"מחיר ליטר גז טבעי לתחבורה צריך להיות 50% מבנזין"

כך אומר מנכ"ל דלק ישראל אבי בן-אסאייג, על רקע פעילות דלק גז טבעי להקמת תחנת התדלוק הראשונה בישראל בגז טבעי דחוס בצריפין

"מחיר ליטר גז טבעי דחוס לתחבורה צריך לעמוד על כ-50% ממחיר הבנזין והסולר", כך אומר מנכ"ל דלק ישראל אבי בן-אסאייג. חברת הבת של דלק ישראל, דלק גז טבעי, מקימה באזור צריפין את תחנת התדלוק הראשונה בישראל בגז טבעי דחוס (CNG).

לדברי בן-אסאייג אזרחי מדינת ישראל והמגזר העסקי מוציאים כ-45 מיליארד שקל על דלק בשנה והנזק הבריאותי כתוצאה מזיהום האוויר נאמד בכ-5 מיליארד שקל נוספים.

ועדת צמח שהתבקשה להמליץ לממשלה על ייצוא גז טבעי, הניחה שבשנת 2040 שני שליש מהתחבורה הציבורית בישראל ושליש מהתחבורה הפרטית תהיה מונעת בדלקים המופקים מגז טבעי כמו המתנול או ה-CNG. אבל בשוק הפרטי קשה מאד למצוא לחזון הזה קונים. אפילו היזמים שמתפרנסים מקידום תחליפים לבנזין ולדיזל אומרים שתרחישי וועדת צמח הם "מאד-מאד אופטימיים".

"אם ה-CNG יגיע לנתח של 10% משוק הדלק לתחבורה בישראל זה יהיה יפה מאד", אמר השבוע ל"גלובס" לוקה איאורי, ממנהלי חברת NGV, המתמחה בהסבת ציי רכב ממנועי בנזין ודיזל למנועי גז טבעי דחוס. NVG היא שותפתה האסטרטגית של דלק גז טבעי בקידום תשתיות הגז הטבעי הדחוס בישראל.

הגז הטבעי הדחוס סובל ממספר בעיות בתחרות מול מנועי הדיזל והבנזין: הראשון הוא ההשקעה הכספית הכבדה הנדרשת בהקמת תחנות התדלוק ב-CNG. עלות ההקמה של תחנה מגיעה למיליון דולר, פי שלושה מתחנת דלק סטנדרטית. גם עלות ההסבה של כלי רכב להנעה ב-CNG מרתיעה לקוחות רבים ומגיעה ל-10 עד 12 אלף שקל לרכב פרטי ול-30 עד 40 אלף שקל למשאית קלה. ולבסוף סובל ה-CNG מטווח נסיעה קצר יותר, מה שמחייב את בעל הרכב להחזיק שני מיכלים, האחד ל-CNG והשני לבנזין או דיזל, אם ברצונו לשמור על יכולת לנסוע 400 ק"מ ללא תדלוק.

עם הקשיים האלה מנסה להתמודד דלק גז טבעי שמתכננת להקים בישראל עד 30 תחנות תדלוק בחמש השנים הקרובות. "יש לנו בעיה של ביצה ותרנגולת", אומר מנכ"ל החברה גיא זילברמן. "היזמים חוששים להשקיע מיליונים בהקמת תשתיות כיון שאין להם לקוחות מובטחים. הלקוחות חוששים לעבור ל-CNG כיון שאין להם תשתיות תדלוק בפריסה ארצית".

הפיתרון לדברי זילברמן הוא תמיכה ממשלתית ומתן הגנות ינוקא. התמיכה שמבקשים יזמי ה-CNG היא בשני מישורים: הבטחת שוק באמצעות העברת ציי רכב ממשלתיים ל-CNG ושמירה על מדיניות המיסוי הנוכחית. הבלו הכמעט אפסי שמוטל היום על הגז הטבעי מאפשר ליזמים להציע את ה-CNG במחיר הנמוך בעד 50% ממחיר הבנזין. רשות המיסים הודיעה כבר לפני שנתיים על כוונתה להעלות את הבלו במידה משמעותית, אך עדיין לא הודיעה בכמה ובאלו תנאים. "אם הממשלה לא תיתן ודאות, לענף תחליפי הנפט לתחבורה לא יהיה שום סיכוי להתרומם" מזהיר זילברמן.