מעוניינים להשקיע בפורטוגל? עכשיו אתם יכולים לעשות זאת

קרן סל חדשה מאפשרת, בפעם הראשונה, מעקב אחר 20 החברות הגדולות באחת המדינות שעמדו במוקד המשבר באירופה, ואשר מצויה כיום, לפי תחזיות האנליסטים, על סף מעבר לצמיחה חיובית בתוצר

האמת היא שזה מוזר למדי שלמדינה שגרפה כל כך הרבה כותרות לא הייתה קרן סל (ETF) משל עצמה, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. בכל מקרה, חברת Global X השיקה לפני כשבועיים תעודה חדשה, המאפשרת למשקיעים חשיפה לשוק האקוויטי של פורטוגל.

קרן הסל, שסימולה PGAL, עוקבת אחר מדד FTSE Portugal 20 Index, ולמעשה אחר 20 החברות הגדולות שמקום מושבן פורטוגל, אן שהן נסחרות בה או שהכנסותיהן מופקות בה. החברות הנכללות במדד נבחנות גם על פי היקף הסחירות, ומשקלן נקבע על פי מודל של שווי שוק (Free Float).

קרן הסל PGAL אפשרת למשקיע חשיפה למגוון של מגזרים בפורטוגל, למרות מספרן הנמוך למדי של החברות הכלולות במדד. בין היתר יש חשיפה לתחום תשתית החשמל (22%), בנקים (15%), מזון (14%), אנרגיה (14%), עץ ונייר (11%) ושירותי תקשורת (6%).

החברה הגדולה ביותר בקרן הסל מהווה 20% ממשקלו ומדובר בחברת התשתיות Energias de Portugal. השתיים הבאות בגודלן (חברת האנרגיה Galp Energia וקמעונאית המזון Jeronimo Martins) מחזיקות יחד עוד כרבע מקרן הסל; ומשקל כל אחת מיתר החברות המרכיבות את הקרן קטן מ-5%. עוד נוכל לספר, כי דמי הניהול שגובה מנהל הקרן עומדים על 0.61% - סביר ביחס לכלי השקעה מסוג זה, אשר לא קיימות לו אלטרנטיבות רבות.

בחירה מהירה בנתיב הקיצוצים

חשוב לזכור כי פורטוגל היא אחת ממדינות ה-PIIGS (לצד אירלנד, איטליה, יוון וספרד), ורק לפני שנתיים עמדה במוקד של הסערה והמשבר באירופה. בסופו של דבר פורטוגל זכתה לסיוע בסך של 78 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. רבים מעריכים, כי פורטוגל תהיה בין הראשונות להתגבר על המשבר, לאור כך שבחרה בנתיב הקיצוצים מתוך הסכמה ובמהירות, בשונה ממרבית חברותיה לקבוצת ה-PIIGS.

בשלב שבו המשבר האירופי נמצא במצב של שקט (בין אם אמתי או מדומה), ותחזיות האנליסטים הן כי פורטוגל תחזור להציג צמיחה חיובית בתוצר במהלך שנת 2014 ועודף חיובי של הממשלה בשנת 2015 - נדמה כי רעיון ההשקעה שם הופך למקובל יותר בעיני משקיעים רבים, מה שהביא להשקת קרן הסל. שוק המניות הפורטוגלי אמנם נמצא עדיין ברמה של 30% פחות מרמת השיא של שנת 2010, אולם מאז נקודת השפל של שנת 2012 הוא רשם כבר תשואה חיובית של קרוב ל-45%.

בצד הסקפטי חשוב להדגיש, כי נכון הוא שהמשקיעים מצאו באירופה ובמדינות ה-PIIGS אלטרנטיבה ראויה להשקעה בעת האחרונה, אולם אין זה ודאי כלל כי המשבר החמור כבר מאחורינו. רבים מעריכים, ואני ביניהם, כי סוגיות מבניות רבות אשר היוו מקור למשבר לא נפתרו, וכי זהו עניין של זמן בלבד עד שנחזה בהתפרצות מחודשת של המשבר.

עוד נוסיף, כי מדובר בכלי השקעה ללא היסטוריה, ואשר סובל מסחירות נמוכה ביותר שתמשיך לאפיין אותו בחודשים הקרובים. מנגד, כל מי שחושב שהמשבר האירופי מאחורינו, או אפילו יישאר רדום בעת הקרובה, בהחלט יכול למצוא בקרן סל זו אלטרנטיבה ראויה להשקעה ספקולטיבית בחודשים הקרובים.