהל החשמל יהודה ניב, ואלי כהן לשעבר הממונה על השכר באוצר.

נציין, כי ועדת יוגב אינה מחויבת להמשיך את המו"מ עם העובדים במקום שבו הופסק בתחילת השנה. המשא ומתן לרפורמה בחברת החשמל, שהובל בממשלה הקודמת על ידי סגן שר האוצר יצחק כהן, נעצר בהוראת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט שגרס כי אין להגיע להסכמות בנושא כה מהותי ערב בחירות מחשש לכבילת ידי הממשלה הבאה. בדיונים בין המדינה לוועד ולהסתדרות הושגו עד כה הסכמות לגבי אחד מארבעת רכיבי הרפורמה: השינוי המבני בחברת החשמל. במסגרת זו סוכם על הוצאת תחנות כוח קיימות ועתידיות מחברת החשמל והעברת הבעלות עליהן באופן מלא או חלקי לידיים פרטיות.

בפרקים אחרים ובראשם חיזוק מבנה ההון של החברה, הכנסת גמישות ניהולית והתמורה לעובדים עבור הסכמתם לרפורמה - לא הושגו הסכמות. אחד הנושאים המרכזיים שנותרו פתוחים הוא מקור המימון לרפורמה שעלותה הכוללת מוערכת בכ-6 מיליארד שקל. חלק מעלות זו יוחזר באמצעות תוכנית פרישה המונית שתקיף מעל ל-2,000 מעובדי חברת החשמל.

בחברת החשמל דרשו כי מקור המימון ליתר הסכום יגיע מצמצום ההפחתה המתוכננת בתעריף החשמל החל משנת 2015. התעריף אמור לרדת בשיעור של כ-20 אחוז בשל הזרמת הגז מ"תמר", כשההפחתה נדחתה בשלוש שנים בשל פריסת חובות שנוצרו לחברת החשמל במהלך משבר הגז המצרי. המשנה למנכ"ל החברה יעקב (יאשה) חאין, אף אמר בהקשר זה לאחרונה בכנס מהנדסי החשמל כי "אם לא נקבל 5% מהתעריף - חבל על הזמן".

ואולם, ל"גלובס" נודע כי ועדת יוגב החלה לבדוק אפיקים אחרים שיכולים לשמש מקורות מימון לרפורמה, ובראשם מימוש נכסי נדל"ן של החברה. חברת החשמל מחזיקה בכ-13.5 אלף נכסי נדל"ן, ובהם מתחמים בהיקף מאות דונמים כל אחד באזורי ביקוש בלב גוש דן. "גלובס" חשף בשנה שעברה כי לפי הערכה שמאית השווי של נכסי הנדל"ן של החברה מוערך ב-7 מיליארד שקל - ואולם, מדובר בהערכה לפי שווי היסטורי ולא לפי השווי ההוגן של הנכסים בשוק כיום.

מרשות החברות נמסר בתגובה כי "מנהל רשות החברות אורי יוגב הודיע ליו"ר ארגון העובדים בחח"י מיקו צרפתי, כי הצוות הממשלתי לניהול המו"מ בעניין השלכות השינוי המבני על העובדים יכלול את יוגב, לוי, אמסלם ו/או סגניהם והוזמן-בכור. נציג חברת חשמל במשא ומתן יהיה מנכ"ל החברה אלי גליקמן.

יצוין, כי הודעה נשלחה בין היתר לאחר פנייתו יו"ר ארגון העובדים בעניין. ישיבת משא ומתן ראשונה תתקיים ביום שלישי הקרוב, בה יוחלט גם לגבי הצורך בהקמת צוותי משנה לנושאים הרלוונטיים. עניין נכסי הנדל"ן של החברה נמצא בבחינה ראשונית ברשות החברות הממשלתיות".