היועמ"ש וינשטיין מגיב לזיכוי ליברמן: "אני את חובתי קיימתי"

ביחס להחלטתו לסגור את תיק החקירה המרכזי נגד ליברמן, אמר היועץ: "אומרים שכדי לסגור תיק מורכב ובעל אינטרס ציבורי מובהק, צריך הרבה יותר אומץ מאשר לפתוח אותו. בעיניי זו לא שאלה של אומץ, אלא זו סוגייה של אחריות מקצועית"

"מחובתי להגיש כתב אישום כשיש אפשרות סבירה להרשעה, ומחובתו של בית המשפט לעשות את אשר הוא עושה. אני את חובתי קיימתי" - כך אמר הערב (ב') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בכנס בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן, ימים אחדים לאחר זיכויו של השר אביגדור ליברמן מעבירת מירמה והפרת אמונים בפרשת השגריר בבלארוס.

ביחס להחלטתו לסגור את תיק החקירה המרכזי נגד ליברמן בפרשת חברות-הקש, אמר היועץ: "רבים אומרים שכדי לסגור תיק גדול ומורכב ובעל אינטרס ציבורי מובהק, צריך הרבה יותר אומץ מאשר לפתוח אותו. בעיניי זו לא שאלה של אומץ, אלא זו סוגייה של אחריות מקצועית פשוטה.

"בשעה שהיועץ המשפטי לממשלה מקיים את חובתו, הוא אינו שומע רעשי רקע ואינו מתעניין במה שחושבים אחרים, שלעיתים יש להם אג'נדה כזו או אחרת. הדבר לא עניין יועצים משפטיים שקדמו לי, הוא אינו מעניין אותי, ואני מוכן להניח בהנחה סבירה שהוא לא יעניין יועצים משפטיים שיבואו אחריי".

בהתייחסו לפסק הדין בתיק ליברמן, היועץ שב והדגיש את העיקרון המנחה אותו בהחלטה להעמיד לדין. "מחובתי להגיש כתב אישום כשיש סיכוי סביר להרשעה, ומחובתו של בית המשפט לעשות את אשר הוא עושה. אני את חובתי קיימתי".

וינשטיין נשאל מדוע לא ינחה את הפרקליטות שלא לערער על זיכויים במשפטים פליליים, והשיב: "יש מקרים רבים שבהם אנו סבורים כי פסק הדין מוטעה, ואנו לא מערערים עליו. יש מקרים אחרים שבהם יש עניין ציבורי להביא את המקרה לבחינת ערכאה נוספת. אין זה דבר שבשגרה. ערעורים מוגשים במשורה ובזהירות רבה".

"אין מניעה משפטית למינויו של ליברמן כשר"

אתמול (א') הודיע היועץ כי אין כל מניעה משפטית לשוב ולמנות את ח"כ ליברמן לתפקיד שר החוץ. "נוכח זיכויו של ח"כ ליברמן ובשים לב למכלול נסיבות העניין, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שאין מניעה משפטית למינויו של ליברמן כשר", נכתב מלשכת היועמ"ש במענה לפניית התנועה לאיכות השלטון. "יחד עם זאת, יובהר כי עמדה זו נוגעת להיבט המשפטי גרידא, ואין בה כדי להביע עמדה לגבי שאלות שמקומן להתברר בזירה הציבורית".

במכתבה טענה התנועה לאיכות השלטון כי "מבחן הרף הפלילי איננו המבחן היחיד שצריך לעמוד לנגד עיני ראש הממשלה, מקום שבו הוא בוחר למנות שר זה או אחר לממשלה בראשותו. התנהלותו הציבורית של המועמד בוודאי שצריכה להילקח בחשבון. על אחת כמה וכמה לאחר שבית המשפט ציין את הדברים ברחל בתך הקטנה, על אודות התנהגות ציבורית בלתי ראויה ובלתי מוסרית".