באוצר לא אהבו יוזמת רשות ני"ע לבטל דוחות הסולו

ההצבעה שהייתה אמורה להתקיים היום - נדחתה ■ ברשות ני"ע אומרים שמטרת הדחייה היא לזכות בזמן נוסף שבו ניתן יהיה לקבל הערות מהציבור

האם ברשות ניירות ערך שוקלים שוב אם לבטל את דוחות הסולו? היום הייתה אמורה מליאת הרשות להעלות להצבעה את ביטול דוחות הסולו, אולם ל"גלובס" נודע כי ברשות החליטו לדחות לעת עתה את ההצבעה.

גורמים ברשות אומרים, כי הדחייה נבעה מכך שישנם גורמים שביקשו להעביר את הערותיהם בנושא, וטרם הספיקו, ולכן ברשות מתכוונים לתת לכך עוד זמן. הערות הציבור היו אמורות להתקבל עד 17 באוקטובר, קרי לפני חודש.

עוד נודע כי בשוק ההון מעריכים כי במשרד האוצר לא אהבו את היוזמה לבטל את דוח הסולו, וכי לא ישנו את ההנחיות שלהם כלפי המוסדיים.

גורם באוצר אמר היום בהקשר זה: "הגופים המוסדיים נדרשים לבצע אנליזה לפני מתן הלוואה או השקעה באגרות חוב. לפיכך, על הגופים לבקש כל חומר שנחוץ להם לצורך בחינת הלווה בטרם מתן ההשקעה ולצורך מעקב אחר החוב".

מרשות ני"ע נמסר, כי לא התקבלה כל פנייה בנושא זה ממשרד האוצר.

גורמים בשוק ההון מעריכים כי ברשות, בראשות פרופ' שמואל האוזר, שוקלים מחדש את ביטול דוחות הסולו, וייתכן כי במקום לבטל את הדוח לחלוטין, יבחנו את שינוי הפורמט הנוכחי שלו.

בספטמבר האחרון פרסם האוזר טיוטה להערות הציבור, שלפיה הרשות ממליצה לבטל את פרסום דוח הסולו, המשקף את מצבה הפיננסי של החברה עצמה, ללא הנתונים הכספיים של החברות הבנות שלה.

ההצעה לבטל את דוחות הסולו נחשבת לשנויה במחלוקת, והיא עוררה לא מעט ביקורת. מצד אחד ישנה בעייתיות במבנה של דוח הסולו כיום. כמו כן, מבחינת החברות הציבוריות מדובר הן בהקלה מבחינת דרישות הגילוי והן בהקלה כספית של כ-100 אלף שקל (גורמים ברשות טוענים, כי עלות דוח סולו אף עשויה להגיע לחצי מיליון שקל בשנה).

אולם החלטה זו גם נתקלה בביקורת בעיקר מצד חלק מהבנקים, המוסדיים והאנליסטים, שטענו כי ביטול דוחות הסולו מפחית את האינפורמציה שתהיה בידי בעלי החוב של החברות, מה שעלול לפגוע ביכולת ניתוח המצב הפיננסי שלהן, ולעמעם את נורות האזהרה המתריעות לגבי יכולת החברה לעמוד בהחזרי החוב שלה.

הביקורת כלפי המהלך קיבלה ביטוי ציבורי בפורום שווי הוגן של המרכז הבינתחומי, שנערך בתחילת החודש. בפורום השתתפו בין היתר נציגי הבנקים, אנליסטים, פרופ' אמיר ברנע ורו"ח שלומי שוב. רוב המשתתפים ביקרו את המהלך, והזהירו מפני ההשלכות שלו.

"ביטול דוחות סולו פוגע באינפורמציה שיש בדוחות הכספיים, ובייחוד במצבים לא יציבים ומשבריים גדל הצורך באינפורמציה על יציבות פיננסית", אמר ברנע בדיון שהתקיים.

הרשות רוצה לבטל את הדוח הן כדי להקל על החברות בהוצאות, והן מתוך מחשבה שדוח הסולו במתכונת הנוכחית ממילא לא משקף תמונה ברורה ונכונה של החברה.

הרשות לא תבטל לחלוטין את הפורמט, והיא מתכוונת לדרוש מהחברות לפרסם פרטים מסוימים, ונוסף על כך היא מתכוונת לגבש כללים נפרדים לחברות ההחזקה.

יחד עם זאת, גורמים בשוק ההון מעריכים כי ייתכן שהרשות תרכך את הגישה, ובמקום לבטל את הדוח תמצא פתרון ביניים של שינוי הפורמט הנוכחי שלו.