בצל הפיטורים במשק: למרות שמדד האמון עלה הציפיות לגבי שוק העבודה הורעו

מדד האמון עלה באוקטובר ב-5.3 נקודות ל-80.7 נקודות ■ שיפור משמעותי בציפיות הצרכנים לגבי עתידם הכלכלי ■ לקריאת הניתוח המלא

מדד אמון הצרכנים של גלובס בשיתוף PwC Israel עלה באוקטובר ב-5.3 נקודות ל-80.7 נק' (1996 = 100 נק') אחרי עלייה של 2.3 נק' בספטמבר ועלייה של 2.8 נק' באוגוסט. עלייה מצטברת של 10.4 נק' במדד בתוך שלושה חודשים מחזקת את האפשרות של תפנית לכיוון האופטימי, לאחר חודשים של עגמומיות וספקות ביחס לתפקוד המשק.

נתון המגמה של המדד, שמבוסס על ממוצע נע תלת-חודשי, עלה באוקטובר ב-3.4 נק' ל-76.4 נק', אחרי עלייה של 1.4 נק' בספטמבר ועלייה של 3.4 נק' באוגוסט. גם ממצא זה מחזק את הרושם שהציבור מאמץ הערכות חיוביות יותר, והדבר מתבטא בשיפור מקביל בסנטימנט הצרכני.

בסקר המדד השוטף, בעריכת מכון סמית, שלוש שאלות ליבה: מהו לדעתך מצבו הנוכחי של המשק? מה יהיה מצבו בעוד חצי שנה? מה יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה? לגבי כל שאלה נטלנו את שיעור האופטימיים, גרענו ממנו את שיעור הפסימיים וקיבלנו את המאזן נטו. אם למשל 40% מהמשיבים מעריכים שמצבם ישתפר בתוך חצי שנה, ו-50% חושבים שהוא יורע, הרי שהמאזן נטו יהיה מינוס 10 נקודות אחוז (נ"א).

מצב המשק הנתון השוטף של המאזן נטו של השאלה הראשונה (מצב המשק בהווה) רשם עלייה של 2.3 נקודות אחוז (נ"א) באוקטובר למינוס 31.6 נ"א, אחרי עלייה של 0.8 נ"א בספטמבר ועלייה של 3.7 נ"א באוגוסט. בכך נמשכה הזחילה כלפי מעלה בנתון זה אשר הביא לשיפור של 9.2 נ"א בנתון השוטף בתוך ארבעה חודשים.

עתיד המשק עתיד אישי המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים רשם באוקטובר עלייה חזקה, חודש שני ברציפות. בחודש שעבר עלה רכיב זה ב-6.8 נ"א לאחר עלייה של 5 נ"א בספטמבר וירידה של 0.4% נ"א באוגוסט. בעקבות זאת עלה המאזן נטו של רכיב זה לרמה של פלוס 9.5 נ"א, הגבוה ביותר מאז אפריל 2013.

שוק העבודה מדד האמון המורחב, הכולל שאלה לגבי הציפיות לגבי שוק העבודה, עמד בסוף אוקטובר על 72.9 נק', לעומת 70.2 נק' בספטמבר ו-67.8 באוגוסט. בצל הפרסומים על פיטורים במפעלים שונים, ולמרות השיפור בציפיות לגבי תפקוד המשק, המאזן נטו של רכיב הציפיות לגבי מצב שוק העבודה בעוד חצי שנה רשם ירידה של 4.8 נ"א, למינוס 20.3 נ"א, אחרי עלייה של 2.6 נ"א בספטמבר ועלייה של נקודת אחוז באוגוסט.

לקריאת הניתוח המלא