שוק המט"ח: הדולר היציג התחזק ל-3.544 שקלים

האירו התחזק בכ-0.9% לרמה של 4.795 שקלים ■ FXCM ישראל: ירידה מתחת ל-3.5 שקלים תאיץ את הירידה לעבר שפל חדש מתחת ל-3.473 שקלים

השקל נחלש היום (ד') מול המטבעות הזרים, כאשר הדולר היציג התחזק בכ-0.6% ל-3.544 שקלים, בעוד האירו טיפס בכ-0.9% לרמה של 4.795 שקלים .

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדשדוש של הדולר-שקל, שהחל עוד בתחילת אוקטובר, נמשך בתוך הגבולות המוכרים בין 3.52 ל-3.54 שקלים. בעולם, הדולר נחלש מאז תחילת השבוע, וזאת על רקע ההערכות כי הבנק הפדרלי לא יצמצם בהרחבה הכמותית בישיבתו בדצמבר.

העובדה כי שער החליפין המקומי מדשדש למרות היחלשות הדולר בעולם מעידה על חולשתו של השקל, וייתכן כי הדבר מבטא סנטימנט שלילי כלפי הכלכלה הישראלית וזאת לאור סימני ההאטה בצמיחה. גם צמצום פער הריבית בין השקל לדולר, בעקבות הורדת הריבית האחרונה של בנק ישראל, פגעה בתמריץ של המשקיעים להחזיק בשקל, ויש להניח שבנק ישראל מעודד מכך. ועם זאת, שער החליפין עדיין נסחר ברמות הפוגעות ברווחי הייצוא ובכושר התחרותיות, ואם נראה תנועה כלפי מטה ושבירה של 3.5 שקלים, בנק ישראל יידרש להתערב במסחר".

ב-FXCM מעריכים כי מבחינה טכנית, ירידה מתחת ל-3.5 שקלים תאיץ את הירידה לעבר שפל חדש מתחת ל-3.473 שקלים. מנגד, רק עלייה מעל 3.54 שקלים עשויה להטות את המגמה כלפי מעלה.

לפיד: יעד צמיחה של 5% בשנה אינו בשמיים

שר האוצר יאיר לפיד טען אתמול כי נתוני התמ"ג שפורסמו שלשום והצביעו על האטה במשק אינם מהווים מגמה ואומר כי יעד צמיחה של 5% בשנה "אינו בשמיים". "מדינת ישראל צריכה לשאוף לצמיחה ממוצעת שתעבור את ה-5% בשנה בעשור הקרוב", אמר לפיד בנאום שנשא בכנס שדרות. "זה לא בשמיים, היו לנו מספרים דומים בעבר הלא-רחוק, אבל אנחנו צריכים לפעול בכל דרך כדי לחזק את הצמיחה. אני יודע שברבעון האחרון היתה צניחה בייצוא שהובילה לירידה בצמיחה, אבל זו אינה המגמה. נתוני הצריכה והייצור טובים ויש לנו כבר נתונים מעודכנים יותר שמראים שבספטמבר הייצוא כבר גדל שוב ב-5% ובאוקטובר הוא גדל בעוד 6%, כך שנתוני הצמיחה חוזרים לעצמם".