יו"ר ההסתדרות עופר עיני פורש מתפקידו בפברואר

(עדכון) - עיני, שמעמדו נחלש לאחר הקמת ממשלת נתניהו-בנט-לפיד, פורש לאחר שמונה שנים בתפקיד ■ עיני ימליץ למנות את יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד אבי ניסנקורן, ליו"ר ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות עופר עיני, מי שנחשב לאחד האנשים החזקים במשק בעשור האחרון, הודיע היום (ג') על כוונתו לפרוש מתפקידו ב-1 בפברואר הקרוב - 3 שנים לפני סוף הקדנציה השנייה שלו. עיני הודיע על כך רשמית בישיבה השבועית של הנהגת ההסתדרות, והסביר כי הרגיש תחושת מיצוי ורצון לצאת לדרך חדשה, 8 שנים לאחר שהתמנה לתפקיד במקום ח"כ עמיר פרץ. לפי הערכות, עיני, בעל חוש עסקי מפותח ומתוחכם, ישתלב בסקטור הפרטי.

"בתקופה זו הגיעה ההסתדרות לשיאים חסרי תקדים בכל הקשור להשפעתה על המשק, החברה הישראלית וציבור העובדים והגמלאים והיא זוכה לאהדה רבה", אמר עיני, "בשנות כהונתי הצליחה ההסתדרות להוביל מהלכים היסטוריים ביחסי העבודה ובהם - פנסיית חובה לכלל ציבור העובדים; הסכמים קיבוציים לטובת עובדי הקבלן; הגדלת שכר המינימום ומבחינתי - נקודת השיא מתרחשת בימים אלו כשמאות מקומות עבודה מתאגדים במסגרת ההסתדרות".

בשיחה שנערכה עם עיתונאים אמר: "אני מניח שאצא לחופש. לא שולל כניסה למגזר הפרטי, אך עדיין לא החלטתי". על השאלה אם ייכנס לפוליטיקה השיב: "אם היו לי שאיפות פוליטיות כבר הייתי בפוליטיקה". לדבריו, "בישראל לא רגילים שמנהיגים מסתכלים על עצמם ואומרים רגע, אם אתה לא יכול לתת 100% תהיה מספיק הגון ותדע לפרוש". לדברי עיני, "אני רוצה להשקיע יותר זמן עם זוגתי רוית שעושה לי הכי טוב בעולם, ועם הילדים שלי".

עיני העביר גם מסר ממלכתי: "אני פונה לרה"מ, לשר האוצר, לממשלה ולארגוני המעסיקים. יש לנו מדינה קטנה שכולנו אוהבים. אם אנחנו רוצים לחזק את מעמד הביניים ואת המעמד החלש, הדרך הנכונה היא לשלב ביחד ידיים - וביחד זו לא מילה גסה. על כולם להתעלות על שיקולי האגו. אפשר לעשות משק חזק יותר".

עיני עוזב את ההסתדרות כשהיא בשיאה מבחינה ארגונית וכלכלית - תקציב הארגון הפך מאוזן ועשרות אלפי עובדים הצטרפו לארגון והקימו ועדים חדשים, בעיקר במקומות עבודה ובענפים שבהם לעבודה המאורגנת לא הייתה דריסת רגל. מנגד, עיני עצמו פורש כשהוא לא בשיאו, ואולי אפילו בשפל. מי שכונה "המנכ"ל של המדינה" בתקופה שהיה לאדריכל ממשלת נתניהו-ברק ומי שהוביל לעסקת החבילה במשק ב-2009, נחלש מאז הפיצול שהוביל ברק במפלגת העבודה עם הקמת מפלגת "העצמאות", עזיבת מפלגת העבודה ומאוחר יותר הרכבת ממשלת נתניהו הנוכחית. עיני עשה מאמצים מאחורי הקלעים לשכנע את יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' להצטרף לממשלה, אולם התעקשותה להישאר באופוזיציה גזרה על ההסתדרות ממשלה ימנית ונצית מבחינה כלכלית-חברתית, שכמה בכירים בה מתריסים בהסתדרות ובעיני עצמו באופן קבוע.

עיני הודיע כי ימליץ בפני בית נבחרי ההסתדרות למנות את יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד אבי ניסנקורן, ליו"ר ההסתדרות. ניכר שעיני כבר עושה מאמצים להעביר את השרביט באופן חלק כפי שעשה בזמנו עמיר פרץ עם מינויו של עיני.

היום הודיעה ההסתדרות במסגרת הודעת הפרישה של עיני: "בשנים האחרונות כיהן ניסנקורן בהצלחה רבה כיו"ר האגף לאיגוד מקצועי והוא זוכה לאהדה רבה בקרב האיגודים, המרחבים, ועדי העובדים וציבור העובדים. בתפקידו הוביל את רוב המשאים ומתנים מול הממשלה והסקטור העסקי והוכיח כי הינו ראוי להוביל את ההסתדרות בשנים הבאות".

כבר לפני הבחירות שהתקיימו באפריל 2012, שבהן התמודד עיני מול ח"כ איתן כבל, היו הערכות שעיני מתמודד בבחירות רק כדי להכשיר את הקרקע לניסנקורן וכי יפרוש זמן קצר לאחר הבחירות. לפי ההערכות, עיני חשש כי ניסנקורן, ששימש בעבר היועמ"ש של האגף לאיגוד מקצועי ועו"ד בסקטור הפרטי, אינו חזק מספיק כלומר בקרב ועדי העובדים והעובדים. ניסנקורן התחזק מאז וצבר אהדה בקרב הוועדים, והפתיע רבים ביכולת המו"מ שלו וביכולת "לפוצץ" מו"מ כחלק מאסטרטגיה בדרך לניצחון. מנגד, ניסנקורן עדיין נתפס כ"אפור" בקרב חלק מהוועדים, או כפי שמכנים זאת חלקם בהומור: "אשכנזי מדי".

ח"כ כבל, שניהל קמפיין נגד עיני בבחירות האחרונות לראשות הארגון וטבע את הביטוי "יא עיני", כבר הודיע כי אין בכוונתו לעשות לעיני ולניסנקורן חיים קלים. כבל הבהיר כי הוא רואה בעצמו מועמד, וכי ינסה לבדוק את ההיתכנות להוביל הליכה לבחירות. לשם כך עליו לגייס רוב בקרב בית נבחרי ההסתדרות - משימה לא פשוטה לאור התמיכה שיש שם לעיני. גם שמו של ח"כ חיים כץ (ליכוד), יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ורשמית עדיין יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, נקשר בעבר כמי שחפץ בתפקיד.

כץ היה ממייסדי סיעת "עוז" בהסתדרות שהיוותה אופוזיציה לפרץ, אולם "גלובס" חשף כי כשעיני נבחר הוא הוביל "דיל" עם כץ: ביטול הסעיף בחוקת הארגון שקבע כי יו"ר ועד עובדים לא יוכל לשמש ח"כ (סעיף שפרץ העביר כדי לחסום את כץ), בתמורה לכך שכץ וסיעתו יחדלו להוות אופוזיציה ליו"ר ההסתדרות. וכך היה: סיעת עוז חברה לרשימת עיני וחוץ מכמה עקיצות של כץ מדי פעם, הוא עשה לעיני חיים קלים.

ציונים
 ציונים