הציבור ישלם: נזק התקלה בתחנת הכוח באשקלון - מאות מ' ש'

תיקון מלא של התקלה צפוי לארוך חצי שנה ■ בחברת החשמל מנסים למצוא פתרון זמני

היקף הנזק שייגרם לחברת החשמל כתוצאה מהתקלה החמורה בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון יגיע למאות מיליוני שקלים, כך מעריכים גורמים בחברה. הנזק ישולם על ידי צרכני החשמל כיוון שלחברת החשמל אין ביטוח על אובדן הכנסות. הנזק עשוי לתפוח לממדי ענק כיון שתיקון מלא של התקלה צפוי לארוך חצי שנה. ואולם בחברת החשמל עושים מאמצים רבים בניסיון למצוא פתרון זמני שיאפשר להפעיל מחדש את יחידת הייצור המושבתת כבר בעוד חודש מהיום.

היום דווח ב"גלובס" כי מנהל תחנת הכוח רוטנברג ברנרד ורסנקו צפוי לעזוב את תפקידו על רקע התקלה. ורסנקו הודיע לפני כמה ימים למעסיקיו כי החליט לצאת לחופשה עד לסיום הבירור בעניין התקלה. שלוש ועדות בדיקה שונות מונו לחקור את התקלה החמורה, שתיים על ידי סמנכ"ל הייצור בחברת החשמל יצחק בלמס והשלישית על ידי המנכ"ל אלי גליקמן. הוועדות צפויות להגיש מסקנותיהן בזמן הקרוב ולפי הערכות יוטלו מסקנות אישיות על עובדים בתחנה. בתחנת הכוח רוטנברג ארבע יחידות ייצור המופעלות בפחם ומספקות כל אחת 575 מגה-ואט, שהם כ-5% מיכולת ייצור החשמל של המשק.

התקלה שאירעה בבוקר יום שישי, 25 באוקטובר, הייתה אחת החמורות שידעה חברת החשמל בשנים האחרונות. אחת מ-4 יחידות הייצור הופעלה בהדרגה לאחר שביממה הקודמת אובחנו בה רעידות. זמן קצר לאחר שהגיעה להפעלה מלאה קרסה לפתע והפילה עמה גם את תחנת הכוח הפרטית OPC במישור רותם. חברת החשמל נאלצה לבצע הפסקות חשמל יזומות עד להפעלת יחידות גיבוי במקומם של 1,000 המגה-ואט שנמחקו מהמערכת עם נפילת שתי היחידות.

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי התקלה נגרמה לאחר שרוטור של הגנרטור של יחידת הייצור נשרף כתוצאה מחימום יתר. הנזק הישיר שנגרם כתוצאה מהתקלה מוערך בכ-20 מיליון דולר - עלות רכישת רוטור חלופי ואספקתו לחברת החשמל ועלות הדלקים החלופיים. הנזק העקיף כתוצאה מהתקלה גדול בהרבה משום שבכל שעה היחידה עובדת בתפוקה מלאה היא מניבה לחברת החשמל הכנסה של כ-200 אלף שקל. כעת עשויה היחידה להיות מושבתת לחלוטין במשך חצי שנה, אם לא יימצא רוטור חלופי בזמן הקרוב. בימים אלה מנהלת חברת החשמל מגעים לשכירת רוטור משומש בארה"ב, עד לתיקון הרוטור המקולקל.

מחברת החשמל נמסר כי "ביטוח החברה מכסה את נזקי התקלות בתחנת הכוח רוטנברג ואינו מכסה את הפסד ההכנסות הנובעות מהשבתת היחידות".