העניים המדומים

כולם אומרים שצריך ללכת לשוק הסיני, בפועל הסינים באים לפה

עוני השבוע

הוועדה של מאיר כהן, שר הרווחה מיש עתיד, "יוצאים מהעוני", התכנסה השבוע לישיבה ראשונה. באחרונה, בדיון העוני בכנס שדרות, דיבר עו"ד גיל עד חריש, שייסד ב-86' את עמותת "לשובע" המפעילה בתי תמחוי, מעונות לדרי רחוב, רשת בתי נוער במצוקה ועוד. חריש זכה בכמה אותות והדליק משואה ביום העצמאות. כלומר: הוא מבין בעוני ויודע עניים.

הנה מה שאמר: "אני מבקש להביע את זעקתם של העניים האמיתיים בישראל. היום בישראל יש 40% עניים מדומים שעובדים ולא מדווחים על הכנסתם וכאלו שיכולים לעבוד אבל מוציאים פטורים מסיבות שונות ולא מוצדקות. הם טפילים על החברה במקרה הטוב וגנבים במקרה הרע מאוד". דבריו חלפו בשקט, הם לא מתאימים לפוליטיקלי קורקט המעוות המקובל כאן בענייני עוני. אם יימנעו חברי הוועדה מבדיקת טענות חריש, שקיבלו גיבוי גם מבכירים לשעבר בביטוח הלאומי, עדיף שינעלו כבר היום את דיוניהם.

שתקן העשור

22.10.2003. כותרת צדדית: "רק טל זילברשטיין יועמד לדין. רובינשטיין החליט: אהוד ברק, יצחק הרצוג ודורון כהן לא יועמדו לדין בפרשת עמותות ברק". 10 שנים מאז סגר היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין את תיק החקירה נגד אהוד בוז'י וחברים בעניין העמותות הפיקטיביות שהקימו למטרת גיוס כספים לברק ומפלגתו "ישראל אחת", בבחירות 1999.

עו"ד הרצוג, אז מזכיר הממשלה, נחקר ביאח"ה בחשד שגייס מיליוני שקלים באמצעות העמותות. הרצוג שתק. הוא שמר על זכות השתיקה. המשטרה המליצה להגיש כתב אישום. היועץ סגר את התיק "מחוסר ראיות מספיקות", ובדיוק לפני שבוע בחרה מפלגת העבודה את השתקן שיעמוד בראשה.

מספר השבוע

ביום ג' פרסמה הלשכה לסטטיסטיקה ממצאים על הדיור בישראל: 67.9% ממשקי הבית גרים בדירות בבעלות, 26.9% בדירות שכורות. כך מצטרפים שני שליש מאזרחי המדינה, הנהנים מתחושת עושר ומשלמים משכנתאות בהתאם למחירים הגבוהים, לאינטרס של הבנקים שמתחזקים את בטוחות הנדל"ן ושל הכנסות המדינה הגובות מיליארדים בגין מס שבח ומסי רכישה - לא להוריד מחירי דירות ולא לפוצץ את הבועה. היא כבר תתפוצץ לבד ותפיל את כולם.

הסיני השבועי

ביום א' אישר בית המשפט מכירת רשתות הביגוד "מתאים לי" ו"ג'אמפ" לחברה סינית, גלובל ריטייל. באותו יום נפגש שר האוצר יאיר לפיד עם שגרירת סין גאו יאנפונג. ביקש שחברות סיניות ישתתפו במכרזי בניית דירות להשכרה. לפני כחודש הודיע האיש העשיר בסין, לי קא שונג, על השקעה של 130 מיליון דולר בטכניון בחיפה שאירח השבוע כנס יזמות עסקית סין-ישראל.

לפני חצי שנה הכריז שר הכלכלה נפתלי בנט כי סין היא יעד אסטרטגי עבורו. לפני שנה הודיע שר התחבורה ישראל כ"ץ כי הוא מעדיף שחברות סיניות יתכננו ויבנו את הרכבת לאילת. לפני שנתיים השלים נוחי דנקנר מאי.די.בי את העברת השליטה במכתשים אגן, יצרנית חומרי ההדברה הישראלית, לחברה הסינית כימצ'יינה.

כולם מדברים על הצורך הגובר של חברות ישראליות להשתלב בשוק הסיני, בפועל אלה הסינים שמשתלבים בשוק הישראלי.

אריק איינשטיין

ז"ל

stella-k@globes.co.il