פרס: "אין לי משהו נגד טייקונים; תפרגנו - זה לא עולה כסף"

הנשיא בתום הביקור של המשלחת הכלכלית במקסיקו: "בעבר המוצר הכי מרשים של ישראל היה שיניים תותבות. תראו לאן הגענו היום ולאן התפחתה התעשייה הישראלית"

"עיקר הבעיה בישראל בתחום הכלכלי ולא בתחום המדיני. אם העולם יפנה לנו עורף, דווקא בתחום הכלכלי, זה יהיה הרבה יותר קשה ומסובך לעומת התחום המדיני-ביטחוני" - כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, בסיכום הביקור הרשמי למקסיקו עם המשלחת הכלכלית שמנתה כ-80 מנכ"לים מחברות מובילות במשק.

הנשיא רמז כי הוא מתנגד לביקורת על הטייקונים ואנשי עסקים ואמר כי "יש ביקורת על התעשיינים ועל טייקונים. אין לי משהו נגד טייקונים. צריכים להשקיע. כדי לצאת מהעוני, צריכים גם עושר. אחד מהמאפיינים עכשיו הוא חוסר פרגון. מוכרחים יותר לפרגן אחד לשני. תפרגנו - זה לא עולה כסף. תנו מילה טובה".

הנשיא הדגיש את הפוטנציאל הכלכלי הטמון באמריקה הלטינית: "זה 700 מיליון איש. אכן באסיה יש יותר אנשים, אבל יש שם הרבה יותר מדינות מוסלמיות. הן ענקיות, אבל הרבה יותר קשה לנו להיכנס שם. כאן יש גם קהילות יהודיות פוריות ומאוד חזקות. הגענו לכאן בזמן נכון, כי מקסיקו בהמראה. ברזיל הייתה חזקה מאוד אבל היא קצת מאטה. מקסיקו נמצאת במקום ובזמן מצוין, עם נשיא צעיר שמאוד אוהד ישראל".

פרס סיפר כי המשלחת הראשונה לאמריקה הלטינית יצאה לארגנטינה בתקופה של הנשיא המיתולוגי חואן דומינגו פרון. באותם ימים, השגריר היה יעקב צו,ר והסגן היה יצחק נבון, שלימים הפך לנשיא החמישי של מדינת ישראל. הם התבקשו לארגן משפחת לארגנטינה ולהפגיש אותם עם הנשיא פרון. אחר מאמצים כבירים הושגה פגישה שבמהלכה שאל פרון מה יש לישראל להציע. המוצר הראשון שהוצע היו תפוזים, דבר שגרם לנשיא פרון לגיחוך (בארגנטינה יש מטעי תפוזים רבים - א.פ), אך אשתו המפורסמת אביטה, שהייתה אוהדת ישראל לדברי פרס, שכנעה אותו לקנות.

כאשר שאל הנשיא מה עוד יש להציע, השיבו הישראלים: "תנורי נפט". פרון שוב גיחך והסביר כי ארגנטינה שהייתה באתם ימים מעצמה כלכלית עולמית, מחוברת כבר לחשמל. פרס סיפר כי גם הפעם אביטה התערבה בשיחה והפצירה בבעלה לרכוש את סחורה.

לבסוף, פרון שאל שוב, מה המוצר השלישי שיש לכם להציע כאשר הישראלים השיבו: שיניים תותבות. התשובה השלישית גרמה לצחוק בכל האולם ובהקשר הזה סיכם הנשיא את האנקדוטה ואמר: "זה היה המוצר הכי מרשים שלנו. שיניים תותבות. תראו לאן הגענו היום ולאן התפחתה התעשייה הישראלית".