תכלית תוריד את דמי הניהול ב-2 מהתעודות ל-0%

התעודות הממונפות, המניבות למנהלים את הרווח הגבוה בתחום, נחשבות לבוננזה של הענף ■ היקף הנכסים בקטגוריה הוא חצי מיליארד שקל בלבד

שנה אחרי שהבורסה ורשות ני"ע הסדירו את התחום, מנסה תכלית לפתוח את שוק תעודות הסל הממונפות לתחרות, ולנגוס בנתח השוק של המתחרה קסם. הבוקר דיווחה חברת תעודות הסל, בניהולם של דוד אללוף ואיל סגל על הורדת דמי הניהול ל-0% בשתי תעודות בקטגוריה: "תכלית ממונפת ת"א 25 פי 3" ו"תכלית ממונפת בחסר ת"א 25 פי 2". תעודות אלה, שהושקו לפני כחודשיים, גובות כיום דמי ניהול של 1.25% ו-1.5%, בהתאמה, ומנהלות נכסים בהיקף של כ-8 מיליון שקל ו-350 אלף שקל בהתאמה. ההפחתה תיכנס לתוקף מחר, ותימשך חצי שנה.

כאמור, תחום תעודות הסל הממונפות, שמנהלות כחצי מיליארד שקל ומהוות רק 0.5% מנכסי הענף, נשלט כיום בידי קסם, מקבוצת אקסלנס. החברה, שמנוהלת על-ידי אבנר חדד, חולשת על כ-80% מכלל הנכסים המנוהלים בתעודות הממונפות (כ-387 מיליון שקל מתוך 470 מיליון שקל). היתרה, נכון לסוף אוקטובר, מתחלקת בין תכלית, שמנהלת 15% מנכסי התעודות הממונפות (72 מיליון שקל) לבין פסגות סל והראל, שמנהלות 3.3% ו-0.8% (16 מיליון שקל ו-4 מיליון שקל), בהתאמה.

לא באמת כואב בכיס

על פניו, הצעד של תכלית - השחקנית השנייה בגודלה בענף תעודות הסל (אחרי קסם), המנהלת כ-28 מיליארד שקל (29% מכלל הענף) - נראה דרמטי: היא מתנדבת לוותר על הרווח מתעודות שבהן דמי הניהול נחשבים גבוהים, לטובת פתיחת תחרות בקטגוריה. האומנם?

ראשית, תכלית מנהלת בתעודות אלה, שנחשבות לפופולריות בקרב המשקיעים הספקולנטים, נכסים בשיעור דל יחסית. לכן, רווחיה מדמי הניהול, שעליהם היא מוותרת בחצי השנה הקרובה, נמוכים בהתאם.

לפי נתוני איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, שתי התעודות שבהן דמי הניהול יירדו ל-0% מהוות כ-12% מסך הנכסים שמנוהלים על-ידי תכלית בתעודות ממונפות, כלומר כ-9 מיליון שקל.

תכלית מוותרת באופן זמני על הכנסות של כ-110 אלף שקל בלבד - ויתור שלא באמת כואב בכיס, אבל מקנה לה יתרון משמעותי, שגם פוגע במתחרה העיקרית וגם נתפס על-ידי הלקוחות כאקט חיובי.

שנית, עיקר הרווח בתעודות הסל הממונפות לא מגיע מדמי הניהול, אלא מהריביות בגין המינוף. מנהלי התעודות, שגובים מהלקוחות ריבית על ההלוואה התיאורטית לטובת המינוף, גוזרים על כך קופון, משום שבפועל הפעולה מתבצעת דרך חוזים עתידיים, שבהם הריבית נמוכה מזו שהתעודה גובה מהמשקיע.

הנקודה השלישית היא העיתוי. התעודות הממונפות נחשבות לבוננזה של הענף, משום שהן תעודות הסל שמניבות למנהלים את הרווח הגבוה ביותר. בתקופות שבהן הריבית במשק גבוהה יותר, עמדו דמי הניהול האפקטיביים בתעודות הממונפות על יותר מ-10%. לכן, תקופות כמו זו הנוכחית, שבהן הריבית נמצאת בשפל, הן זמן אידיאלי מבחינת תכלית להוריד דמי ניהול ולנסות לנגוס בנתח השוק של קסם, שנחשבת למונופול בתחום.

קסם הצליחה לבסס את מעמדה בתעודות הממונפות, שנחשבות לפופולריות בקרב הספקולנטים, לאחר שבתחילת 2009 אסרו הבורסה ורשות ני"ע על הנפקת תעודות ממונפות פי 3.

לפני כשנה, בעקבות לחצים שהפעילו חברות תעודות הסל (כולל קסם עצמה), החליטו ברשות ובבורסה לבחון את פתיחת שוק התעודות הממונפות לתחרות, ודירקטוריון הבורסה לניירות ערך אישר הנחיות מתוקנות לרישום למסחר ואפשר לכל חברות תעודות הסל להנפיקן. ברשות ובבורסה סברו כי עם נטרול חלק מהבלעדיות של קסם בתחום, מגוון המוצרים יגדל, התחרות תגבר ומחירי התעודות הממונפות יוזלו משמעותית. זה עדיין לא קרה.

בעקבות המהלך מסר איל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית, כי "כחלק מתהליך פתיחת שוק תעודות הסל הממונפות באיזון לכל החברות, וכמובן הגברת התחרות, החלטנו על שינוי זה. תכלית שמה לעצמה למטרה להוביל את ענף תעודות הסל על מגוון מוצריו, וכמובן גם במוצר מסוג זה", סגל גם ביקש להזכיר כי תעודות הסל הממונפות הן מוצר בסיכון מיוחד, ואינן מתאימות לכל משקיע".