צפו: חשש לחיי רבבות בפיליפינים בשל סופת הענק

(עדכון) - סופת הטייפון "הייאן" גרמה לנזקים כבדים בפיליפינים, והרשויות מעריכות כי מניין הקורבנות עלול להגיע לכעשרת אלפים בני אדם ■ ראש הממשלה הפיליפיני פנמה לקהילה הבינלאומית בבקשת עזרה, לאחר שמרבית התשתיות במדינה נפגעו

נזקי הטייפון "הייאן", אחת הסופות החזקות בהיסטוריה, מתרבים: הרשויות בפיליפינים מעריכות כי מניין הקורבנות עשוי להגיע לכ-10,000 בני אדם. כ-300-400 גופות חולצו עד כה מההריסות, וקיימים דיווחים על נעדרים רבים.

על-פי ההערכות, מרבית ההרוגים מצאו את מותם בטביעה או בהתמוטטות מבנים. ביום שישי הרוחות הגיעו למהירות של 235 קילומטרים לשעה. נזק כבד מאוד נרשם למבנים ולתשתיות, וכחצי מיליון בני אדם פונו מבתיהם. על-פי דיווחים מתושבים, המים הגיעו לגובה צמרות העצים.

נשיא הפיליפינים בניטו אקינו פנה בבקשת עזרה לקהילה הבינלאומית בהתמודדות עם נזקי סופת הטייפון שהיכתה במדינה בסוף השבוע. שר ההגנה האמריקני הייגל הנחה את חיל הים לשלוח ספינות וכלי טיס על מנת לסייע בחילוץ ובהעברת אספקה. גם נשיא האיחוד האירופי ברוסו הודיע כי ישלח צוות לפיליפינים: "אנחנו מוכנים לסייע בדחיפות, אם יידרש".

מזכ"ל האו"ם באן קי מום הביע את תנחומיו, ואמר כי הגופים ההומניטאריים פועלים בצמוד לממשלת הפיליפינים. סוכנות הסיוע יוניצף העריכה כי כ-1.7 מיליון ילדים החיים בפיליפינים נפגעו מהטייפון.

"מבצע החילוץ נמשך, ואנחנו צופים מספר רב של הרוגים ופצועים", אמר שר הפנים מאר רוקסס. "כל המערכות והתשתיות המודרנית - תקשורת, חשמל, מים - קרסו, ואין דרך לתקשר באופן המוני עם הציבור". "אין לי מילים לתאר את ההרס - זה באמת מזוויע, וזו טרגדיה אנושית גדולה", הוסיף רוקסס.

בעיר פאלו הסמוכה לטקלובן מתוכננת בהמשך היום קבורה המונית למאות הגופות שנמצאו עד כה. "אנשים נואשים, והם בוזזים", הוסיף שר ההגנה וולטייר גזמין. שני הקניונים הגדולים ביותר נבזזו, והוצבו שוטרים בתחנות הדלק על מנת למנוע גניבת דלק. "זאת הייתה סופה עצומה וחזקה במיוחד", סיפר קורי, עד ראייה שהיה על האי בוהול עם הגעת הסערה. "החוזק של הטייפון הזה הוא מדהים והדרך שבה הכה בכל הפיליפינים צריכה לעורר דאגה". "הבתים בפיליפינים עדינים ושבריריים במיוחד", הוסיף עד הראייה. "אנחנו חוששים שעשרות אלפי בתים נהרסו במהלך הסופה".

ג'סה ולנצואלה, תושבת אחד הכפרים בפיליפינים מיררה בבכי על בני משפחתה שנעדרים בעקבות הסופה. "אבי, אמי ובני נעלמו", סיפרה ולנצואלה לסוכנות הידיעות רויטרס. "לא הצלחתי להחזיק בידו של בני, וכעת הוא נעדר".

רוחבה של הסופה הגיע לקוטר של 700 קילומטרים, והרוחות בה נשבו בעוצמה של 260 קילומטרים לשעה. מדובר בהיחלשות לעומת מהירות הרוחות בעת פגיעת הסופה בפיליפינים - 320 קילומטרים לשעה.