גן עדן לליברמן, גיהנום לביבי

יציבות קואליציונית חלומית וקרקע להסתערות על הנהגת המדינה

הוא זכאי: לאחר כמעט שני עשורים של חקירה זיכה היום (ד') בית משפט השלום בירושלים פה-אחד את ח"כ אביגדור ליברמן מעבירות של מירמה והפרת אמונים בפרשת השגריר.

כבר בימים הקרובים ישוב ליברמן לתפקיד שר החוץ. חזרתו ודאי תגדיל את השפעתו על קבלת ההחלטות. גם כשלא ישב בראש המשרד, היה ליברמן מעורב ונשאר שותף סוד, אולם עכשיו, באופן טבעי, מעורבותו תהיה דומיננטית הרבה יותר.

גם בקבינט צפויה חזרתו של ליברמן לשנות את מאזן הכוחות, לא עוד ציר בוגי-בנט אל מול ציר לבני-לפיד. ובניגוד לקדנציה הקודמת, שבה לא היה מעורב ביחסים עם הפלסטינים, צפוי ליברמן, התומך בהסדר ביניים, לקחת חלק גם בסוגיה זו.

יש מי שרואים בהחלטתו של ליברמן לנסוע מבית המשפט היישר לכותל המערבי כקריצה לימין, רמז למהלכיו הבאים. אין ספק כי אחרי שהוסרה הגיבנת מגבו, היעד הבא של ליברמן הוא כיבוש הימין, ומשם ינסה להסתער על ראשות הממשלה, אבל הדרך אל היעד עדיין ארוכה: סקר "גלובס" האחרון העניק לליברמן 6-7 מנדטים.

הקהל הביתי של ליברמן הוא כבר לא מה שהיה. האוכלוסייה הרוסית מזדקנת, אין עלייה חדשה, והדור השני של העולים, החבר'ה הצעירים, רוצים להשתלב בחברה הישראלית, ומפלגה סקטוריאלית היא לא הצבעה טבעית עבורם.

כדי להגיע ליעד יצטרך ליברמן להביא קהלים חדשים. בהמשך הדרך הוא יחליט אם לאגף את נתניהו מימין או דווקא לנסות לכבוש את הליכוד מבפנים. ההחלטה עוד לא נפלה. אם יחליט ליברמן לחבור לליכוד, הוא מהווה איום על נתניהו כמי שעלול לתפוס את מקומו.

אבל זה לא יקרה מחר בבוקר. בטווח הנראה לעין לא יקרה כלום. ההיפך. החלטת בית המשפט תביא דווקא ליציבות קואליציונית, שעליה אפילו נתניהו לא חלם. הממשלה קיבלה היום הארכת כהונה שאולי תביא אפילו להשלמת הקדנציה כולה. ליברמן צריך זמן כדי להתחזק ולהתבסס. אין לו שום עניין בפירוק השותפות עם הליכוד כרגע, ודאי לא בפירוק הקואליציה או בבחירות.

בימים הקרובים יפשיל יו"ר ישראל ביתנו שרוולים ויחל במלאכת שיקום השטח המפלגה. הוא יבקש להתחזק פוליטית, להיות המבוגר האחראי בממשלה.

בניגוד לדעה הרווחת, ליברמן לא פועל באימפולסיביות. לא מהבטן, אלא מהראש. ההחלטות שלו שקולות. בימים הקרובים הוא ישמע את כל התובנות והעצות האפשריות, ורק אז יקבל החלטה. הוא ירצה לראות סקרים, את תגובת הציבור והמערכת הפוליטית. בסוף הוא אולי יפתיע עם ההחלטה.

תור של מברכים

ליברמן חוזר היום למערכת הפוליטית מחוזק. הוא האיש החזק. הוא זה שיכתיב מה יקרה במערכת הפוליטית, וגם מי יהיה הנשיא הבא. שמעון פרס - שאמנם לא עוסק בכך, אך לא יזיל דמעה אם כהונתו תוארך - כבר הזדרז להתקשר לברך את המלך הישן-חדש.

הביטוי השגור בפי ליברמן, "הכול גן עדן", קיבל היום משמעות חדשה. אלא שמה שלאחד גן עדן - לשני יותר מזכיר גיהינום. בזמן הקראת הכרעת הדין ישב נתניהו עם מזכיר המדינה, ג'ון קרי. המזכיר דיבר, אבל אפשר לשער שהראש של נתניהו היה במקום אחר. עבורו, זיכוי של ליברמן הוא לא פחות מבשורה קשה.

עד עכשיו לא נראה היה מישהו באופק שיוכל לאיים על מעמדו של נתניהו, הוא כבר רואה את הקדנציה הרביעית שלו כראש הממשלה. החלטת בית המשפט לשחרר לחופשי את היריב המר שלו עלולה לשנות עבורו את התמונה. לא סתם ביקש נתניהו להפסיק את הפגישה עם קרי כדי להתקשר לברך את ליברמן. לנתניהו ברור: יש אנשים שלא כדאי להרגיז עכשיו.

מי שהאזין הבוקר לרדיו הבין שגם שרי הליכוד מבינים זאת היטב. אין מי שלא ביקש לעלות לשידור לברך את ליברמן, שעוד עשוי בהמשך להיות יו"ר הליכוד.

ההודעות הנלהבות מהבית היהודי מלמדות כי גם ציר ליברמן-בנט עשוי להתהדק, ציר שצפוי להדיר שינה מעיניו של נתניהו. אם השניים יקחו לו את הימין - הלכה עוד קדנציה בראשות הממשלה. אבל לנתניהו יש גם נחמה: לא נראה כרגע משהו שיאיים על יציבות הממשלה.