לפיד מקים צוות בדיקה לחוק עידוד השקעות הון

‎‎לפי כתב המינוי, הוועדה תבחן מחדש את כל מרכיבי החוק, אך גורם בלשכת לפיד הודה: "ספק רב אם השינויים בחוק יהיו קבילים משפטית"‏

‏‎‎שר האוצר, יאיר לפיד, חותר לחיסול חוק עידוד השקעות הון במתכונתו הנוכחי: ל"גלובס" נודע כי לפיד מקים בימים אלה "צוות בדיקה בעניין ההטבות על-פי חוק עידוד השקעות הון", שיבחן לעומק את החוק מחדש. ניכר כי המטרה הוועדה היא לשנות מן היסוד את החוק, לרבות שינוי כל הקריטריונים והגבלת ההטבות.

"מנתוני הביצוע לאורך השנים מתברר כי רוב הטבות המס הוענקו למספר מצומצם של חברות, חלקן רב-לאומיות", נכתב בכתב המינוי שהגיע לידי "גלובס". "עד היום לא נקבעו קריטריונים לבחינת התועלת למשק הישראלי מהיקף עידוד זה, ולא נבע מנגנון מעקב ובקרה לאורך השנים לגבי הטבות מס והתועלת למשק".

‏למרות שבשלכת שר האוצר הבהירו היום (ד') כי "הכול ייבחן", גורם בלשכה הודה כי "יש ספק רב אם שינויים אלה קבילים משפטית. על כל החוקים חל סעיף של אי-שינוי".

‏לפי כתב המינוי, הוועדה תערוך בחינה מחודשת של מסלולי התמיכה המסורתיים, מינונם והתאמתם לכלכלה הגלובלית; תבחן את מטרות החוק והשגתן בפועל; תבחן את הקריטריונים ומסלולי ההטבות, היקף ההטבות הניתנות והמנגנונים להגבלתן; ותבחן את הקריטריונים למדידת יעילות ההטבות ואת מנגנוני הבקרה.

‏בראש הועדה תעמוד מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן; ובצוות יהיו חברי גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר; מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג; מנהל רשות המסים, משה אשר; ראש אגף הכלכלה, מיכאל שראל; והממונה על התקציבים, אמיר לוי; שיגישו את מסקנותיהם עד תחילת מארס 2014.

‏לפי נתוני מינהל הכנסות המדינה, רק ב-2010 קיבלו 4 חברות ענק - טבע, אינטל, כיל וצ'ק פוינט - הטבות מס בסך 3.88 מיליארד שקל, שהם כ-70% מסך הטבות המס שקיבלו כל שאר החברות המוטבות.

‏בעקבות גביית המס על הרווחים הכלואים והעודף בגביית המסים, התחדש השיח סביב האפשרות להקלות מסוימות בהעלאות המסים המתוכננות להיכנס לתוקף בתחילת 2014.

גורמים באוצר מסרו כי הנושא נמצא על סדר היום כל הזמן, והנהלת האוצר עוקבת אחרי נתוני הגביה באופן שוטף, אך טרם נקבעו דיונים ספציפיים בנושא ובכלל אין כל החלטה בנושא. לפי הערכות, באוצר ממתינים לנתוני הגבייה והגירעון לחודש נובמבר.

למרות הרצון שקיים באוצר להקל על העלאת המסים המתוכננת, באוצר חוששים כי הקלה כזו תגרום לפספוס יעד הגירעון השאפתני לשנת 2014, שכן תוספת הגבייה הייתה חד-פעמית ורלוונטית ל-2013 בלבד. ‏‎‎‏