"חוק הריכוזיות יסכל הצעת גרנובסקי-דנקנר ב-IDB?"

גבאי, המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש, מבקש עמדת רשות ני"ע בנושא השפעת החקיקה על הצעת קבוצת גרנובסקי-דנקנר ■ ההצעה כוללת 5 חברות החזקה מעל אי.די.בי ■ דנקנר רותם ספקי שופרסל: וילי פוד תסייע במקום נטו

המומחה הכלכלי שמינה ביהמ"ש להסדר החוב באי.די.בי, אייל גבאי, פנה לכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי) ולרשות ני"ע, במכתב שבו הוא מבקש את עמדתם בנושא השפעת חקיקת הריכוזיות על הצעת ההשקעה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, כך נודע ל"גלובס".

"נשמעה טענה שלפיה חקיקה קרובה בקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, תסכל את יכולת הביצוע של הצעת ההסדר שהוצע על-ידי החברה (קבוצת גרנובסקי-דנקנר - א' פ')", כותב גבאי, ומוסיף: "אבקש ללמוד מכם בדחיפות מה השלכות החקיקה על יכולת ביצוע ההסדר".

בזמן שעל פי המלצות ועדת הריכוזיות, שאושרו בכנסת, נדרשים בעלי שליטה מקומיים לקפל את מספר הקומות בפירמידת החברות שבשליטתם ל-2-3 קומות בלבד בשנים הקרובות, מבקשת קבוצת גרנובסקי-דנקנר להקים מעל אי.די.בי (שהיא עצמה פירמידה בת ארבע חברות ציבוריות) מגדל בן שלוש חברות ציבוריות - ובסך הכול שבע קומות ציבוריות.

ב-2010, עת כיהן כמנכ"ל משרד רה"מ, שימש גבאי כיו"ר הוועדה שהקים בנימין נתניהו לטיפול בריכוזיות במשק ולהגברת התחרות, כך שהנושא ודאי אינו זר לו, ועם זאת נמנע עד כה גבאי מלטפל בתפוח האדמה הלוהט הזה.

בקבוצת גרנובסקי-דנקנר ניסו להקדים תרופה למכה, ובהצעה המשופרת שהגישו לביהמ"ש טענו כי לא ניתן להחיל על הקבוצה רטרואקטיבית את חוק הריכוזיות, כיוון שהחברה התאגדה טרם העברת החוק בוועדה. עם זאת, העקרונות ורוח חוק הריכוזיות נידונים זה למעלה משלוש שנים במשק.

מחר יגיש גבאי לשופט איתן אורנשטיין את חוות הדעת שלו לגבי שתי ההצעות המשופרות להשקעה באי.די.בי - זו של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, לעומת הצעתם המשותפת של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. לחוות דעתו של גבאי משקל רב על עמדת מחזיקי האג"ח, מוסדיים ופרטיים, וכמובן על עמדת ביהמ"ש, שכן גבאי מהווה את זרועו הארוכה בסאגה הנוכחית.

בדוח הקודם שהגיש, טרם ההצעות המשופרות, נמנע גבאי מלהתייחס לנושא הפירמידה של גרנובסקי-דנקנר. אלא שעתה, לאחר שחוק הריכוזיות עבר את ועדת הכספים של הכנסת, ויובא להצבעה במליאה עוד לפני 15 בדצמבר, יום ההכרעה של אורנשטיין בנוגע לתיק אי.די.בי, לא יכול גבאי להמשיך ולהתחמק מלדון בשאלה: האם קבוצת גרנובסקי-דנקנר עומדת בפרמטרים שרוח חוק הריכוזיות נושאת - אי-בניית פירמידות חדשות, ופירוק הישנות.

גבאי, שנראה בתחילת הסאגה כמבקר החריף ביותר של דנקנר, בייחוד בכל הנוגע לעניין הריכוזיות, גילה התרככות בנושא, ששיאה הוא בהמלצתו על הצעת גרנובסקי-דנקנר במסגרת הדוח האחרון שהגיש לאורנשטיין, שלפיה קבוצה זו היא בעלת הוודאות הגבוה ביותר להשלמת עסקת ההשקעה בקונצרן.

המכתב הנוכחי ששלח גבאי לנציגי המדינה מעיד למעשה על הקושי שבו הוא נתון, ונראה כי הוא מחפש מישהו שיוריד אותו מהעץ, או לחלופין ייתן לו הכשר להמלצותיו, שכן אם ימליץ שוב על קבוצת גרנובסקי-דנקנר, הרי שייקח על עצמו סיכון לביקורת שתצא נגדו כמי שסלל את הדרך לביהמ"ש להנציח את המבנה הפירמידלי של אי.די.בי.

