גבאי: הצעת קבוצת גרנובסקי-דנקנר היא הוודאית ביותר

‎‎המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש קבע עוד כי הצעתו של מוטי בן משה היא בעלת מידת הוודאות הנמוכה ביותר ■ ‏‎‎ממליץ כי אישור הסדר החוב יותנה בהפקדה של 700 מ' ש' ובהזרמה של 650 מ' ש' לפתוח‏

‎‎אייל גבאי, המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש באי.די.בי, הגיש היום לשופט איתן אורנשטיין את הדוח שלו לגבי שלוש ההצעות להשקעה בחברה. גבאי, יחד עם עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני בחברה, מוצא לא מעט פגמים בכל אחת מהצעות, ולכן נמנע מלהמליץ באופו רשמי על מי מהן. יחד עם זאת, הוא מוצא את ההצעה שגיבשה קבוצת גרנובסקי-דנקנר, כזו המגלמת את "מידת הוודאות הגבוהה ביותר".

מנגד, הצעת קבוצת דולפין בראשות איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין זוכה לדירוג "בינוני" על ידו, והצעתה של אקסטרא הולדינג בראשות מוטי בן משה מקבלת את הציון הנמוך ביותר. ‏

‏"החברה מעמידה בעת הזו את הבטוחה הגבוה ביותר להשלמת ההסדר, כ-624 מיליון שקל, מתוכם 528 מיליון שקל כבר מופקדים בנאמנות", כותב גבאי על הצעת גרנובסקי-דנקנר, ומוסיף הסתייגות כי הצעתה של הקבוצה להזרים 900 מיליון שקל לחברה, מבוססת בחלקה על הלוואות וכרוכה בשיעבודים שלא ניתן לגביהם גילוי נאות.

‏לגבי אלשטיין, שהתחייב להזרים 805 מיליון שקל לקונצרן, טוען המומחה כי העסקה שהוא מציע עלולה להיקלע לכשל תזרימי באי.די.בי פתוח. בנוסף, אלשטיין לא הביא לידיעתו נתונים התומכים בהרכב וזמינות ההון הנדרש להשקעה. לטענתו אם אלשטיין יזכה במכרז לא מן הנמנע כי בהמשך הוא יזדקק לגיוס משקיעים נוספים.

‏‏הצעתו של בן משה, מוגדרת על ידו כהצעה בעלת מידת הוודאות הנמוכה ביותר להשלמתה, המגלמת את הסיכון הגבוה ביותר עבור הנושים, וזאת בייחוד בשל התנאים המתלים שקבעה. יתרה מכך, גבאי מציין כי לא היה ניתן לעמוד על האיתנות הפיננסית של הקבוצה שכן הדוחות שהוגשו לו היו כתובים בשפה הגרמנית.

חלק ניכר מהדוח מקדיש גבאי ל"פצצה המתקתקת" בסאגה הנוכחית - בעיית התזרים של החברה הבת - אי.די.בי פתוח. "בשל עוצמת אתגרי התזרים בפניהם ניצבת פתוח, ההסדר לא יכול להתמהמה." בהתאם ממליץ גבאי על הזרמה של 650 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח כחלק מהסדר החוב, וזאת עד לחודש מאי 2014.

זאת ועוד, גבאי סבור כי לא תינתן הזדמנות שניה להסדר חוב בחברה, ולכן הוא ממליץ כי אישור ההסדר יותנה בהפקדה של לפחות 700 מיליון שקל בקופת ביהמ"ש או בחשבון נאמנות. ‏

‎‎המשוכה הבאה - הצבעות

‏המשוכה הבאה העומדת כעת בפני המתמודדים במכרז באי.די.בי היא שלב ההצבעות, כאשר אסיפת הנושים המקדימה נקבעה ל-24 לחודש. למעשה בפעם הראשונה בהיסטוריה של הסדרי החוב, יתבקשו מחזיק האג"ח להצביע בו זמנית על ארבע הצעות להסדר חוב בחברה - הצעת גרנובסקי-דנקנר המציעה שתי חלופות, הצעת אלשטיין, והצעתו של בן משה.

סוגיית ההצבעות מורכבת, ונראה כי טרם נאמרה בה המילה האחרונה. מסגרת ההצבעות כוללת אסיפות מקדימות של מחזיקי האג"ח, בסופן יסמיכו המחזיקים את הנאמנים להצביע בשם כל סדרה וסדרה באסיפת הנושים המכרעת, בה יקחו חלק גם הבנקים.

סוגיה בעייתית שעשויה לעלות בהצבעות אלו היא זו לה היינו עדים בסאגת ספירת הקולות בהסדר החוב של אלביט הדמיה, שעיקרה בשאלה - האם על הנאמן לספור גם את קולות המחזיקים שלא הצביעו כמי שתמכו בהצבעה שהתקבלה.

כך למשל אם בסדרה מסוימת הצביעו רק 30% ממחזיקי החוב שבחרו 80% בעד הצעה מסוימת, הנאמן יצביע באסיפת הנושים המכרעת בשם כל הסדרה כמי שהצביעה ב-100% בעד אותה הצעה. במקרה אחר עלול להיווצר מצב בו אף הצעה לא תקבל רוב מובהק (75% ומעלה) ועדיין יצביע עליה הנאמן כאילו כל הסדרה תמכה בה. דבר זה עלול לטשטוש את ההבדלים בין ההצעות הזוכות (שכן הצעה שקיבלה רוב של 70% שווה לכזו עם רוב של 80%), ולמצב בו עשוי להיווצר תיקו בין הצעות שונות, מה שיהפוך את הבנקים לגורם שיכריע בין ההצעות במסגרת האסיפה המכרעת.

מקבוצת דולפין נמסר כי "ברור לכל שהצעתנו זוכה לעדיפות ומאפשרת את התמורה הכלכלית הגבוהה ביותר למחזיקים וכן מגלמת את התספורת הנמוכה ביותר מבין שאר ההצעות. קבוצת דולפין מאמינה כי בנוסף לערך הכלכלי המובהק, היא מביאה יכולות ניהול מוכחות בשווקים בינלאומים וניסיון רב בממשל תאגידי. כאשר הדבר הראשון העומד לנגד עניה הוא טובת החברה, נושיה ובעל מניותיה".

בינתיים ממשיכה קבוצת גרנובסקי-דנקנר לעבות את שורותיה. היום הודיעה הקבוצה על משקיע שישי שהצטרף לשורותיה, איש העסקים היהודי מקסיקני דניאל חוסידמן שמתעד להשקיע 90 מיליון שקל בחברה. חוסדימן מצטרף בכך לקבוצת ההשקעה הגדולה ביותר מקרב שלוש הקבוצות המתמודדות במכרז אי.די.בי הכוללת פרט לאלכסנדר גרנובסקי ונוחי דנקנר, את משפחת נוימן והחברת הבורסאיות נטו מלינדה ונץ.

חוסידמן, 78, מוכר בארץ בעיקר כפילנתרופ וזוהי השקעתו הראשונה בארץ. הונו מוערך במאות מיליוני דולרים, והוא אחד האנשים העשירים במקסיקו. לפני כשש שנים פרש מניהול החברה בבעלותו טרופר המייצרת יצרנית כלי עבודה מעסיקה אלפי עובדים ברחבי העולם.