שוב: נפסל הסדר הנושים של בורגראנץ' בבעלותה הקודמת

השופטת מיכל אגמון-גונן: "מתקבל הרושם כי נשתכחה מבעלי התפקיד העובדה שעליהם לפעול למען כלל ציבור הנושים, ונראה כי הם פועלים אך מטעם פז"

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, דחתה היום (ה') בפעם השנייה את הבקשה לאישור הסדר נושים שני לחברת בורגראנץ' (בבעלותה הקודמת), שהציעו המנהלים המיוחדים לנכסי החברה, עו"ד שאול ברגרזון ורו"ח אליעזר שפלר, תוך שמתחה ביקורת חריפה על המנהלים.

זאת, לאחר שבמסגרת החלטתה מחודש אוגוסט האחרון דחתה אגמון-גונן בקשה לאישור הסדר נושים קודם, אשר גובש בין החברה, באמצעות בעלי התפקיד, לבין נושיה, מכיוון שהגיעה למסקנה כי אופן הצגתה של חברת פז בהסדר הנושים כנושה מובטחת לא איפשר לנושים הרגילים לשקול את כדאיות ההסדר.

"לא ניתן לאשר גם את ההסדר השני, כיוון שמהות ההבדלים בין ההסדרים והבעייתיות במעמדה של פז (הפעם כנושה רגילה) לא הוצגה לנושים גם הפעם. עולות תהיות מדוע הולכים המנהלים המיוחדים כברת-דרך כה ארוכה כדי לאשר הסדר דומה עד מאד עבור חברת פז, זאת כאשר הם משמשים בתפקידם מטעם ולמען כלל ציבור הנושים, ובעיקר למען הנושים הבלתי מובטחים", כתבה השופטת בהחלטתה.

אגמון-גונן ביקרה את ההסדר השני, הן לגופו והן באשר לאופן פרסומו. לדבריה, למרות שפסלה את ההסדר הראשון כיוון שלא היה ברור מדוע המנהלים המיוחדים הגיעו להסדר עם פז שהייתה הבעלים של החברה לפני קריסתה - גם בהסדר השני הם לא הבהירו זאת.

השופטת עמדה על כך שעל אף שההסדר השני הוצג ככזה המיטיב עם הנושים, בפועל פז, המצטיירת כמי שוויתרה על מעמדה כנושה מובטחת, מקבלת סכום גבוה יותר מזה שאמורה הייתה לקבל בהסדר הראשון.

עוד נקבע כי לא ראוי היה לפרסם מודעה בעיתון לפני פנייה לכל הנושים שתביעות החוב שלהם אושרו, ושפרטיהם מצויים בידי המנהלים המיוחדים. התברר כי בפועל רק נושים המחזיקים ב-30% מסכום הנשייה של הנושים הרגילים שלחו כתבי הצבעה.

"למרבה הצער, התנהלות בעלי התפקיד בתיק זה אינה עולה בקנה אחד עם חובותיהם המיוחדות לפעול בזהירות, בתום-לב ובאמון", כתבה אגמון-גונן.

לדבריה, "למעשה, מתקבל הרושם, כי נשתכחה מבעלי התפקיד העובדה שעליהם לפעול למען כלל ציבור הנושים, ונראה כי הם פועלים אך מטעם פז. בהקשר זה יש להדגיש כי גם על-פי ההסדר השני מעמדה של פז טוב ממצבה מקום בו תביעת החוב שלה הייתה מוכרעת לגופה, שכן פז עדיין נהנית ממעמד של נושה רגיל, וזאת מקום בו, על פניו, הכרעה בתביעת החוב שלה הייתה מביא לתוצאה שלפיה פז הינה נושה נדחית.

"במילים אחרות, פז, בהסדר השני, נהנית לכל הפחות מהתוצאה הטובה ביותר שהייתה יכולה להתקבל בעניינה אם תביעת החוב של הייתה מוכרעת לגופה".

עם זאת, השופטת איפשרה לבעלי התפקיד לשוב ולפנות לנושים באותה הצעה, ובלבד שיבהירו מראש ובכתב הסבר מדוע הגיעו להסדר כאמור, שיועבר לאישורה.

כונס הנכסים של החברה הוא עו"ד שלמה נס.