האוזר שוקל: בנקים יגבו עמלות נוספות על קרנות ותעודות

המטרה היא ליישר קו בין המוצרים ולחזק את האובייקטיביות של היועצים בבנקים מבחינת הפצתם

רשות ני"ע שוקלת לאפשר לבנקים לגבות עמלת קנייה ומכירה על השקעה בקרנות נאמנות, ולהתיר גביית עמלת הפצה עבור תעודות סל. כך נודע ל"גלובס". המטרה היא ליישר קו בין המוצרים, ולחזק את האובייקטיביות של היועצים בבנקים מבחינת הפצתם. ככל הידוע, לפי המתווה שנבחן, העמלות שייגבו יהיו בשיעור קבוע ונמוך יחסית ממה שנהוג כיום.

ברשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, מטילים דופי באובייקטיביות של היועצים בבנקים, אשר מהווים את זרוע ההפצה העיקרית של קרנות הנאמנות ותעודות הסל. הסיבה לכך טמונה בשוני המהותי בעלויות של המוצרים הללו: קרנות הנאמנות פטורות מעמלות קנייה ומכירה לבנק, ובמקביל מנהלי הקרנות נדרשים לשלם ליועצים "עמלת הפצה" - עלות שמגולמת בדמי הניהול. מנגד, השקעה בתעודות הסל כוללת תשלום עמלת קנייה ומכירה, אך היועצים בבנקים אינם זוכים לעמלה בגין הפצתן.

כביכול, מצב זה יוצר תמריץ בקרב הבנקים לעודד את לקוחותיהם להשקיע במוצרים הכוללים תשלום עמלת קנייה ומכירה, כמו תעודות סל, ולשנות את תמהיל ההשקעה באופן תדיר. כעת, על רקע כניסתן המתוכננת של קרנות הנאמנות הזרות לישראל, שוקלים ברשות לנטרל את ניגודי האינטרסים לכאורה בקרב היועצים בבנקים, ולהפוך את אופן ההפצה של הקרנות והתעודות לאחיד ושוויוני.

רק בשבוע שעבר אותת האוזר כי הוא רואה בעייתיות במערך ההפצה הבנקאי - כאשר העביר למנהלי הקרנות טיוטת חקיקה שלפיה בכוונת הרשות לאסור על הבנקים המקומיים לגבות עמלות כלשהן מלקוחות הקרנות הזרות (כמו עמלות המרה ודמי משמרת), ולהסתפק בעמלת הפצה בלבד. זאת, כדי למנוע מהיועצים להקנות עדיפות לקרנות הזרות, בשל אותם רווחים עקיפים פוטנציאליים שאינם קיימים בקרנות הנאמנות המקומיות.

לכן, הצעד שאותו שוקלים ברשות לגיטימי, משום שהוא ישים סוף לעיוות בהפצת שני מוצרי ההשקעה הפופולריים הללו. עם זאת, הדבר מעלה לא מעט תהיות - ובראשן העובדה שמי שיישא בעלויות המהלך הם המשקיעים. כמו כן, לא סביר כי האוזר יוכל לאכוף על הבנקים את גובה עמלות הקנייה והמכירה שייגבו מהלקוחות (כיום מדובר בעמלה שנקבעת על-ידי הבנק בנפרד לכל לקוח, ועומדת בממוצע על 0.5% לפעולה).

נוסף על כך, לא בטוח שהפחתת עמלת ההפצה, שנעה כיום בטווח של 0.1%-0.8%, אכן תגולגל לכיסו של הלקוח, ולא תישאר אצל מנהלי הקרנות. נקודה נוספת היא כיצד המהלך ישפיע על גובה דמי הניהול בתעודות הסל והאם מנהלי התעודות - שמתמודדים לאחרונה עם שחיקה בהכנסות וברווח - יספגו את תוספת עמלת ההפצה על עצמם, או יעלו את דמי הניהול.

ומעל כל אלה מרחפת שאלת העיתוי, שכן רק לפני כמה חודשים הצליחה הרשות, אחרי מאבק ממושך באיגוד הבנקים, להפחית את עמלות ההפצה - שאותן היא שוקלת כעת להפחית שוב. בהקשר זה נזכיר, כי הרשות חתמה אז על הסכם עם מנהלי הקרנות, שלפיו האחרונים מתחייבים להפחית את דמי הניהול במשך חצי שנה. ייתכן כי גם במקרה הנוכחי הצדדים יחתמו על הסכם דומה - אך אין ודאות שהתחרות בענף תמנע מהמנהלים להעלות את דמי הניהול ברגע שההסכם יפוג.

לאור זאת, לא ברור כיצד האוזר, שמאוד חשובה לו התדמית של מי שדואג לאינטרס הציבור, מנסה לקדם מהלך חיובי, אך בפועל עלול לפגוע במשקיעים ולהשית עליהם עלויות ישירות. ברשות ני"ע בחרו שלא להגיב לדברים.