עבודה רבה לממונה על ההגבלים

עניין אחר שעליו יצטרך גבאי לתת את הדעת הוא הודעתה מהיום של קבוצת גרנובסקי-דנקנר על הלוואה של 65 מיליון שקל שהיא עתידה לקבל מחברת המזון וילי פוד, שבשליטת צביקה ויוסי ויליגר. הלוואה זו צפויה להצטרף לכספים שאותם הפקידה הקבוצה בנאמנות, כך שסך ההפקדה יעמוד על כ-744 מיליון שקל.

ההלוואה צמודת-מדד, בריבית שנתית של 5%, והיא ניתנת להמרה במניות אי.די.בי פתוח, כך שלמעשה מדובר על כניסת שותף נוסף לקבוצה. במילים אחרות - דנקנר מחליף ספק של רשת שופרסל (המשתייכת לקבוצת אי.די.בי) - קבוצת נטו שיצאה מ"קבוצת הרכישה" שהוא מארגן - בספק אחר.

לדנקנר קשרים ארוכי-שנים עם האחים ויליגר, שלקחו חלק בהנפקת החברים המפורסמת של אי.די.בי בפברואר 2012 (שלגביה המליצה רשות ני"ע להגיש כתב אישום נגד דנקנר בגין הרצת מניות), שבה רכשו הראשונים מניות של אי.די.בי בהיקף של 2.5 מיליון שקל.

הבעייתיות שהייתה קיימת בצירוף חברת נטו לקבוצת גרנובסקי-דנקנר קיימת ביתר שאת גם במקרה של וילי פוד, שכן שופרסל היא הלקוחה הגדולה ביותר של חברת וילי פוד, ולכן הצטרפותה לקבוצה דורשת את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

נראה כי לא מעט עבודה צפויה לממונה על ההגבלים העסקיים, שכן גם הצטרפות משפחת נקש, בעלת חברת התעופה ארקיע, לקבוצת ההשקעה של דנקנר, דורשת את אישור הממונה, זאת בשל שליטתה של אי.די.בי בחברת ישראייר.

התפתחות נוספת בקבוצת הרכישה של גרנובסקי-דנקנר, חלה היום עם הודעתו של הראשון על כוונתו להחליף את השדרה הניהולית בחברה, אם הצעתו תזכה במכרז.

סלינגר הסירה מכשול

לצד המכשולים הניצבים בפני המשך דרכו באי.די.בי, יכול דנקנר לנשום לרווחה בנוגע למכשול שהוסר מדרכו. אמש חשף "גלובס" כי הממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר, דורית סלינגר, שלחה מכתב לאי.די.בי, ובו היא מציינת כי לא תחייב מראש את המציעים - קבוצת גרנובסקי-דנקנר וקבוצתם של אלשטיין ובן משה - בהיתר רגולטורי של הממונה להיכנס לגרעין השליטה בחברת הביטוח כלל ביטוח, שבשליטת אי.די.בי פתוח (55%), כפי שהיה נדרש מהם "בימים כתיקונם".

עם זאת, סלינגר הבהירה שלצד הקדימות שיש עתה לעסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח למשקיעים סינים, היא נותנת לבעלי השליטה באי.די.בי - ודרך כך בכלל ביטוח - פרק זמן של קצת יותר משנה, עד סוף 2014, שבמהלכו יורשו לעמוד בדרישות הפיקוח על הביטוח, ולקבל אישור קבוע להחזקת אמצעי השליטה בכלל ביטוח, או למכור את החברה לצד ג'.

באוגוסט האחרון מינה הממונה הקודם את משה טרי כנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, וכעת, אגב הוראותיה לגבי ההתחייבויות של המציע הזוכה, רומזת הממונה הנוכחית כי אפשר שתחליף את הנאמן.

כך או אחרת, סלינגר, שזוהי הסוגיה הלוהטת הראשונה, המרכזית והדחופה ביותר שמונחת ככל הידוע על שולחנה, מבהירה כי הסמכות היחידה לאישור העברת אמצעי שליטה בכלל ביטוח נמצאת אך ורק בידיה, וכי הסדר הנאמנות הנוכחי "מהווה פתרון ביניים בלבד".

הפירמידה
 הפירמידה