פלאזה סנטרס נכנסת להסדר חוב: מקפיאה תשלומי האג"ח

באלביט הדמיה כבר הגיעו להסכמות על הסדר חוב, וכעת גם בחברה הבת - הנכס העיקרי שלה, מתעוררים קשיים ■ חוב האג"ח של פלאזה: כמיליארד שקל

התסריט ממנו חששו נושי אלביט הדמיה , הנמצאים בימים אלו בעיצומו של הסדר חוב, התממש הבוקר (ה'). הנכס העיקרי של החברה, החברה הבת פלאזה סנטרס , הודיעה על הקפאת התשלומים לכל נושיה ועל כניסה למו"מ על הסדר חוב. בנוסף עדכנו רואי החשבון של החברה כי בדוחות הרבעון השלישי, הצפויים להתפרסם בקרוב, תיכלל הערת "עסק חי". בתגובה התרסקה מניית פלאזה סנטרס הנסחרת בלונדון בכ-42%. ביום שלישי הקרוב יתכנסו מחזיקי האג"ח של החברה לבחור נציגות ולמנות עורכי דין מטעמם.

חברת פלאזה סנטרס עוסקת ביזמות נדל"ן (בעיקר מרכזי קניות) במזרח אירופה ובהודו. בשנים האחרונות התמודדה החברה עם תנאי שוק מאתגרים במדינות אלו, עם מחסור מתמשך במקורות מימון ומיעוט עסקאות, מה שהביא אותה למשבר התזרימי בו היא נמצאת עתה.

לחברה חוב אג"ח בהיקף של כ-206 מיליון אירו (974 מיליון שקל) שמרביתו, כ-890 מיליון שקל, למוסדיים ישראלים. בין אלו - בתי ההשקעות פסגות, מיטב ומגדל, המרוכזים בשתי סדרות, א ו-ב'. ל"גלובס" נודע כי גם לקרן יורק קיימת החזקה באג"ח אלו. יתרת הסכום, כ-85 מיליון שקל, הם בגין אג"ח שהונפקו למוסדיים פולנים.

נכון להיום בקופת החברה כ-23 מיליון אירו (כ-109 מיליון שקל), כאשר במהלך השבוע הבא עליה לשלם כ-15 מיליון אירו עבור אג"ח שנסחרות בפולין, ובמהלך דצמבר עוד 17 מיליון אירו לטובת המוסדיים הישראלים (בסך הכול כ-151 מיליון שקל). תשלומים אלה יידחו, כאמור, בשל הכניסה להסדר חוב.

בהודעה שפרסמה היום החברה, היא מציינת כי עד הרגע האחרון פעלה כדי למנוע את דחיית התשלומים. בין צעדים אלה גם המכירה שדווחה אמש, של קניון קורגון פארק שבהודו תמורת 18.5 מיליון אירו, שמתוכה ישולמו לה רק 10 מיליון אירו בחודשיים הקרובים, והיתרה במחצית הראשונה של 2014.

האג"ח של פלאזה סנטרס הגיבו היום בירידות של כ-1.5% בלבד, בעוד שאג"ח החברה האם, אלביט הדמיה, התרסקו בעד 9%. זאת, כנראה על רקע החשש לעתידו של הסדר החוב באלביט הדמיה, שנמצאת עדיין בשליטת מוטי זיסר.

עיקרו של הסדר החוב באלביט הדמיה (בהיקף 2.5 מיליארד שקל), שאושר על ידי מחזיקי האג"ח לפני כחודש, הוא המרת מרבית החוב למניות, והוא תלוי בהסכמות אליהן הגיעה החברה עם בנק הפועלים.

הפועלים דאג להבטיח את עצמו

בנק הפועלים הוא הנושה הגדול של זיסר, שחייב לבנק יותר ממיליארד שקל, בעיקר בחברת אירופה ישראל הפרטית באמצעותה הוא שולט בפירמידה. כנגד חוב זה משועבדות לטובת הפועלים כ-50% ממניות אלביט הדמיה, ששווי השוק הנוכחי שלהן הוא 50 מיליון שקל בלבד (כ-5% בלבד מהחוב הכספי).

בנוסף, הבנק מהווה נושה מובטח באלביט הדמיה, כאשר מול הלוואה שהעמיד לחברה, ושיתרתה הנוכחית עומדת על כ-200 מיליון שקל, משועבדות לו כ-29% ממניות פלאזה סנטרס. שווין של אלו לאחר התרסקות המניה היום הוא כ-60 מיליון שקל בלבד.

לאור הודעתה היום של פלאזה סנטרס, נראה כי בבנק השכילו מראש לעבות את הביטחונות שברשותם, במסגרת ההבנות האחרונות בדבר הסדר חוב אליהן הגיעו עם החברה. כעת כוללים אלו ביטחונות נוספים על חברות המלונות של אלביט הדמיה באירופה, ו-3% נוספים מאלביט הדמיה על חשבון מחזיקי האג"ח.

כעת, השאלה היא מה יעשו מחזיקי האג"ח של אלביט הדמיה לאחר שהקומה שמתחתיהם קרסה. האם יאשרו באסיפה הקרובה (ב-21 בחודש) את ההטבות שניתנו לבנק הפועלים? מאחר שהקרנות הזרות יורק ו-DK פרטנרס התומכות בהסכמות אלו, אוחזות בכ-35% מחוב החברה, גדול הסיכוי שהסכמות אלו יאושרו לבסוף.

ומה לגבי מחזיקי האג"ח של פלאזה סנטרס? אלו מבינים כי החברה צריכה זמן והזרמת הון על מנת להתאושש, אופציה שעדיפה על פירוקה. השאלה היא מהיכן יוזרם הון חיצוני זה, כאשר טרם נחתם הסדר חוב בקומה למעלה, המגדיר את בעל הבית החדש. ניתן להניח כי הזרמה שכזו תהיה כפופה להסדר החוב באלביט הדמיה.

החובות של מוטי זיסר
 החובות של מוטי זיסר