ראשי הבנקים ללפיד: "העמלות לא גבוהות; המשק הולך לאחור"

ראשי הבנקים הציגו תחזית פסימית בפגישה עם שר האוצר: "המצב לא נראה טוב - הנתונים מזכירים לנו את שנת 2009"

לאחר שאמר להם כי עליהם לפעול להורדת עמלות הבנקים הגבוהות ולהגביר את השקיפות, ראשי הבנקים לא נשארו חייבים והלינו בפני שר האוצר יאיר לפיד על עודף הרגולציה שהם נאלצים להתמודד איתה, לדבריהם, ואף ציינו כי הם מרגישים שהם תחת מתקפה של הוראות רגולטוריות.

ראשי הבנקים בישראל הציגו אתמול ללפיד תחזית פסימית למשק. "המצב לא נראה טוב, המשק הולך לאחור", אמרו גורמים בכירים במערכת הבנקאית. ראשי הבנקים ציינו כי הם רואים היטב את המספרים והנתונים של החברות במשק, ויודעים כמה עסקים מבקשים להתרחב מה שמתבטא בהגדלת קווי אשראי, וכמה מבקשים לבצע השקעות חדשות, ולפי הנתונים שיש בידיהם, נראה כי המצב אינו טוב. "הנתונים מזכירים לנו את שנת 2009", אמר גורם בכיר באחד הבנקים.

עוד ציינו בפגישה, כי חלק מהסיבה למצב הזה הוא האווירה השלילית שיש בציבור כלפי המגזר העסקי. "אנחנו רואים יותר ויותר אנשי עסקים שמעדיפים לעשות עסקאות והשקעות בחו"ל במקום בארץ. למגמה הזו תהיה השפעה על האבטלה והצמיחה של המשק", אמר בדאגה אחד המשתתפים בפגישה.

עוד עלה בפגישה נושא העסקים הקטנים בישראל. משתתפי הפגישה הביעו חשש שבמקרה של האטה במשק, הראשונים להיפגע הם העסקים הקטנים יותר. לפיד ביקש מהבנקים לבדוק כיצד ניתן להקל על עסקים קטנים ובינוניים בקבלת אשראי ולהגביר את נגישותם של העסקים הקטנים והבינוניים לקבלת אשראי בנקאי.

מנגד, בבנקים טענו כי על המדינה להתערב גם כן, ולעודד את העסקים הקטנים בין היתר באמצעות קרנות בערבות מדינה ואמצעי תמיכה נוספים.

בתחילת הפגישה אמר לפיד כי קיים חשש לזעם ציבורי על הבנקים, וכן על הבנקים להיות קשובים יותר לרחשי הציבור ולשפר את התנהלותם. לפיד התמקד בסוגיית העמלות ואמר לראשי הבנקים שעליהם לפעול להורדת עמלות הבנקים ולהגברת השקיפות. "עלות השירותים הבנקאים למשקי הבית ולעסקים הקטנים גבוהה מדי ויש לפעול להורדתה", אמר לפיד.

במהלך הפגישה הציגו לו נציגי הבנקים נתונים ומחקרים לפיהם, למרות התדמית, עמלות הבנקים בישראל אינן גבוהות, גם לא בהשוואה עולמית, אולם לפי ההודעה לעיתונות שלפיד פרסם בסוף הפגישה, ששמה דגש על עמלות הבנקים, נראה כי הוא לא השתכנע מהנתונים שהוצגו לו. עוד אמר לפיד: "יציבות הבנקים והסביבה העסקית בה הם פועלים חשובה לנו ונפעל לשמור עליה. במקביל מתחייבת פעולה מיידית לעידוד התחרותיות והחדשנות בשוק הבנקאי".

ראשי הבנקים הלינו בפגישה על הרגולציה: "יש חוסר תיאום בין הרגולטורים", אמר אחד ממשתפי הפגישה. בפגישה ציינו חלק מהמשתתפים כי הרגולציה הולכת בכיוון אחד כנגד הבנקים, גם אם לעיתים הדבר פוגע בציבור. כך לדוגמה הועלה נושא הייעוץ הפנסיוני בבנקים, ונטען כי המדינה חיסלה את הייעוץ הפנסיוני בבנקים, וכי מי שנפגע מכך הוא בעיקר האזרח. כמו כן ביקשו בבנקים שיאפשרו להם לגוון את מקורות ההכנסה השונים, לדוגמה באמצעות מכירת מוצרים מתחום הביטוח, מה שעשוי להביא לירידת מחירים בתחום ולשיפור מצבו של הצרכן.

הפגישה, שהתקיימה ביום חמישי בצהריים הייתה הפגישה הראשונה של שר האוצר עם בכירי המערכת הבנקאית. בפגישה נכחו ראשי הבנקים: יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי ומנכ"ל הבנק ציון קינן, יו"ר בנק לאומי, דוד ברודט ומנכ"לית הבנק רקפת רוסק-עמינח; מנכ"ל מזרחי טפחות, אלדד פרשר, יו"ר דיסקונט, יוסי בכר ומנכ"ל הבנק הפורש ראובן שפיגל, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק; יו"ר בנק אגוד, זאב אבלס; יו"ר סיטי בנק בישראל, ראלף שעיה; מנכ"ל סיטי בנק, ניר קורני ומנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל. מטעם משרד האוצר היו מנכ"לית המשרד, יעל אנדורן, החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו וראש אגף כלכלה ומחקר, מיכאל שראל.